کد خبر 1334482
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
شهرداری تهران نمایه

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بااشاره به صفر شدن گزارش‌مردمی دربار سگ‌های ولگرددر سطح شهر تهران، گفت: در صورت همراهی دستگاه‌های مسئول آمادگی عقیم‌ سازی همه سگ‌های تهران را داریم.

به گزارش مشرق، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر یکی از پرچالش‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران است، که باید با تعامل پویا و با استفاده از رویکردهای نوین علمی به مدیریت، نظارت و پایش تهران بپردازد،چون بسیاری از تصمیم گیری‌های این شرکت بر روی سلامت، محیط زیست و ترافیک شهری تاثیرگذاراست.

 حدود سه ماه است که  قدرت الله محمدی به سمت مدیرعاملی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب و با گذر از دوره آشنایی با مسئولیت برای بررسی برخی از چالش‌های روز این حوزه از جمله مدیریت سگ‌های ولگرد، برخورد با مشاغل و صنایع آلاینده، ساماندهی کیوسک‌ها و ون کافه و...  با وی به گفت و گو پرداختیم.

*طبق ماموریت‌های تعریف شده برای شرکت شما، کنترل جمعیت حیوانات شهری و بدون صاحب با حفظ حقوق حیوانات و با تاکید بر فرهنگ حیوان دوستی و اصول محیط زیستی مورد تاکید قرار گرفته است، مدتی است در این کلانشهر مثل دیگر نقاط کشور، ما با معضل سگ‌های ولگرد مواجهیم و مردم از عدم امنیت، احتمال بروز حمله و گازگرفتگی سگ های بلاصاحب نگرانند، برای ساماندهی این شرایط چه کرده‌اید؟

در سه ماهه اخیر هیچ مورد گزارشی از سگ‌های ولگرد در سامانه‌های شهرداری نداشتیم

ما در تهران  در حال زنده‌گیری و انتقال سگ‌های ولگرد تهران به مرکز نگهدای سگ‌های بلاصاحب در آرادکوه هستیم، و به حدود ۲ هزار سگ ولگرد در این مرکز خدمات رسانی می شود. روال کار هم به این صورت است که علاوه برماشین‌های گشت، اگر شهروندان سگ ولگردی را درسطح شهر مشاهده کردند می توانند با تماس با دو شماره ۱۳۳ و ۱۸۸۸ و ارائه گزارش با ما تماس پیدا کرده و ماموران ما به سرعت برای انتقال سگ مورد نظر به منطقه مراجعه می کنند. البته در سه ماهه اخیر هیچ مورد گزارشی از سگ های ولگرد از طریق این سامانه‌ها نداشتیم. به نظرم دلیل آن این است که سگ ها در تهران عقیم سازی می شوند و  از میزان درنده‌گی‌شان کاسته شده است.

قول شهرداری برای عقیم‌سازی ۳ ماهه سگ‌های تهران

اما همچنان روزانه خودروی گشت ثابت که عمدتا در حریم تهران در حال فعالیت‌اند، و یک خودروی عقیم‌سازی سیار هم مشغول است و بعد از اینکه سگ‌ها را زنده گیری می‌کنند، و درصورت درخواست حامیان مسئولیتشان را به آنها منتقل می‌ کنند، برای مثال الان یک حامی با شهرداری همکاری می‌کند که حدود ۲۰۰ سگ را نگه‌داری می‌کند.بنابراین شرایط به شکلی  تحت کنترل است که‌ امکان ندارد شهروندان، سگ ولگردی را در سطح شهر ببیند که برای ساماندهی آن کاری انجام نشده باشد.

کسی به فراخوان مرکز نگهداری سگ‌ها توجه نکرد/ حامی‌نماها به غذادهی دستی به سگ‌ها ادامه می‌دهند

* پس چرا دائما گلایه‌هایی در این زمینه وجود دارد؟

این گلایه ها عمدتا مربوط به مناطقی در حریم شهر تهران است، که به دلائلی که عنوان می‌کنم مدیریت آن با مشکلاتی مواجه است. دلیل مدیریتی این است که شهرستان‌های اطراف تهران برنامه موثر و هماهنگی برای ساماندهی سگ های ولگرد ندارند و کنترل و عقیم سازی‌ها هم عمدتا به درستی انجام نمی‌شود در نتیجه شاهد افزایش جمعیت آنها هستیم.

دلیل دیگر آن، غذادهی دستی به این حیوانات از سوی برخی حامی نماهاست. با وجود اینکه شهرداری تهران برای جلب مشارکت حامیان حیوانات دو مرکز را در غرب و شرق تهران برای برای نگهداری این حیوان درنظر گرفته است اما هنوز از یک مرکز استقبالی نشده است.

برای جلب مشارکت حامیان حیوانات دو مرکز نگه‌داری را در غرب و شرق تهران برای برای نگهداری این حیوان درنظر گرفته است امابا وجود دو بار انتشار فراخوان هیچ استقبالی از سوی حامیان برای مدیریت واحد شرقی در سرخه حصار  نشده است

بیش از دوباره در روزنامه های سراسری برای سپردن مسئولیت مرکز نگهداری حیوانات سرخه حصار که امکان نگهداری ۱۵ سگ را دارد، فراخوان منتشر شده است،اما هیچکس برای مدیریت ان قدم پیش نداشت است اما روزانه شاهدیم که عده ای برای سگ های ولگرد در روستاهای اطراف منطقه تلو غذا می برند وباعث آزار و اذیت مردم می شوند و همانطور که کارشناسان هم اعلام کرده اند، این روش غذادهی برای حیوانات مضر است. و یکی از علت هایی که تعداد سگ ها زیاد شده همین غذادهی خارج از عرف است.

*مرکز غرب تهران چطور؟ آیا با استقبال مواجه نشده است؟

درحال حاضر، مرکز چیتگر با نگهداری حدود ۴۰۰ سگ در حال فعالیت است است. علاوه بر این قرار است در منطقه ۲۲ درمانگاهی تخصصی برای عقیم سازی و واکسیناسیون و درمان سگ‌ها راه اندازی کنیم. البته در حال حاضر هم اقدامات جدی در زمینه بهداشتی این حیوانات داریم، و به سرعت بعد از زنده ‌گیری به عقیم سازی و پلاک گذاری آنها اقدام می شود.

* علاوه بر عقیم‌سازی سگ‌ها واکسیناسیون هم می‌شوند؟

بله، بعد از عقیم سازی، واکسن هاری به سگ تزریق می شود که نشانه آن  پانچ شدن پلاک آنهاست. این واکسن باید سالی یکبار به سگ های تحت کنترل تزریق شود.

قول شهرداری برای عقیم‌سازی ۳ ماهه سگ‌های تهران

نگهداری از سگ‌های ولگرد ۲۰ میلیارد برای شهرداری تهران هزینه دارد

* نگهداری این تعداد سگ بدون صاحب چقدر برای شهرداری هزینه دارد؟

سالانه نزدیک ۲۰ میلیارد هزینه نگهداری سگ های ولگرد در تهران می شود، که با افزایش بی ضابطه آنها هم این رقم در حال افزایش است.

می‌توانیم ظرف ۳ ماه کل سگ‌های تهران را عقیم سازی کنیم

* راه حل‌تان برای مدیریت جمعیت سگ‌ها چیست؟

همه دستگاه‌های مسئول(وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، و دامپزشکی) باید جدی وارد عمل شوند،‌چون آنها ابزارهای قانونی و امکانات و ظرفیت‌هایی در اختیار دارند که شهرداری به آنها دسترسی ندارد.

ما می‌توانیم ظرف ۳ ماه کل سگ‌های تهران را عقیم سازی کنیم اما برای اجرای آن نیازمند دامپزشک هستیم، البته باید به این دامپزشک ها حقوق داده شود که از توان ما خارج است، اما اگر سازمان دامپزشکی پای کار بیاید با این تعداد فارغ التحصیل دارد می تواند کمک کند.

برای مدیریت یکپارچه و نتیجه گیری باید همه دستگاه‌ةای مسئول پای کار بیایند و باید استانداری متولی شود

 برای مدیریت باید استانداری متولی شود، چون بدون اقدام یکپارچه در شهرستان‌های اطراف امکان موفقیت پایین است. و در قدم‌های بعدی باید برای کل کشور فکری شود. چون در حال حاضر خیلی استان‌ها درگیر مساله سگ‌های ولگرد هستند.

* اخیرا فیلمی از افزایش جمعیت موش‌ها در تهران منتشر شد که طی مدت کوتاهی موفق شدید ثابت کنید که فیلم منتشر شده مربوط به سال‌های گذشته است، و در جوابیه اعلام کردید که سموم مورد استفاد برای کنترل جمعیت موش‌ها را تغییر داده‌اید و موثر واقع شده است؟ چرا سموم قبلی موثر نبودند؟

بله، درباره خبری که این موش‌ها منتشر شد ثابت کردیم که این فیلم برای سالهای قبل بوده است.

در حال حاضر ۱۳ پیمانکار در ۲۲ منطقه روزانه در طعمه‌گذاری و مسدود کردن منافذ ورود موش‌ها هستند و سم‌های استفاده شده امسال پاسخ دهی خوبی داشته و مساله بحرانی در این چند ماهه گذشته نداشتیم و با ازدیاد جمعیت موش‌ها مواجه نشدیم. برای کنترل بهتر نیز در یک مانور ۱۰ روزه  به صورت ویژه سم مرغوب با تایید سازمان حفظ نباتات تهیه و توزیع کردیم.

در مدیریت موش‌ها سهل‌انگاری‌هایی شده بود

* آیا می‌توان برآورد جمعیتی از موش‌های تهران داشت؟ چون گاهی اخباری در فضای مجازی شنیده می شود که بحران آینده تهران جمعیت بالای موش‌هاست.

نه، برآورد جمعیت موش‌ها امکان پذیر نیست، اما مامورانی که در کانال های فاضلاب، برق و مخابرات تردد دارند از ازدیاد جمعیت آنها گزارشی ارائه نکرده اند.

نکته حائز اهمیت دراین مساله این است که اگر مبارزه با موش‌ها طی ۱۲ ماه سال به صورت منظم با کمک سموم تائید شده انجام شود، جمعیت آنها افزایش نمی‌یابد.

متاسفانه‌ قبلا سهل انگاری‌هایی شده است،  گاهی سموم تقلبی به جای سموم اصل مورد استفاده قرار می گرفته است و ما سعی کردیم با گرفتن تائیدیه شرکت حفظ نباتات از سمومی استفاده کنیم که  کشندگی‌اش بهتر از سموم قبلی باشد.

مسلما اگر کار را رها کنیم موش‌ها به سرعت جمعیت‌شان افزایش می یابد و باید مبارزه ۱۲ ماه باشد.

بنکداران، باربری‌ها تا پایان سال آینده به خارج شهر منتقل می‌شوند

*یکی دیگر از ماموریت‌های شما که جنبه های محیط زیست دارد، انتقال صنایع آلاینده از سطح شهر تهران است. چه برنامه هایی در این زمینه دارید؟

یکی از بزرگترین اصنافی که قرار است تا سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شوند، بنکداران و باربری‌ها هستند. باربری‌ در تهران موجب ورود شبانه ۸۰۰ کامیون در سطح شهر تهران به منظور بارگیری است که باعث انباشتگی آلاینده‌ها می شود و طبق تصمیمی که گرفته ایم باید به حاشیه تهران منتقل شوند.

برای رسیدن به این هدف، جلساتی با اتحادیه این اصناف برقرار شده و قول دادیم که تا آنجایی که می‌توانیم برای جانمایی جدید و خرید زمین به آنها کمک کنیم، آنها نیز باید با بخش خصوصی هم وارد مذاکره شوند تا در شهرک‌های صنعتی و حاشیه بزرگراه‌ها مستقر شوند.

قول شهرداری برای عقیم‌سازی ۳ ماهه سگ‌های تهران

برای ساماندهی بنکداران هم بخش خصوصی آمده است که در محدوده جاده  مشهد سرمایه گذرای کند و هنوز درگیر ماده ۵ هستند و طبق برآوردها تقریبا ۵۰۰ نفرشان را می توانند منتقل کنند. علاوه بر این انبارهایی در خیابان فدائیان و بخش‌های دیگری از تهران است که باید تخلیه شود.

از محدوده شوش نیز برخی اوراق چی‌ها خارج شده اند و برای  ذوب فلزات سنگین به شهرک صنعتی خاوران منتقل شده اند و مابقی نیز باید به سرعت به این منطقه منتقل شوند. البته در این زمینه جهاد کشاروزی خوب همکاری نمی کند و حداکثر ظرف یک سال و نیم با کمک ظرفیت بخش خصوصی باید منتقل می شوندو ما نیز کمک می کنیم زودتر این اتفاق رخ دهد.

* در حال حاضر وضعیت کارخانه‌های تهران چگونه است؟

کارخانه خاصی نداریم که در محدود تهران آلودگی داشته باشد. تنها مورد کارخانه صباباتری بود که به سمنان  انتقال پیدا کرد چون ذوب سرب داشتند.

خداحافظی با بازار گل محلاتی/ طی سال آینده بازار گل به شرق و غرب و شمال تهران منتقل می شود

*حادثه انفجار اخیر در بازار گل محلاتی که منجر به کشته شدن چند تن از هموطنانمان شد، زمزمه های انتقال این بازار را به دیگر نقاط تهران زنده کرد، درباره برنامه ریزی‌های صورت گرفته در این باره بیشتر صحبت کنید؟

طبق تاکیدات سازمان آتش نشانی، بازار گل محلاتی باید جمع آوری شود و طبق برنامه ریزی انجام شده در ۴ نقطه تهران در غرب، جنوب و شمال شرق تهران یعنی در اتوبان بابایی جانمایی می کنیم که بازار گل را در سطح شهر تقسیم شود. براساس این برنامه ریزی تا پایان سال آینده این بازار انتقال می‌یابد.

تعیین نرخ اجاره برای کیوسک‌های تهران

* کیوسک ها و ون کافه یکی دیگر از مسائل جنجالی چند سال اخیر شرکت ساماندهی مشاغل بودند، گفته می‌شد کیوسک‌های تهران اجازه ناچیزی به شهرداری می دهند و ون‌کافه‌ها مجوزی برای فعالیت ندارند، برای این دو صنف چه برنامه‌ریزی‌کرده اید؟

هنوز تعدادی غیرمجاز کار می کنند و گفته‌ایم در سیکل قرار دادی قرارگیرند. در جلسه‌ای که با اتحادیه کیوسک‌داران داشتیم، اجاره کیوسک‌ها به ۳ درجه یک میلیون دویست هزارتومان،  ۸۰۰هزارتومان و ۴۰۰ هزار تومان سالیانه تصویب شد و طبق دستورالعمل تنظیم شده کیوسک‌داران موظف‌اند هر سال با شهرداری قرارداد بنویسند چون مالک این کیوسک ها شهرداری تهران است.

بر همین اساس هر سال بنابر قیمت کارشناسی و یا به صورت احتساب درصد فروش، باید افزایش ارجاه بها داشته باشیم، چون ۹۰ درصد این کیوسک‌ها دیگر به فروش مطبوعات نمی‌پردازند و  تنقلات می‌فروشند و چون هرساله افزایش فروش دارند باید اجاره هم تغییر یابد.

ون کافه‌ها در ۱۵ سال گذشته یک ریال هم به شهرداری عوراض پرداخت نکرده اند/حداکثر ۸۵ مجوز ون کافه در تهران صادر خواهد شد

* ون‌کافه‌ها چطور؟

ون کافه ها در ۱۵ سال گذشته یک ریال هم به شهرداری عوراض پرداخت نکرده اند. ما برای ساماندهی ون کافه ها وارد عمل شدیم و اکنون از ۴۵ ون کافه موجود در سطح شهر برای ۲۵ ون کافه پروانه صادر شده است. تا پایان سال طرح ساماندهی ون کافه‌ها تمام می شود باید تاکید کنم که هرگونه ایجاد ون کافه با مجوز شهرداری است و حداکثر ۸۵ مجوز ون کافه در تهران صادر خواهد شد. چون اگر تعداشان زیاد شود مثل کیوسک ها معضل می شود و صدای کسبه در می‌آید.

قول شهرداری برای عقیم‌سازی ۳ ماهه سگ‌های تهران

 از ۴۵ ون کافه موجود در سطح شهر برای ۲۵ ون کافه پروانه صادر شده است و تا پایان سال طرح ساماندهی ون کافه ها تمام می شود

*ساماندهی پیاده‌روها در تهران هم یکی از مسائلی بود که برای حفظ حقوق شهروندان مورد توجه مدیریت شهری قبل قرار گف، اما به نتیجه مشخصی نرسید، آیا این طرح در شرکت ادامه دارد؟

به دنبال این هستیم که مصوبه شورای شهر را برای ساماندهی پیاده روها بگیریم. تا از سال آینده در تنها پیاده روهایی که بالاتر از ۴ متر عرض دارند با تعیین نرخ عوارض و ایجاد یک طرح نظام‌مند اجازه استفاده واحدهای تجاری برای چینش میز و صندلی را بدهیم.این  چینش در حال حاضر با بی نظم و بدون قادعده است.

دستفروش‌ها در روزبازارها مستقر می‌شوند

*به روزهای پایانی سال که نزدیک می‌شویم، لزوم ساماندهی دست فروش‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند، همیشه ساماندهی این پدیده به دلیل وجود شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی در کشور با چالش‌هایی مواجه بوده است، از چه منظری وارد این چالش اجتماعی اقتصادی و شهری شده‌اید؟

ما ساماندهی دستفروش‌ها را براساس وضعیت و اقتضائات موجود منطقه بررسی می‌کنیم، مثلا در خیابان صابونیان در محله شوش سطح خیابان را پاکسازی کردیم و بخشی از دستفروشان به حاشیه خیابان و بخشی در پارک بعثت ساماندهی شدند. در محدوده میدان تجریش نیز اگر ناجا پای کار بیاید و این هفته برنامه هایمان  تعیین تکلیف شود غرفه می‌زنیم.

در میدان هفت تیر هم سازه‌هایی را تعریف کردیم که طرح‌مان اگر نهایی شد سازه‌ها درمیدان‌گاه مستقر می‌شود و دستفروش‌ها در یک ساعت مشخص شده به فروش محصولاتشان می پردازند و بدین ترتیب دیگر مشکلی برای تردد عابرین ایجاد نمی‌شود.

اصلی‌ترین برنامه ما اضافه کردن روز بازارها به سطح شهر است که دستفروش‌ها به این ترتیب باید در سامانه ثبت نام کنند و برای فروش محصولات‌شان به روز بازارها بروند و به نظرم بهترین مکان برای دستفروش همین روز بازارهاست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حمید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 1
    هزینه صدمات وارده به مردم بعلت تعلل ادرات دولتی را کی پرداخت می کند؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 3
    با بیست میلیارد تومان در سال می توان به زندگی دهها بلکه صدها نفر سر و سامان داد.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      شبکه های ضد ایرانی ، ایرانستیز همچون شبکه بهایی منوتو باعث شدن عده ای دچار توهم و سگ دوستی بشوند این عده متوهم تصور دارند با سگ دوستی روشنفکر میشن ! این هزینه ها رو آن عده متوهم به کشور تحمیل کردند .. آنهم در این شرایط سخت تحریمی کشور ..!
  • مجید IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    کاری را که نمیتوانی وعده نده!!!
  • رضا IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 3
    از خودش شروع كنه زاكانى.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    کاش سگ های شهر ما رو هم عقیم می کردند و واکسن می زدند
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 1
      باید همه اشون جمع آوری، معدوم شوند ..
  • رضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 1
    پولی که باید خرج درمان ناباروری زوج ها بشه خرج عقیم سازی سگ ها میشه! بزنید بکشید سگ ها رو بابا چرا اینهمه هزینه می کنید؟
  • علی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    مشکل سگها حل میشه دولت باید سگها رو بفروشه به خارجیها خودشون نیرو بفرستن سگها رو بگیرن ببرن بخورن بجاش به ایران گوسفند بدن معامله کنن سه تا سگ رو بایه گوسفند معامله کنن تا جمعیت سگها کنترل بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس