کد خبر 1331687
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
محمد ایمانی

اولا مذاکره، ابزار دیپلماسی و ادامه اقتدار ملی در سیاست خارجی برای کاهش هزینه ها، رفع موانع و افزایش موفقیت هاست.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: افراطیون مدعی اصلاحات، تجاهل می کنند و عوام را به اشتباه می اندازند. خطاب به منتقدان می گویند "قبلا مذاکره را بد و حرام می دانستید، اما حالا که دولت خودشان سر کار آمده، مذاکره می کنید".

اولا مذاکره، ابزار دیپلماسی و ادامه اقتدار ملی در سیاست خارجی برای کاهش هزینه ها، رفع موانع و افزایش موفقیت هاست. مذاکره مثل چاقویی است که هم می توان جراحی سودمند با آن انجام داد، هم از خود دفاع کرد و خصم را تاراند؛ و هم خودزنی کرد!

داروست، اگر به جا استفاده شود؛ و سمّ قاتل است، اگر شامل سوء مصرف، یا Overdose شود.

ثانیا منحصر کردن مذاکره به آمریکا یا انگلیس و فرانسه، ضد مذاکره است. از آن سمّی تر، موکول کردن همه مدیریت داخلی و مسئولیت های اجرایی به مذاکره است؛ اتفاق غلطی که در هشت سال گذشته رخ داد و به مصائب بزرگ اقتصادی دامن زد.

این که با کدام دولت ها و چرا مذاکره کنیم یا نکنیم، یک بحث است، اما مدیریت دستگاه های دولتی را تعطیل کردن و همه مسئولیت ها را به مذاکرات فرسایشی موکول کردن و حوالت دادن، بحثی جداگانه در تراز دشمنی با خرد و تجربه است.

همین روزها که مدعیان اعتدال و اصلاحات مجددا در حال گره زدن همه مسائل کشور به مذاکره هستند، مشاور آقای روحانی توییت زده: "اجازه دهید کار کشور پیش برود. لطفا این طرف هو نکند و آن‌طرف هم جار نزند. زندگی ملت گره‌خورده و مهم نیست که به دست چه کسی باز شود. مهم نیست که برداشتن قدم نهایی به اسم چه کسی تمام شود. اسم‌ها مهم نیست چرا که همه مسئولان و همه دولت‌ها خادم یک ملت هستند. آن که باید بداند؛ می‌داند!".

هنوز هم اصرار دارند باز شدن گره های ملت را به یک تصمیم (مذاکره با آمریکا) گره بزنند و حال آن که با همین فضا سازی فریبنده، کشور و ملت را گرفتار مشکلات بی سابقه کردند.

از نامه امیر مومنان (ع) به ابوموسی اشعری است که فرمود "أِنّ الشَّقی مَن حُرِمَ نَفعَ ما اوتی مِن العَقلَ و التَّجرِبهًْ.  همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربهء داده شده به او، محروم بماند". (نامه ۷۸ نهج البلاغه)

مذاکره یا عدم مذاکره با اروپا و آمریکا، آن قدر دغدغه و نگرانی ندارد، که تحریفگران و ادرس غلط دهندگان در داخل. مصیبت واقعی، جماعتی هستند که با حوالت دادن آدرس حل همه مشکلات به مذاکره با آمریکا:

در انتخابات متعدد عوام فریبی کردند و منافع ملی را نردبان جاه طلبی خود قرار دادند؛

حاشیه امنیت برای مدیران کم کار ساختند تا هر قصور و تقصیر و بی تدبیری یا سوء تدبیر خود را توجیه کنند؛

و با نیازمند و مستاصل نمایی کشور،  هر مذاکره محتملی را پیشاپیش، به ضرر ایران مغلوبه کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 3
    مذاکرات شما همگی از ناحیه خیانت است چون در مورد خاک کشور حرف می زنید هر وقت آن کشورها آمدن در مورد خاکشان مذاکره کردن آن وقت ادای روشنفکری در بیاورید
  • عباد IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 6
    با دست پس می زنید با پا پیش می کشید
  • US ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    عجب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس