وحید شقاقی شهری

یک اقتصاددان گفت: با نگاه تک بعدی دولتهای یازدهم و دوازدهم به موضوع برجام، عملا هیچ نوع اصلاحات اقتصادی در کشور پیاده نشد و بحث دورن زایی اقتصاد و سیاستهای اقتصاد مقاومتی فراموش شد.

به گزارش مشرق، وحید شقاقی شهری با بیان اینکه از سال ۱۳۵۰ دوران اقتصاد نفتی ایران شروع شد، قبل از آن قیمت نفت کمتر از دو دلار در هر بشکه بود و از ان سال کشور ایران برای اولین در شرایطی قرار گرفته که توانست با قیمت مناسب و حتی تا ۱۲ دلار نفت خود را به فروش برساند، گفت:  بعد از انقلاب نیز بحث نفت و منابع ارزی حاصل از نفت همراه اقتصاد ایران بوده است. از سوی دیگر بررسیها نشان میدهد، طی دهه ۹۰ فرصتهای اقتصادی ایران از دست رفت. میانگین رشد اقتصادی ایران در این دهه صفر درصد و میانگین تورم آن ۲۴ درصد بوده است. در این دهه نابرابری و شکاف طبقاتی افزایش یافت و طوری که ضریب جینی از ۳۶ به بیش از ۴۱ درصد در پایان دهه ۹۰ رسید. این شاخصها نشان میدهد که بار تورمی دهه ۹۰ کاملا بر دهکهای کم درامد اثر گذاشته شکاف طبقاتی بیشتر شد.

وی افزود، در این دهه میانگین رشد انباشت سرمایه منهای ۵ درصد شد. برای اولین بار از سال ۳۸ تا کنون از سال ۹۷ به بعد رشد هزینه های جبران استهلاک از رشد سرمایه گذاری پیشی گرفته است، این بحث اولین علامت هشدار دهنده برای کشور است. از این منظر که زیر ساختهای کشور از سال ۹۷ شروع به فرسوده شدن کرده است. در دهه ۹۰ ما سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را که در سال ۹۲ دریافت کردیم اما نتوانستیم استفاده موثر از ان داشته باشیم. در این دهه بایستی به شرکای تجاری خود تنوع میدادیم و کالاهای صادراتی خود را متنوع میکردیم. این درحالی است که از محل عدم تنوع در کالاهای صادراتی و شرکای تجاری کشورمان آسیب پذیر شده است.

 شقاقی شهری با بیان اینکه، چالش اب، بحران جمیعت و صندوقهای بازنشستگی در این دهه نتنها حل نشد بلکه تشدید هم شد، گفت: علاوه بر تحریم، ‌کم کاریها و ضعف در سیاستهای اقتصادی و عدم اجرای اقتصاد مقاومتی کاملا در این دهه مشهود است. در کنار فشار تحریمها ضعف مدیریت و ضعف عمکلرد اقتصادی خودش را نشان داده است.

این دهه فرصتهای بی نظیری برای اقتصاد ایران فراهم کرد که عمدتا از دست رفت. در دهه پیش رو با چالشهای جدی رو به رو هستیم و ممکن است در پایان این دهه دیگر امکان صادرات نفت نداشته باشیم و حکم رانی اقتصادی مبتنی بر نفت را نیز نخواهیم داشت. بر این اساس باید هوشیارانه گام برداشت تا بتوان بخشی از کم کاریهای دهه گذشته را  حل کنیم.

شقاقی شهری گفت: از سال ۵۰ اقتصاد ایران از منابع نفتی استفاده کرد این دوره همراه با رشد دوره صنعتی در دنیا بود که نیاز به منابع نفتی و انرژی داشت. از سال ۲۰۲۰ اتفاقات در اقتصاد جهان به سمتی رفته که مصرف سوختهای فسیلی به حداقل خواهد رسید چراکه تغییرات زیست محیطی شدت گرفته و دنیا به سمت تکنولوژیهای جدید و انرژی سبز حرکت کرده است. برقی شدن خودروها با سرعت پیش می‌رود و تاپایان این دهه همه مصرف کنندگان خودرو از وسایل نقلیه برقی استفاده کنند و سیستم حمل و نقل به طور کلی متحول شده و ۴۰ درصد مصرف نفت در دنیا کاهش خواهد یافت، بر این اساس اقتصاد ایران که وابستگی ۵۰ ساله به نفت دارد با مشکل جدی رو به رو شود. اگر نتوانیم اصلاحات جدی در نظام حکم‌رانی دولت و حکم رانی اقتصادی انجام دهیم به یک باره کشور با مسائل جدی تری مواجه خواهد شد. البته بخشی از چالشهای ایران نیز ناشی از نباشت ۵۰ ساله است و بخشی دیگر نیز جدی تر شده است.

وی خاطرنشان کرد، ناترازی نظام بانکی و چالش آب و جمعیت در ۵۰ سال اخیر انباشت شده و ناچارا با درامدهای نفتی این چالشها رو پوشش داده ولی بدون نفت خودش را  آشکار خواهد کرد.

این اقتصاد دان گفت: در دهه اخیر کشور نیاز دارد اولا عقب ماندگی خود را جبران کند و برخی چالشهای اساسی را اصلاح کند و تصمیمات جدی و سخت را برای اصلاحات اقتصادی  در حوزه  اصلاح  ساختاری اتخاد کند. دهه ۱۴۰۰ از این نظر برای کشور حیاتی است و در پایان این دهه دیگر حکمرانی بر نفت از میان خواهد رف. در دهه ۹۰ فرصتهای از دست رفته جدی وجود داشت و خوش بینی مفرط به بحث مذاکرات  و حرکت تک راهبردی دولت دوازدهم چالش جدی برای اقتصاد ایران ایجاد کرد. اشتباه استراتژیک دولت یازدهم باعث شد در این دهه اصلاح ساختاری اقتصاد انجام نشود. به بعبارت ساده تر کسی نمی‌تواند یک اصلاح اقتصادی در این دهه نام ببرد که این موضع ناشی از نگاه تک بعدی به برجام بود.

وی در خاته تاکید کرد، برای کنترل تکانه های خارجی و کاهش اثرات آن و رشد قدرت چانه زنی در مسایل جهانی راهی جز قوی شدن در اقتصاد نداریم که مستلزم اصلاحات کلان است. اگر اقتصاد از درون قوی باشد کشورهای مختلف کمتر میتوانند ایران را تهدید کند و به اقتصاد شوک وارد کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 0
    چون به توان داخلی اعتقاد نداشت. و حل مشکل را فقط کمک امریکا می دانست
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    بچه هایی که دهه ۹۰ بیست سالشون بود، الان ۳۰ سال دارند... به نظرم جوانان یک دهه واقعاً شرایط بیرحمانه ای رو درک کردند؛ خوب نبود، فقط همین.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    4 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد. در شرایطی که طرف‌های برجامی طی شش سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده‌اند، دلیلی برای حفظ پیوسته‌ی تصاویر تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد. ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین‌ها باید جمع‌آوری شوند و اجازه‌ی حضور به این جاسوسان در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین‌ها فرستنده گیرنده‌هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کدشده‌ای را دریافت ننموده‌اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری را انجام دهند. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته‌ی تصاویر، که یک عقب نشینی در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین‌های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس