کد خبر 1334755
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
در جلسه خاص «کنترل اُمیکرون استان تهران» چه گذشت؟/17 تدبیر برای مقابله با پیک ششم کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هم اکنون کشور غرق در موج ششم کووید ۱۹ بر اثر ویروس اُمیکرون شده است و طی ۴۸ ساعت گذشته نیز شهرهای دیگری نیز با سرعت درگیر این موج شده‌اند.

به گزارش مشرق، تاخت و تاز کرونا با سویه امیکرون آغاز شده و اکنون این فرزند ناخلف تر در حال یکه تازی در اقصی نقاط جهان و ایران است.

قدرت سرایت بسیار بالای اُمیکرون باعث بروز نگرانی‌های زیادی شده و آمار مبتلایان روزانه به این ویروس به شکل تصاعدی در حال افزایش است.

بر این اساس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به همراه مدیران و کارشناسان ۱۲۸ مدیر و کارشناس مراکز درمانی در نشست ویژه شرایط موجود را مورد بررسی قرار دادند

ایران غرق موج ششم کروناست

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هم اکنون کشور غرق در موج ششم کووید ۱۹ بر اثر ویروس اُمیکرون شده است و طی ۴۸ ساعت گذشته نیز شهرهای دیگری نیز با سرعت درگیر این موج شده‌اند، بنابراین باید آمادگی‌ها برای مقابله با این موج تنظیم و هماهنگ شود.

در جلسه خاص «کنترل اُمیکرون استان تهران» چه گذشت؟

زالی با اشاره به اینکه مهمترین چالش در این موج کووید ۱۹، تاب آوری نیروهای بهداشت و درمان کشور است، افزود: زیرا مهمترین خط مقدم مقابله با این ویروس، تیم‌های بهداشت و درمان هستند و هر پرستاری که از مدار خدمت خارج شود به اعضای دیگر تیم فشار مضاعف وارد می‌شود.

وی با تاکید بر ادامه آموزش‌های مجدد در بیمارستانها، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های شیوع این بیماری در بیمارستانها در زمان استراحت کادر درمانی است که ماسک‌های خود را برمی‌دارند.

زالی با بیان اینکه حتما باید همه کادر بهداشت و درمان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، افزود: ترجیح این است که با توجه به فراوانی انواع واکسن‌ها در کشور از جمله اسپایکوژن و واکسن‌های دیگر، کادرهای درمان دوز سوم را از نوع دیگری نسبت به واکسن‌های دُز نخست و دُز دوم تزریق کنند.

وی ادامه داد:خوشبختانه نسبت به سال گذشته میزان مرگ پایین است و این نشان از دو چیز دارد، بالا بودن کیفیت درمان و مراقبت‌ها و همچنین به میزان کشندگی کمتر ویروس اُمیکرون نیز ارتباط دارد.

زالی با اشاره به کسب تجربیات در موج های دیگر کووید ۱۹ نسب به تقویت کلینیک‌ها و تیم های تنفسی تاکید کرد و افزود: باید در تشکیل تیم های ترخیص نیز توجه ویژه‌ای به عمل آید.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های دارویی که از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود، گفت: دوره اُمیکرون کوتاه است و احتمالا نیاز به مصرف برخی داروها نیست. ولی با این وجود باید ذخایر دارویی کشور در شرایط کافی و مناسبی باشد.

زالی ادامه داد: رعایت انجام و یا اجرا نکردن جراحی‌ها در این ایام بر عهده روسای بیمارستانها است ولی به دلیل درگیری بیشتر اطفال با بیماری اُمیکرون، بحث کمبود انواع تخت‌های اطفال مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا بیمارستان‌های خصوصی نیز در این چند سال برای تخت‌های اطفال سرمایه گذاری لازم را انجام ندادند.

وی با تاکید بر آمادگی بخش اورژانس‌های کودکان به روسای بیمارستانها پیشنهاد کرد: حتما برای موج ششم نسبت به بروز رسانی تاسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستانها اقدام کنند.

زالی با اشاره به اقدام بیمه سلامت برای تحت پوشش قرار دادن درمان سرپایی بیماران کرونایی، عنوان کرد: حتما طبق بخشنامه قانونی، سازمان تامین اجتماعی نیز این حمایت را در حوزه درمان سرپایی بیماران کرونایی خواهد داشت.

پازوکی: تمهیدات روحی و روانی برای پرسنل وهمراهان بیماران اطفال

در ادامه این وبینار، عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز عنوان کرد: از روسای بیمارستانها درخواست داریم کمال آمادگی را داشته باشند؛ به خصوص در شهرستانهای غرب استان تهران که محدودیت‌های تخت وجود دارد؛ بنابراین از پتانسیل نیروهای مسلح و شهرداری استفاده شود.

در جلسه خاص «کنترل اُمیکرون استان تهران» چه گذشت؟

وی گفت: به دلیل اینکه در موج ششم کووید ۱۹ شیوع ویروس اُمیکرون در اطفال بیشتر خواهد بود حتما تمهیدات روحی و روانی برای پرسنل وهمراهان بیماران لحاظ شود.

قناعتی: ویروس اُمیکرون به نسبت دلتا، شیوع بیشتر ولی شدت درگیری کمتری دارد
 
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست وبیناری عنوان کرد: ویروس اُمیکرون به نسبت دلتا در بحث فراوانی بیماری، شیوع بیشتری دارد ولی خوشبختانه شدت این ویروس کمتر است.

در جلسه خاص «کنترل اُمیکرون استان تهران» چه گذشت؟

وی با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در کودکان افزود: براساس یکی از جدیدترین مقالات علمی، یک بیمار کرونایی می‌تواند ۴۰۰ نفر را مبتلا کند که متعاقبا نوع اُمیکرون درصد بیشتری شیوع خواهد داشت.
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس