انتخابی جام جهانی| ایران خانوادگی عراق را شکست داد /صعود جادویی ایران به جام جهانی

تیم ملی ایران توانست با شکست عراق جواز صعود زودهنگام به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بگیرد و طارمی هم با گلزنی در این دیدار به یک رکورد تاریخی دست یافت.

سرویس ورزش مشرق - تیم ملی ایران موفق شد در هفتمین بازی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ از سد عراق عبور کند و صعود خود را به مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان در سال ۲۰۲۲ قطعی کند. ایران در گروه A این رقابت ها، با تیم های کره جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه همگروه بود که دو تیم اول هر گروه به جام جهانی صعود خواهند کرد. شاگردان اسکوچیچ توانستند با کسب ۱۹ امتیاز در ۷ بازی و ایجاد اختلاف ۱۰ امتیازی نسبت به تیم سوم جدول، پیش از برگزاری سه بازی آخر خود خیال همه را بابت صعود به قطر راحت کنند.

به همین بهانه نگاهی کوتاه به صعودهای پیشین ایران به جام جهانی داشته ایم:

* اولین صعود بدون شکست!

ایران در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ در مرحله ی اول با تیم های عربستان و سوریه و عراق همگروه شد. با انصراف عراق در این رقابت ها ایران توانست در ۴ بازی انجام شده ۸ امتیاز به دست آورد و به مرحله دوم صعود کند. در مرحله نهایی، ایران با تیم های استرالیا، کره جنوبی، هنگ کنگ و کویت همگروه بود که در نهایت در یک بازی خاطره انگیز ایران موفق به شکست استرالیا با تک گل غفور جهانی شد و مقتدرانه به جام جهانی صعود کرد. نکته جالب این مسابقات صعود بدون شکست ایران برای نخستین بار به جام جهانی بود.

* صعود ماراتن گونه پس از ۲۰ سال با طعم معجزه!

در سال ۱۹۹۸ پس از آنکه ایران با بازیهای ماندگار از نسل جدید تیم ملی آن زمان، با ۱۶ امتیاز از مرحله اول مقدماتی جام جهانی صعود کرد، در مرحله دوم پس از عربستان با کسب ۱۲ امتیاز دوم شد و به پلی اف مقدماتی جام جهانی صعود کرد. ملی پوشان ایران در مرحله پلی اف با نتیجه سه بر دو از ژاپن شکست خوردند و به پلی آف بین قاره ای رفتند تا برای شکستن طلسم ۲۰ ساله به مصاف تیم قدرتمند استرالیا بروند.

شاگردان ویرا پس از تساوی یک بر یک در تهران، در ملبورن در برابر آماده ترین استرالیای تاریخ صف آرایی کردند و با خلق یک معجزه پس از ۶ دوره غیبت برای دومین بار به جام جهانی صعود کردند. کریم باقری و خداداد عزیزی در این بازی موفق شدند بازی باخته را به تساوی بکشانند و با توجه به قانون گل زده در خانه حریف به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه صعود کند.

* صعود راحت و قابل پیش بینی!

در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ شرایط کاملا متفاوت بود. تیم ملی ایران در مرحله نهایی این رقابت ها، با تیم های ژاپن، بحرین و کره شمالی همگروه شده بود. تیم آماده ی برانکو به نظر نمی رسید که برای صعود به جام جهانی کار دشواری در پیش داشته باشد. ایران توانست با کسب ۱۳ امتیاز در این گروه به عنوان تیم دوم گروه بعد از ژاپن به طور مستقیم صعود کند. گل دیدنی محمد نصرتی برابر بحرین در تهران بلیت حضور تیم ملی در آلمان بود.

* صعود سخت اما شیرین شاگردان کی روش در خاک رقیب سنتی!

سال ۲۰۱۳ پس از اینکه ایران اولین شکست تاریخ خود را در برابر لبنان متحمل شد، کمتر کسی فکر می کرد ایران توانایی صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ را داشته باشد. ولی شاگردان کی‌روش موفق شدند با بردهای خوب و استحکام قابل تمجید خط دفاعی، در یک بازی دراماتیک با گل رضا قوچان نژاد کره جنوبی یکی از سنتی ترین رقبای ایران در آسیا را در کشور خودش شکست دهند و به عنوان تیم صدرنشین از گروه A این رقابت ها به جام جهانی برزیل صعود کنند.

* اولین صعود پیاپی و زودهنگام با دبل یک مربی!

به گزارش مشرق، در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ایران بازهم با هدایت کارلوس کی روش و همانند انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ همراه با تیم های کره، ازبکستان، قطر و دو تیم سوریه و چین در گروه A مرحله نهایی قرار داشت. اما این بار شرایط با انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ متفاوت بود. ایران در پایان این رقابت ها با کسب ۲۲ امتیاز از ۳۰ امتیاز ممکن، با اقتدار و بدون شکست و تنها با دو گل خورده جواز حضور در جام جهانی روسیه را گرفت. ایران پیش از اتمام این تورنمت با شکست ۲ بر صفر ازبکستان با گل های طارمی و آزمون توانسته بود صعود خود را به جام جهانی قطعی کند تا کی روش هم به اولین مربی تاریخ تیم ملی ایران تبدیل شود که دو بار به جام جهانی صعود کرده است.

* سومین صعود پیاپی مقتدرتر از همیشه!

 تیم ملی ایران پنجشنبه شب در ورزشگاه آزادی مصاف عراق رفت و توانست با تک گل مهدی طارمی در ابتدای نیمه دوم مسابقه این تیم را شکست دهد تا به همراه کره جنوبی اولین مسافران آسیایی قطر لقب بگیرند. نکته جالب این مسابقه گلزنی مهدی طارمی مهاجم تیم پورتوی پرتغال بود که به اولین بازیکن ایرانی تبدیل شد که توانسته دو بار گل های صعود ایران به جام جهانی را بزند.

همچنین عراق بعد از دو دوره استرالیا، بحرین، کره جنوبی و ازبکستان تبدیل به پنجمین تیمی شد که ایران با عبور از این تیم توانست به جام جهانی صعود کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    8 0
    به امید درخشش بچه های تیم ملی تو جام جهانی
  • محمد IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 11
    تو کلاس تنبل ها شاگرد اول شدن هنر نیست...
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      3 2
      تو خوبی. یعنی همه تنبل ن؟
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      1 0
      کلا تیم های کوچه ما(قاره آسیا)همه تنبلن...واقعیت...تو جام جهانی پرچمداران برتر حذف از گروه تیم های آسیا و آفریقا هستند...
  • نام آشنا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 0
    گلی را که طارمی به ثمر رساند را اگر از لحظه ارسال توپ از سمت راست دفاع ایران به نقطه ائی که طارمی کنار مدافع عراقی قرار داشت و توپ را دریافت کرد و به طرف دروازه عراق رفت را به دقت مرور کنید خواهید دید که طارمی یک مهاجم بسیار فرصت طلب و زبل و خطرناک برای هر دفاعی است که در پرتغال چیزهای زیادی اموخته. در این صحنه مدافع عراقی فقط یک لحظه از طارمی غفلت کرد!
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 7
    به احتمال زیاد عدم پیام تبریک مقام معظم رهبری برای صعود تیم ملی به جام جهانی به دلیل عملکرد مسئله دار فدراسیون فوتبال است. رئیس این فدراسیون که از آخرین بازمانده های دولت اصلاحات است در مورد مسئله برچسب پرچم رژیم صهیونیستی بر بازوی مهدی مهدوی کیا نه آن را محکوم کرد و نه از این کار عذر خواهی کرد که به این سادگی نمیتوان از کنار این کار گذشت. رهبر معظم انقلاب روی مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی فوق العاده حساس هستند و نه تنها از ورزشکاران ایرانی بلکه از سایر ورزشکاران کشورهای اسلامی که از رویارویی با حریفان اسرائیلی خودداری کرده اند بارها به صراحت حمایت کرده اند. پس به احتمال خیلی زیاد عدم صدور این پیام دارای حکمت است و باید رسانه ها بیش از پیش به این مسئله حساس باشند. بویژه به این فدراسیون اصلاح طلب ! تا کار دست ما نداده تکلیف این فدراسیون باید مشخص شود.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    2 0
    اقای طارمی ورزشکاری است که فعلا هم قهرمان است هم پهلوان و قاطعانه و با شجاعت همرنگ فوتبالیستها
  • سمیرا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 0
    کیسه شله زردی ها ناراحتند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس