همتی نمایه

در پنج ماه اخیر مجموع تجارت خارجی کشور نسبت به پنج ماه پایانی دولت قبل، ۳۴ درصد بیشتر شده است.

به گزارش مشرق، در پنج ماه نخست سال جاری که پنج ماه پایانی عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم محسوب می‌شود، صادرات غیرنفتی کشور ۱۷.۶۶۱ میلیارد دلار و واردات ۱۶.۶۳۱میلیارد دلار بود. بدین ترتیب مجموع تجارت خارجی کشور در پنج ماه پایانی دولت قبل ۳۴.۲۹۲ میلیارد دلار بود.

از ابتدای شهریورماه تا پایان دی‌ماه که پنج ماه نخست عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم به حساب می‌آید، صادرات غیرنفتی کشور به ۲۱.۱۰۲ میلیارد دلار و واردات به ۲۴.۸۴۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. بدین ترتیب مجموع تجارت خارجی کشور در پنج ماه اخیر به ۴۵.۹۹۴ میلیارد دلار رسیده که ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه در پایان دولت قبل رشد کرده است.

آمار فوق شامل صادرات نفتی نیست و فقط صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود. در مورد صادرات نفتی هم دولت رئیسی با دور زدن تحریم‌های نفتی، حجم صادرات را ۴۰ درصد افزایش داده که با توجه به رشد قیمت نفت، میزان درآمدهای نفتی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

خشم همتی از افزایش ۳۴ درصدی تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم +نمودار

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این باره گفت: افزایش ملموس صادرات نفت و تأمین ارز کالاهای اساسی، از توفیقات دولت است. برخی آقایان، رفع مشکلات صادرات را منوط به توافق هسته‌ای مشروط کرده بودند اما دولت سیزدهم با سیاست‌های اقتصاد مقاوم و تعامل با کشورهای دوست و همسو دستاوردهای بزرگی در حوزه تجارت خارجی و امنیت اقتصادی به دست آورد. فروش نفت و میعانات کشور نسبت به ماه آخر دولت قبل بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است.

این وزیر کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: یکی از اقدامات اصلی در شرایط تحریم افزایش صادرات نفت بود. در حالی که هنوز توافقی نشده است فروش نفت و میعانات نسبت به آخرین ماه فعالیت دولت سیزدهم ۴۰ درصد رشد داشت که نشان‌دهنده رویکرد فعالانه در شرایط سخت است. دولت سیزدهم معیشت مردم را به توافق با قدرت‌ها گره نزده است.

تمرکز بر توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و دور زدن تحریم‌ها دو عامل اصلی رشد تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم بوده است. این در حالی است که دولت قبل به بهانه‌هایی همچون فشار تحریم‌ها و عدم پیوستن به گروه اف.ای.تی.اف، عزمی برای توسعه تجارت خارجی نداشت.

موفقیت دولت سیزدهم در گسترش چشمگیر تجارت خارجی کشور در همین چند ماه نخست فعالیت آن با وجود عدم لغو تحریم‌ها، بیانگر توجه به رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها است. این موفقیت به کام دولتمردان سابق خوش نیامده و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب همچون عبدالناصر همتی تلاش دارند رشد تجارت خارجی کشور را در دولت جدید، کم‌اهمیت جلوه دهند و سوء مدیریت و بی‌تدبیری خود را مخفی سازند.

صادرات

واردات

مجموع تجارت خارجی

پنج ماه نخست ۱۴۰۰

۱۷.۶۶۱

۱۶.۶۳۱

۳۴.۲۹۲

پنج ماه اخیر

۲۱.۱۰۲

۲۴.۸۴۲

۴۵.۹۴۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    29 0
    عصبانیت اینها از قیمت دلاره، اینها فکر می کردن با توجه به گندکاری هایی کردن دلار می شه 40 تومن
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      این وان وفلان و بهمان نداردمدیریت اینها نبود بهتر رفاه و اسایش داشتیم جوابگوی یک سیب زمینی نبوده و نیستند و این در تمام دور ها بوده و تجارت خارجی بیشتر پس ارز ان تو جیب کی هست و کو
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    23 0
    خدا به مردم ایران رحم کرد که این آقای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، رییس جمهور نشد. وگرنه من یکی دیگه از انقلاب و نظام بریده بودم
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 0
      جالبه به جای بدهکاری طلبکاری
    • تبریزی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      1 0
      شورای محترم نگهبان وظیفه خودش طبق قانون انجام میده
  • مقدس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    13 0
    واقعا ديگه كافى نيست اينهمه مماشات با اين دسته افراد نفوذى بى كفايت وطن فروش مثل همتى ، براى يكبار هم كه شده دادگاههاى انقلاب با مسببين اين وضع موجود برخورد قانونى كنند و حق مردم مظلوم را از حلقوم اين جماعت فاسد چپاولگر مثل همتى و نوبخت و على ربيعى و.... بيرون بكشند تا ملت اجراى طعم عدالت را به وضوح ببينند .اين همتى ملعون و دوستان فاسدش بايستى جوابگوى حيف و ميل ميلياردها دلار ارز كشور و چند ده تن طلاى كشور باشد كه با تبانى بين دوستانش و سايرچپاولگران پخش كرده كه الان باعث ايجاد تورم و ظهور سلطان هاى مفت خور و آقازاده هاى حرام خوار دزد شده ، اين ملعون بصورت عمدى چه ترك فعل هائى در زمينه تسهيل تجارت در منطقه نمودند ؟؟، باعث تاخير و زيان و خسارت به چند صد پروژه ملى شده ؟؟ چقدر ظلم به سفره و معيشت و مسكن مردم مظلوم شده چقدر چقدر؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    18 0
    عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    18 0
    همتی نامرد.ودارودسته اش باید محاکمه شوندتامیتوانست به عوامل خودشان ارز4200تومانی میدادندوقتی مجلس اورافراخواندبرای جوابگویی که ارزرا رابه چه کسی داده خودش رازدبه سادگی که اسامی آنها راثبت نکردایم تامیتوانستند چپاول کردنددزدیدند ذخایر ارزی را به فنادادندخداوندنابودشان کند
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    3 1
    ملت از اینکه آقای همتی رئیس جمهور نشده خیلی ضرر کرده اند. اینهمه محبت از سمت اصلاح طلب را چگونه جبران کنیم.
  • امیرخان IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    7 0
    همتی و دژپسند و روحانی بیایند جواب میلیون ها خانواده مال باخته در بورس را بدهند که به خاک سیاه شان نشاندند.
  • محمدایوب IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    3 0
    افزایش صادرات و واردات سرجای خودش اینکه هرروز مجبور به دیدن تصویر ابو کذاب ریش طوسی نیستیم ودر هر با صدها بار می‌گفت ما در تحریم هستیم وتا fetf راقبول نکنیم. نان خوردن هم نداریم بایدن حر دارد می آید الان واکنون. عباس عراقچی دارد می بندد اگر بگذارند ایران را کت بسته مانند مصر تحویل آمریکا میدهد علی برکت الله
  • بابک IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    2 0
    حرفها و صحبتها و منش همتی در مناظرات علیه رئیسی رو فراموش نکنید. منش همتی و مهرعلیزاده در انتخابات نسبت به رئیسی تماما همراه با توهین و اهانت بود. اصلاح طلبان هر خسارتی که میتونستن و از دستشون بر میومد به کشور وارد کردن و الان هم خیلی شیک و مجلسی سرگرم کارشون هستن. لعنت خدا بر منافقان کدخداپرست.
  • ایثا گر IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    همتی وحاتمی خوار وفریدون درمقابل اداره ملت امام حسین عددی نیستند مشتی شیفته وذوب درلیبرال امپریالیسمتد?
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    ما اگر طلا استخراج كنيم ،و به پشتوانه استخراج طلا ها پول چاپ كنيم،واگر به كشوری چیزی صادر کردیم مثل نفت، در قبال آن فقط وفقط پول ایرانی دریافت کنیم ،وحتی اگر ارز خارجی دادن مثل دلار ما قبول نکنیم ،آن وقت ارزش پول ملی ما حداقل در عرض یک ما ۴ برابر خواهد شد،فقط کافی است امتحان کنیم .
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    با سلام شخصیت واقعی همتی در انتخابات ریاست جمهوری بوضوح برای مردم ایران عیان شد. تنها چیزی که در باره وی می توان گفت این است که وی فاقد اهلیت مطلق است و رسم مردانه در مرام ایشان کمیاب است.
  • م م IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    فقط خدا میدونه چقدر از همتی بدم میاد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 0
    یک سمت قضیه را توجه نکردید و آن تراز صادراتی هست که در پنج ماه آخر بیش از منفی ۳ میلیارد هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس