کد خبر 1333141
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
تیم ملی فوتبال ایران ,

بعد از قطعی شدن صعود تیم ایران به جام جهانی، شاید این توقع در بین فوتبال‌دوستان به‌وجود بیاید که حالا اسکوچیچ می‌تواند به نفرات اصلی استراحت داده تا هم نیمکت‌نشینان را ارزیابی کند.

به گزارش مشرق، تیم‌ملی فوتبال ایران عصر پنجشنبه دلچسبی را برای مردم کشورمان رقم زد و با پیروزی برابر تیم عراق، سه هفته زودتر از پایان رقابت‌های مقدماتی، جواز حضور در جام جهانی قطر را به‌دست آورد تا برای سومین دوره پیاپی یکی از تیم‌های حاضر در مهم‌ترین رقابت فوتبالی جهان باشیم. حالا ۳ روز پس از مسجل شدن این صعود، به چالش‌های پیش‌روی تیم‌ملی تا زمان حضور در قطر می‌پردازیم.

 جدی گرفتن 3 بازی پیش‌رو

بعد از قطعی شدن صعود تیم ایران به جام جهانی، شاید این توقع در بین فوتبال‌دوستان به‌وجود بیاید که حالا اسکوچیچ می‌تواند به نفرات اصلی استراحت داده تا هم نیمکت‌نشینان را ارزیابی کند، هم از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی برای ستاره‌های اصلی تیم جلوگیری کند. اما در واقعیت، این تصمیمی نیست که اسکوچیچ برای آینده گرفته باشد؛ چراکه نتایج تیم‌ملی در سه بازی آینده برابر امارات، کره و لبنان از اهمیت بسیار بالایی برای قرار گرفتن در سید مناسب قرعه‌کشی برخوردار است. با توجه به حضور قطر به‌عنوان میزبان، هفت تیم برتر رده‌بندی فیفا که به جام جهانی صعود کنند درکنار قطر در سید یک قرعه‌کشی قرار می‌گیرند و تیم‌های هشتم تا پانزدهم جدول رده‌بندی، این موقعیت را کسب می‌کنند تا در سید دو قرار بگیرند. شاید در ابتدا و با توجه به رنکینگ فعلی ایران که عدد بیست‌ویک را نشان می‌دهد، این گمان برود که رسیدن به جمع شانزده تیم نهایی کار غیرممکنی باشد، اما به‌دلیل اینکه از بین ایتالیا، پرتغال و سوئد تنها یک تیم به جام جهانی صعود می‌کند، به‌صورت اتومات برای قرعه‌کشی دو پله بالاتر قرار می‌گیریم و با پیروزی حداکثری در بازی‌های باقی‌مانده قطعا شانس حضور در سید دو هرچند اندک را خواهیم داشت. قرارگیری احتمالی ایران در سید دو، می‌تواند به‌منزله همگروه نشدن با تیم‌های قدرتمندی مثل هلند، آلمان، کرواسی و کلمبیا باشد، پس قطعا کادرفنی، تیم‌ملی را در سه بازی آینده با تمام قوا به میدان خواهد فرستاد.

مجتبی خورشیدی سرپرست تیم‌ملی فوتبال ایران نیز در این خصوص گفته بود: «انگیزه‌ای که من در کادرفنی می‌بینم به این شکل است که آنها منتظر هستند تا هر 4 بازی را با پیروزی پشت‌سر بگذارند و به این قانع نیستند که بعد از صعود قطعی به جام جهانی به بقیه بازی‌ها نگاه باری به هر جهت داشته باشیم، بلکه به‌دنبال آن هستند که رکورد خود را حفظ کرده و بهترین نتایج را برای تاریخ فوتبال ایران ثبت کنند.»

بیشتر بخوانید:

اسکوچیچ: از جشن صعود به جام جهانی نگرانم

تیم‌ملی فوتبال ایران که در فیفادی پیش‌رو در ماه فوریه ۲۰۲۲ می‌تواند صعود خود را چندپله دیگر در رنکینگ قطعی کند، در آخرین رنکینگ فیفا رتبه ۲۱ را در اختیار گرفته که در شرایط فعلی در سید سوم قرار می‌گیرد، اما این احتمال وجود دارد که با پیروزی‌های آتی در دیدارهای رسمی مقدماتی جام جهانی، صعود در رنکینگ و در کنار آن عدم‌راهیابی تیم‌هایی که رنکینگ بالاتری دارند، تیم ایران خود را به سید دوم برساند، ولی احتمال آن زیاد نیست؛ چراکه در وهله اول باید از میان ۷ تیمی که در رنکینگ فیفا بالاتر از ایران هستند، تنها دو تیم راهی جام جهانی شوند که این موضوع امری غیرمعقول است. البته باید این نکته را متذکر شد که فاصله امتیازی ایران و سنگال در رنکینگ فیفا خیلی کم است و بر فرض پیروزی ایران در تمامی بازی‌های باقی‌مانده مقدماتی جام جهانی و همچنین پیروزی در بازی‌های دوستانه فیفادی و با فرض صعود ناپلئونی سنگال به جام جهانی، ایران می‌تواند بالاتر از این تیم قرار بگیرد، اما حتی با فرض رخ دادن این اتفاق، باید از میان ۶ تیم دیگر دو تیم راهی جام جهانی شوند که باز هم بعید به‌نظر می‌رسد. اما در هر صورت فوتبال همیشه نشان داده که رو ندارد و ورزشی غیرقابل پیش‌بینی محسوب می‌شود و به همین دلیل این موضوع می‌طلبد تا حداقل تیم‌ملی فوتبال ایران در زمین مسابقه و در دیدارهای پیش‌رو کار خود را به نحو احسن انجام دهد تا درصورتی که شرایط فراهم شد، بتوانیم برای اولین‌بار از سید دوم رقابت‌ها کار خود را شروع کنیم تا حداقل در مرحله گروهی با یکی از قدرت‌های برتر جهان همگروه نشویم.

 برنامه‌ریزی برای بازی‌های تدارکاتی

همواره در سالیان گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمربیان تیم‌ملی فوتبال ایران، کمبود بازی‌های دوستانه در راستای آماده‌سازی تیم‌ملی بوده است. گاهی فدراسیون کوتاهی کرده و به گواه مسئولان قبلی فدراسیون، گاهی هم سرمربیان قبلی تیم‌ملی از انجام دادن دیدارهای بزرگ اجتناب می‌کردند. از زمان روی کار آمدن اسکوچیچ، تیم‌ملی سه بازی دوستانه با تیم‌های ازبکستان، بوسنی و سوریه برگزار کرده که هر سه مسابقه با پیروزی ملی‌پوشان ایران همراه بوده است. با توجه به اینکه در بهترین حالت برای قرعه‌کشی، تیم ما در سید دو مسابقات قرار می‌گیرد، همگروه شدن با یکی از هشت تیم برتر جهان اجتناب‌ناپذیر است. از طرفی مثل دوره‌های قبل، باید شاهد همگروهی تیم‌ملی با یکی از تیم‌های آمریکای جنوبی یا آفریقایی باشیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف فدراسیون، هماهنگ کردن بازی‌های دوستانه با تیم‌های برتر دنیا است، کما اینکه بعد از نتایج خوب تیم‌ملی و پیشرفت در رده‌بندی فیفا، کشورهای بزرگ و مطرح هم از محک خوردن در برابر تیم ما استقبال می‌کنند.

 جمع کردن حواشی در سال منتهی به جام جهانی

پررنگ شدن حواشی نسبت به متن یکی از آفت‌های همیشگی فوتبال ایران بوده است. گاهی اختلافات بین بازیکنان ملی‌پوش مسبب بروز این حواشی می‌شود، گاهی اختلافات بین کادرفنی و بازیکنان و گاهی هم فدراسیون دست به کار شده و خودش خوراک رسانه‌ها را برای پرداختن به حواشی فراهم می‌کند. در دوره حضور اسکوچیچ در تیم‌ملی، تنها حاشیه‌ای که به وجود آمد ولی خوشبختانه دودش به چشم تیم نرفت، سوءتفاهم بین او و مهدی طارمی بود. اختلاف سلیقه بین سرمربی و بازیکنان یکی از عادی‌ترین اتفاق‌ها برای هر تیم فوتبالی به‌شمار می‌رود، ولی مدیریت و جلوگیری از تکرار آن شرط مهمی برای حفظ اتحاد تیمی است که شواهد از رقم خوردن همین اتفاق حکایت دارد. از طرف دیگر لیست تیم‌ملی برای حضور در جام جهانی، تنها برای بیست‌وسه بازیکن و احتمالا یک یا چند بازیکن رزرو ظرفیت خواهد داشت. پس از همین الان پیش‌بینی اعتراضات به لیست نهایی کار سختی نیست، چه از طرف باشگاه‌ها چه از طرف بازیکنان جامانده و چه از طرف پیشکسوتان همیشه حاضر در صحنه. روی دیگر این موضوع به فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. فدراسیونی که در تامین منابع مالی برای تیم‌های ملی تا الان کوتاهی نکرده و به‌حق بهترین شرایط ممکن را در سفرها و اردوها برای همه‌ تیم‌های ملی فراهم کرده است، ولی بعضا با مصاحبه‌های عجیب و غریب مسئولانش، خودش را در بحران‌های خودساخته فرو برده که اگر ادامه‌دار باشد، قطعا ترکش‌هایش به تیم‌ملی هم اصابت خواهد کرد. همه اینها باعث می‌شود تا از تمامی آحاد جامعه فوتبال انتظار داشته باشیم در سال منتهی به جام جهانی، در رفتار و گفتار خودشان نهایت دقت را به‌کار گیرند تا تیمی که از نظر فنی و در زمین مسابقه برابر هیچ حریفی تسلیم نشده و سریع‌ترین صعود تاریخ کشور را به جام جهانی ثبت کرده است، به حواشی بیرون مستطیل سبز نبازد!

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس