موج ترک کلیسا در آلمان در پی افشای تجاوزهای جنسی و دروغگویی پاپ سابق

بسیای از شهروندان آلمانی در واکنش به نتایج یک تحقیق کارشناسی درباره خشونت جنسی علیه کودکان و نوجوانان در کلیسا که نشان دهنده دروغ بودن اظهارات پاپ سابق بندیکت شانزدهم بوده است درخواست ترک کلیسا را می‌دهند.

به گزارش مشرق به نقل از "دویچه وله" آلمان، نتایج یک تحقیق کارشناسی درباره خشونت جنسی علیه کودکان و نوجوانان در کلیسا نشان می‌دهد که اظهارات پاپ سابق بندیکت شانزدهم دروغ بوده است.

حالا در واکنش به انتشار این خبر، کل ایالت بایرن آلمان با سیل درخواست‌های مردم برای ترک کلیسا روبرو شده‌است.

به نوشته "دویچه وله" آلمان اداره‌های ثبت احوال ایالت بایرن آلمان با موجی فزاینده از درخواست‌های شهروندان برای خروج از کلیسا روبرو هستند. علت آن، انتشار نتایج یک تحقیق کارشناختی درباره اعمال خشونت‌های جنسی علیه کودکان و نوجوانان در حوزه بزرگ کلیسای کاتولیک مونیخ و فرایزینگ (کل ایالت بایرن) بوده است.

بر اساس این تحقیقات ، چندین اسقف اعظم، از جمله پاپ سابق بندیکت شانزدهم با نام اصلی "یوزف راتسینگر" به لاپوشانی پرونده‌های سوءاستفاده‌های جنسی علیه کودکان و نوجوانان متهم شده اند.

اداره‌های ثبت احوال می‌گویند باید خود را برای سیلی از درخواست‌های ترک کلیسا آماده کنند.

تنها در کلان‌شهر مونیخ، از زمان انتشار این گزارش در روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۰ ژانویه) حدود ۶۵۰ وقت ملاقات برای ثبت درخواست ترک کلیسا از طرف شهروندان داده شده است. یک مسئول امور اداری مونیخ می‌گوید این رقم بیش از دو برابر آن چیزی است که انتظارش می‌رفت.

برای پاسخگویی به این سیل درخواست‌ها، اداره ثبت احوال زمان کاری و شمار همکاران این بخش را سه برابر کرده است. با این حال گفته می‌شود این نیز برای رسیدگی به این میزان از درخواست کافی نیست.

مسئولان ثبت احوال اعلام کرده‌اند که شهروندان می‌توانند درخواست خروج از کلیسا را در صورتی که یک دفتردار رسمی آن را تأیید کرده باشد، با پست بفرستند.

به نوشته دویچه وله علت این موج درخواست خروج از کلیسا، انتشار نتایج یک گزارش کارشناسی بوده است.

حوزه بزرگ کلیسایی مونیخ و فرایزینگن که کل ایالت بایرن را در بر می‌گیرد، به دفتر وکالت "وستفال اشپیلکر واستل" مأموریت داده بود تا در باره موارد و ادعاهای سوءاستفاده جنسی در این حوزه کلیسایی در طول ده‌ها سال گذشته، گزارشی کارشناسانه تهیه کند و ارائه دهد.

در این گزارش که پنجشنبه گذشته منتشر شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، آمده است که مسئولان این حوزه بزرگ کلیسای کاتولیک به موارد سوءاستفاده جنسی به طوری که شایسته آن باشد رسیدگی نکرده‌اند.

گزارش کارشناختی می‌گوید که کاردینال‌ها و نیز اسقف‌های اعظم وقت،" فریدریش وتر" و "یوزف راتسینگر" (پاپ بندیکت شانزدهم) و همین‌طور اسقف اعظم کنونی "راینهارد مارکس"، رویکرد غلطی در برخورد با این اتهام‌ها داشته‌اند.

این گزارش کارشناختی شمار قربانیان سوءاستفاده جنسی را دست‌کم ۴۹۷ نفر و شمار افراد مظنون به مجرم را ۲۳۵ نفر عنوان کرده است، اما تأکید می‌کند که رقم سیاه نمایی شده واقعی باید بسیار بیش از این‌ها باشد.

اداره‌های ثبت احوال شهرهای رگنسبورگ، اینگولشتاد و ووتسبورگ در واکنش به موج درخواست‌ها نیز ظرفیت کاری خود را گسترش داده‌اند.

در ووتسبورگ از اول فوریه، هر هفته ۲۲ وقت بیشتر از حد معمول برای رسیدگی به درخواست خروج از کلیسا داده می‌شود. از پنجشنبه گذشته ۵۰ درخواست خروج از کلیسا در این منطقه وارد شده که نسبت به بازه زمانی سال گذشته پنج برابر بیشتر بوده است. از اول سال جاری تاکنون، یعنی در عرض ۲۵ روز، ۱۰۹ نفر به طور رسمی کلیسا را ترک کرده‌اند که ۷۰ مورد آن کلیسای کاتولیک بوده است.

در اینگولشتاد تمام وقت‌های ملاقات اداره ثبت احوال تا اواسط ماه مارس پر شده‌اند. یک سخنگوی شهرداری گفته است شمار درخواست‌ها چنان بالاست که باید بر ساعات کاری افزود.

در رگنسبروگ نیز قرار است اداره ثبت احوال از اول فوریه ساعات کاری خود را به منظور رسیدگی به درخواست‌ها افزایش دهد.

در پی انتشار این گزارش کارشناختی، یوزف راتسینگر، پاپ سابق بندیکت شانزدهم، اظهارات غیرواقعی خود در رابطه با سوءاستفاده جنسی در حوزه کلیسایی تحت مسئولیت‌ را تصحیح کرد و پوزش خواست. این تصحیح اظهارات از سوی پاپ سابق اما بی‌فایده بود و موجی از انتقادها را به دنبال داشت.

به گزارش اشپیگل‌آنلاین، ماتیاس کلاچ، سخنگوی نهاد پیگیری پرونده قربانیان، موضع‌گیری تازه پاپ بندیکت را تأسف‌بار خواند. وی گفت: یوزف راتسینگر تنها در این مورد پوزش خواسته که در یک جلسه سال ۱۹۸۰ اظهارات دروغ داشته است.

این نماینده قربانیان روز دوشنبه ۲۴ ژانویه به خبرگزاری آلمان گفت "افتضاح اصلی" در این است که: «عذرخواهی پاپ باید دربرگیرنده کل این روند باشد، زیرا از جمله او نیز مسئول این است که یک مجرم روحانی توانسته به مدت ده‌ها سال کودکان کلیسایی را به خطر بیندازد.»

"ماتیاس کلاچ" می‌افزاید این یک الگوی کاملا مشخص کلیسای کاتولیک است که تنها زمانی مجبور به اعتراف می‌شوند که دیگر راهی برای انکار وجود ندارد: «او [پاپ بندیکت] با این کار خود این احساس را انتقال می‌دهد که دیگر نمی‌توان به آن‌ها باور داشت». او گفت، بهترین کار این می‌بود که او با بزرگ‌منشی تمام به اشتباهات خود اعتراف و برای آن طلب بخشش می‌کرد.

هفته‌نامه اشپیگل از "شرمساری"، "گناه" و "اظهارات دروغ" سخن گفته است تا حدی که حتی یکی از یاران قدیمی و سالمند یوزف راتسینگر از این پاپ پیشین خواسته است از قربانیان پوزش بخواهد.

اظهارات دروغ پاپ درباره چه موضوعی بود؟

پاپ سابق بندیکت شانزدهم در آخرین اظهارات خود اعتراف کرده که برخلاف آنچه که تاکنون گفته است، در ژانویه ۱۹۸۰ در مقام اسقف اعظم مونیخ و فرایزینگر (حوزه کلیسایی ایالت بایرن) در جلسه‌ای حضور داشته که در مورد کشیش پتر ح. صحبت می‌شده است.

در مورد این فرد شواهد متعددی دال بر سوءاستفاده جنسی از کودکان در گذشته وجود داشته است. در این جلسه مطرح شده که حوزه اسقفی شهر اسن درخواستی را فرستاده مبنی بر این‌که این کشیش در حوزه اسقفی مونیخ و فرایزینگر تحت روان درمانی قرار گیرد. اما در پی اعزام این کشیش به مونیخ، مسئولان کلیسا به جای روان‌درمانی، این کشیش را به کار شبانی و مشورت با مؤمنان گمارده‌اند و او این امکان را یافته که سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان را دوباره از سر گیرد.

"توماس شولر"، کارشناس حقوق و قوانین کلیسایی، پاپ بندیکت را متهم می‌کند که او باز هم خود را در کلاف اظهارات دروغ سردرگم کرده است. وی می‌گوید پاپ پیشین اعتراف کرده که در جلسه ۱۹۸۰ در مونیخ حضور داشته است، اما برخلاف واقع منکر آن می‌شود که از گذشته مجرمانه کشیش پتر ح. شناخت داشته است.

این حقوقدان امور کلیسایی به خبرگزاری آلمان گفت: «این باز هم یک اظهار دروغ است و این را گزارش کارشناسی دفتر وکالت "وستفال اشپیلکر واستل" ثابت کرده است.»

به گزارش اشپیگل‌انلاین، شولر افزود: «یوزف راتسینگر در کلاف دروغگویی‌های خود گرفتار شده و حتی اظهارات تکمیلی و تفصیلی که وعده‌اش را داده است مانع از ایراد صدمات سخت به شخصیت و کارنامه زندگی‌اش نخواهد شد. وی به این ترتیب جایگاه پاپ و در پی آن کلیسای کاتولیک را در معرض آسیب‌های جدی درازمدت قرار داده است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    چقدر افتضاح
  • سوسان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    مسیحیت رومی از همان ابتدا تحمیل و نوعی استعمار ملتها را در شورای نیقیه بنیان کرد تا در برابر مسیحیت هلنیستی پارتی مردم را به زور به سمت مسیحیت رومی ببرند بردیصان مانی و مارسیونیسم و آریوس مسیحیت را دین صلح و انتخاب آزاد میدانستند اما شورای نیقیه آزادی را شیوه هلنیسم پارتی دانست و بشدت از استبداد رومی تقلید کرد و رو به تکفیر دیگران گذاشت و کل جامعه میسحیت را با نوعی استحمار مواجه کرد که تا کنون ادامه دارد و موجب ضعف کلیسا در برابر آزادی خواهان و نو اندیشان بود.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    به نظر بعضی خبرها رو انچنان نباید مطرح کرد و رواج داد! ما با مسیحت سه گانه مشکل داریم(که اکثرا همین است)،اما دلیل نمیشود،برخی مسائل خاص مطرح شود. درست است که مسیحت با انتخاب خدای سه گانه!! شرک بزرگ و ظلم بسیار بزرگ ب پیروان خود کرده (که درصورت اعتقاد راسخ تا زمان مرگ به این مسئله باعث جهنمی شدن هم میشود!). اما مشرکین و کفارین و ملحدین محض،(فراماسون ها،شیطان پرستان،بت پرستان،و ..) و اصلی،در پشت صحنه هستن،و به نظر میرسه،با افشا چنین مسائل قصد دارن،به کلیه ادیان اسمانی ضربه بزنن!. خوب طبیعتا جایی که دین نباشه! و یا شرک الود و کمرنگ باشه! اون مکان و انسان، صبح تا شبشون گناه و لذت جویی میشود! (به قول ضرب مثلی!یعنی اونیکی اهل دین و دیانت است،در معرض خطره! دیگه بیچاره کسی که از نماز،قران(یا کتاب اسمانی)،خدا و .. دور است ! او دیگر غرق غرق است!). به نوعی با بردن چنین مسئله به سمت کلیساها،قصد فرافکنی دارند! گناهکاران صبح تا شبشون،انگیز و فکرشون و شادیشون! در گناه بیشتر و فساد بیشتره! (درست برعکس مومن،که به فکر ابادانی،نماز بهتره و خیره بالاتر و انجام کاربهتره،اصلاح اعمال و در نهایت شادی و رضایت بالاتر ..) یه پیرو شیطان هم برعکس،هرچه سیاهی بیشتر، کثیف تر و ...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس