کد خبر 1333876
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
فرمانده کودتا خود را رئیس جمهور بورکینافاسو خواند/ تعلیق عضویت بورکینافاسو در اتحادیه آفریقا

گروه مجری کودتا در بورکینافاسو در بیانیه‌ای امروز، دوشنبه اعلام کرد، هنری دامبیا، فرمانده کودتا به عنوان رئیس کشور و فرمانده عالی نیروهای مسلح انتخاب شده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های محلی امروز گزارش دادند، جنبش ملی نجات و اصلاحات در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد، دامبیا به عنوان رئیس‌جمهوری بورکینافاسو منصوب شده است.

در عین حال، برکناری فرمانده کل ارتش و مدیرکل سازمان اطلاعات ملی این کشور نیز اعلام شد.

این در حالی است که پیشتر اتحادیه آفریقا،   با محکوم کردن کودتای ارتش بورکینافاسو، عضویت این کشور را تا احیای موثر قانون اساسی، به حالت تعلیق درآورد.

منابع خبری گزارش دادند، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای تعلیق عضویت بورکینافاسو را اعلام کرد.

طبق بیانیه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، تصمیم تعلیق عضویت بورکینافاسو، در راستای قوانین مربوطه اتحادیه آفریقا، به ویژه قانون اساسی کمیسیون اتحادیه آفریقا و منشور آفریقایی در مورد دموکراسی، انتخابات و حکومت در کشورهای آفریقایی، صورت گرفته است.

ارتش بورکینافاسو دوشنبه گذشته به رهبری سرهنگ دوم پل هنری دامیبا، راک مارک کریستین کابوره را از ریاست جمهوری سرنگون و به حصر خانگی فرستاد.

ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد، قانون اساسی این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

اتحادیه آفریقا کودتای نظامی در بورکینافاسو را که منجر به سرنگونی رئیس جمهوری کابوره شد، محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست برای حل مشکلات این کشور به گفت‌وگوها اولویت دهند.

در همین راستا، سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا با محکوم کردن کودتای ارتش بورکینافاسو، خواستار آزادی فوری رئیس جمهوری آن کشور شدند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس