اف بی آی پنهانی پگاسوس خریده و تلفن آمریکایی‌ها را هک کرده است

تحقیقات یکساله نیویورک تایمز فاش کرده که اف. بی. آی جاسوس افزار پگاسوس را خریداری کرده و برای چند سال از آن برای شناسایی و جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است: اف. بی. آی در توافقی که هرگز تا پیش از این گزارش نشده در سال ۲۰۱۹ جاسوس افزار پگاسوس را با وجود چندین گزارش درباره اینکه از این ابزار علیه فعالان و مخالفان سیاسی در سایر کشورها استفاده می‌شود، خریداری کرده و دو سال صرف این کرد که آیا این ابزار جاسوسی را با نوع جدیدتر آن یعنی "فانتوم" در داخل آمریکا جابجا کند یا خیر.

بحث در وزارت دادگستری و اف. بی. آی تا تابستان گذشته که این آژانس در نهایت تصمیم گرفت از بدافزار جاسوسی شرکت ان اس او استفاده نکند، ادامه یافت.

اما تجهیزات پگاسوس هنوز در یک ساختمان نیوجرسی است که توسط اداره تحقیقات فدرال آمریکا استفاده می‌شود و این شرکت همچنین نمایشی از فانتوم به آژانس ارائه کرد که می‌توانست شماره تلفن‌ آمریکایی‌ها را هک کند.

بروشوری برای مشتریان بالقوه که به دست نیویورک تایمز رسیده، می‌گوید که نرم افزار جاسوسی فانتوم به مجریان قانون و آژانس‌های جاسوسی آمریکا اجازه می‌دهد گوشی هوشمند مدنظر را به یک معدن طلای اطلاعاتی تبدیل کند.

تحقیقات یک ساله نیویورک تایمز بر اساس مصاحبه با مقام‌های دولتی، روسای سازمان‌های اطلاعاتی و مجریان قانون، کارشناسان سایبری، مدیران تجاری و فعالان حریم خصوصی در ده‌ها کشور صورت گرفته است.

روزنامه نیویوک تایمز می‌نویسد، ان اس او توسط دو دوست مدرسه‌ای به نام‌های "شالوف هولیو" و "امری لاوی" از یک استارت آپ در یک تعاونی کشاورزی در حومه تل آویو و در اواسط ۲۰۰۰ شکل گرفت.

هولیو گفت که یکی از استارت‌آپ‌های آنها، CommuniTake، که به کارکنان پشتیبانی فنی تلفن همراه امکان کنترل دستگاه‌های مشتریان خود را با اجازه مشتریان ارائه می‌داد، توجه یک آژانس اطلاعاتی اروپایی را به خود جلب کرد.

کمپانی ان اس او متولد شد و در نهایت راهی را به سوی دسترسی به تلفن‌های همراه بدون اجازه کاربر یافت که نیازی به کلیک بر روی ضمیمه مخرب یا لینک حاوی بدافزار نداشت.

به این باور می‌رسید که هر حرکت شما تحت نظر است

پس از آنکه فروش پگاسوس در سال ۲۰۱۱، مقام‌های دولت مکزیک برای دستگیری و به دام انداختن خوآکین گازمن لوئرا، معروف به ال چاپو، قاچاقچی معروف مواد مخدر از آن استفاده کردند و بازرسان اروپایی هم از این جاسوس افزار برای از بین بردن یک حلقه سوءاستفاده کننده از کودکان با ده‌ها مظنون در بیش از ۴۰ کشور بهره گرفتند.

اما در گزارش‌هایی که توسط محققان و سازمان‌های خبری از جمله روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، اخباری دال بر سوءاستفاده از این جاسوس افزار دیده می‌شود.

مکزیک از این نرم افزار جاسوسی برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و مخالفان استفاده کرد. عربستان سعودی از آن علیه فعالان حقوق زنان و همکاران جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست که در سال ۲۰۱۸ توسط عوامل سعودی کشته و مثله شد، بهره برد.

در همان سال، سی. آی. ای پگاسوس را خرید تا به جیبوتی، متحد آمریکا، در مبارزه با تروریسم کمک کند، با اینکه نگرانی‌های طولانی مدت در مورد نقض حقوق بشر در این کشور آفریقایی از جمله آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و شکنجه مخالفان وجود داشت.

در امارات، پگاسوس را برای هک تلفن یک منتقد سرسخت دولت به نام "احمد منصور" به کار بردند.

حساب کاربری آقای منصور هک شد، محل سکونتش تحت نظر قرار گرفت، ۱۴۰ هزار دلار از حساب بانکی او به سرقت رفت، از محل کارش اخراج شد و در نهایت افراد غریبه او را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار دادند.

او پس از این رویدادها گفت: شما باور می‌کنید که هر حرکتتان تحت نظر است.

در سال ۲۰۱۸، او را به ۱۰ سال حبس بابت پست های فیسبوکی و توئیتری محکوم کردند.

پگاسوس از طریق یکسری معاملات جدید با مجوز وزارت جنگ اسرائیل در اختیار رهبران راست افراطی در لهستان، مجارستان، هند و سایر کشورها قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل دستور قطع سیستم پگاسوس را نداد، حتی زمانی که دولت لهستان قوانینی را وضع کرد که بسیاری از یهودیان در داخل و خارج از اسرائیل آن را انکار هولوکاست می‌دانستند، یا زمانی که نتانیاهو، به دروغ "عاملان یهودی" را در میان مسببان هولوکاست اعلام کرد.

قرار دادن NSO در فهرست سیاه مقام‌های اسرائیلی را خشمگین کرد

کمپانی‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند تا ابزار جاسوسی خود را که می‌تواند تلفن‌ها را با استفاده از فناوری "کلیک صفر" NSO هک کند، ایجاد کنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از این شرکت‌هایی که می‌خواهد چنین ابزار جاسوسی را بسازد، Boldend، در ژانویه ۲۰۲۱ به کمپانی ریتون، غول صنعت دفاعی آمریکا، گفت که می‌تواند واتس‌اپ، سرویس پیام‌رسان محبوب متعلق به فیس‌بوک را هک کند، اما پس از به‌روزرسانی واتس‌اپ این قابلیت را از دست داد.

این ادعا به این دلیل قابل توجه بود چرا که یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ این شرکت،  Founders Fund است؛ شرکتی که توسط "پیتر تیل"، میلیاردری اداره می‌شود که یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک بود و همچنان در هیات مدیره آن باقی مانده است.

قرار دادن کمپانی NSO در فهرست سیاه می‌تواند این شرکت را با عدم دسترسی به فناوری آمریکا که نیاز دارد با آن به فعالیتش ادامه دهد از جمله کامپیوترهای دل و خدمات کلود (فضای ابر) آمازون روبرو کند.

این اقدام از سوی آمریکا، مقام‌های اسرائیلی را خشمگین کرده و آنها این اقدام را نه تنها به عنوان یک حمله به گل سر سبد صنعت دفاعی خود بلکه به دولت تل آویو می‌دانند و آن محکوم کرده‌اند.

"یگال اونا"، مدیر کل اداره ملی سایبری اسرائیل که تا پنجم ژانویه ۲۰۲۲ در این سمت بود، گفت: مردمی که پیکان‌های خود را علیه NSO هدف می‌گیرند، در واقع پرچم آبی و سفیدی [پرچم اسرائیل] را که پشت آن آویزان است، نشانه می‌روند.

نرم افزار جاسوسی پگاسوس متعلق به کمپانی NSO اسرائیل قوی‌ترین نرم افزار جاسوسی جهان است که می‌تواند تمامی ارتباطات و تماس‌های گوشی‌های هوشمند با سیستم‌های عامل اندروید و گوشی آیفون را هک کند. اسرائیل این جاسوس افزار را به یک مولفه کلیدی استراتژی امنیتی ملی به کار برده و از آن برای منافع خود در سراسر جهان استفاده می‌کند.

نیویورک تایمز دریافت که فروش پگاسوس در تامین حمایت کشورهای عربی در کارزار اسرائیل علیه ایران و مذاکره بر سر توافق نامه ابراهیم، توافق نامه دیپلماتیک ۲۰۲۰، که در مراسمی در کاخ سفید و توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده امضا شد، نقش مهمی ایفا کرد که باعث شد تا روابط بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی عادی شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس