کد خبر 1331483
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵

به گزارش مشرق، افشین علا، شاعر معاصر یکی از سرودهایش به نام‌ آقای همسایه را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

فرقی ندارد غیر و خویشاوند

ایرانیان وقتی که مهمان می رسد از راه

تا آستان در به استقبال می آیند

هنگام رفتن نیز...

آقای همسایه!

این روزها هرچند بسیار از شما گفتند

این بشنو از من نیز:

ایرانیان در جان خود گنجی کهن دارند

چون ریشه در آئین و فرهنگ و سخن دارند

ما ملت شعر و اساطیریم

حتی ظرافات نشستن نزد مهمان را

از خردسالی یاد می گیریم...

اما تو آزادی

هرقدر خواهی نکته دان یا نامرتب باش

با ما ولی وقتی که دست دوستی دادی

قدری مؤدب باش!

آقای همسایه! قدری مؤدب باش!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    55 86
    با سلام بررسی مفاد و محتوی این سروده و عکس نشان می دهد هدف نویسنده و خبرگزاری انتقاد از کیفیت استقبال روسیه از ریاست محترم ج اا است. بنظر می رسد اهمیت این رخداد یعنی سفر به مسکو هنوز برای حتی دوستان روشن نیست . این سفر تاریخ جهان را را از نو بازنویسی می کند و اثرات عمیقی بر تحولات جهانی و منطقه ای خواهد داشت. از نظر تاریخی شرایط موجود قدر و منزلت جداا را بخوبی نمی شناسند ، بنابراین بایستی با تحمل از برخی موارد آزاردهنده کریمانه عبور کرده و به تقویت روندهای تحول آفرین ادامه داد . لطفاً صبر کنید.
    • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      50 23
      شما با این همه معلومات حیف نیست تو ایران موندی . من جای شما باشم میرم یه کشور خوب و درست و حسابی مثل کوبا یا ونزوئلا یا کره شمالی . حیفه داری نفله میشی و استعدادت حروم میشه گفتن از ما بود
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 13
      درست گفتن.معنای شعر اینو میرسونه که درست از رییس جمهور استقبال نشده و بی احترامی شده.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 7
      میدونستی بی بی سی راننده پایه یک ایرانی را هم جز نخبه های ایرانی میدونه.....
  • سجاد ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    46 43
    آمریکا از روسیه بدتر روسیه از آمریکا بدتر
    • حمید IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      15 16
      گنه کرد در بلخ آهنگری / به شوشتر زدند گردن مسگری! شوروی سابق و روسیه تزاری پنجاه سال قبل چه ربطی داره به این روسیه؟!
    • ناشناس IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 5
      چرا چین رو نگفتی ؟؟؟ ای ناقلا فکر کنم تو کار واردات باشی کاسبی چطوره آقا سجاد
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 7
      متاسفانه همینطوره ! واقعیتی است هر چند ناخوشایند باشد ...
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 3
      ابلهان از هر دو بدتر
  • ناشناس IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    51 64
    به ما بی حرمتی کردند . عالم و آدم دیدند
    • سید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      27 10
      این شبه شعر از هر که می خواهد باشد، قرین کردن آن با این عکس در واقع ریختن آب به آسیاب ضدانقلاب، صهیونی ها، براندازان، اصلاح طلبان ...ـوع آور مغرض و مزدوران یانکی ها و صهیونی ها در داخل است که از کنا زدن یانکی ها و غربی ها و استقلال سیاسی در امور داخلی کشور آشفته شده اند! مگر افشین علا نخبه سیاسی یا مرشد ملت است که برای روابط سیاسی دولت انقلابی ایران تذکر دهد و نسخه بپیچد؟!
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      21 7
      نمونه ای از این بی‌حرمتی رو ذکر بفرمایید لطفا. البته نه تخیلات چپ هد و اپوزوسیون یه چیزی مستند و درست بگو
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 8
      عزیزم طبق هماهنگی قبلی این شکلی دیدار صورت می گیرد و حالا کدام بی احترامی ما نفهمیدیم!
    • سعید IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      27 4
      جناب 8:45: هیچ بی حرمتی صورت نگرفت. ملاقات در شرایط پیک کرونا در روسیه صورت گرفت. ادعای بی حرمتی توسط رسانه های فارسی زبان معاند و تعدادی از غربگرایان داخلی نطرح شده است و هیچ خبرگزاری معتیر بین المللی چنین ادعایی مطرح نکرده است و شما هم متاسفانه تحت تاثیر مزخرفات رسانه های فارسی زبان معاند چنین اظعارنظری می کنی.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 3
      سکوت میکنم که این سکوت منطقی تره.ما که توهینی ندیدیم چون مثل شما چشم بصیرت نداریم!!
    • سید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 6
      این شبه شعر از هر که می خواهد باشد، قرین کردن آن با این عکس در واقع ریختن آب به آسیاب ضدانقلاب، صهیونی ها، براندازان، اصلاح طلبان ...ـوع آور مغرض و مزدوران یانکی ها و صهیونی ها در داخل است که از کنا زدن یانکی ها و غربی ها و استقلال سیاسی در امور داخلی کشور آشفته شده اند! مگر افشین علا نخبه سیاسی یا مرشد ملت است که برای روابط سیاسی دولت انقلابی ایران تذکر دهد و نسخه بپیچد؟!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    50 45
    واقعآ بعضی ها حق دارند به کسانی که حرفهای نامربوط میزنند به شوخی میگویند شعر نگو ! آقا بحث ادب و ادبیات نیست که ... بحث پروتوکل تشریفات یک کشور است ! جای تآسف داره ... در این مدت آقایان شیفته امریکا و غرب و جماعت اصلاحاتچی کم تلاش کردند که با انواع و اقسام بهانه ها و زخم و نیش زبان به سفر رئیس جمهور به روسیه بتازند و آنرا لوث کنند حالا جناب شاعر هم ( که البته از او انتظار نبود ) همان حرفهای نامکربوط را به نظم درآورده همان راه و مسیر را طی فرموده اند واقآ جای تآسف دارد .
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 6
      باید واقع بین باشیم ، جای تاسف دارد اگر چشمامون رو ببندیم و سعی کنیم این موضوع رو توجیه کنیم !
  • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    62 41
    کسی که پدر بزرگش آشپز استالین و لنین بوده و خودش هم عضو فعال کا گ ب در آلمانشرقی بوده است و بزرگترین حسرت زندگیش فروپاشی شوروی است . بنابراین دستش به خون رزمندگان جنگ تحمیلی که بواسطه مکر و حمایت شوروی از صدام شهید شدند آلوده است . حالا شما خودتان را میخواهید سرکار بگذارید مهم نیست . فقط هر جا اینا پا گذاشتند جوری ویران شد که دیگه آباد نشد . از افغانستان و عراق و لیبی تا ونزویلا و سوریه و حالا هم ایران !!!
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      7 5
      بنابر دیدگاه شما شوروی همون روسیه است جمهوری اسلامی هم همون پهلوی است پس دست شوروی به خون پهلوی آلوده است.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 2
      داداش نظرت در مورد آمریکا چی هست؟ کشوری که از ابتداری انقلاب در هیچ دشمنی با ایرانی جماعت کم نذاشته؟ از کودتا و تحریم های همه جانبه بگیر تا ترور و حمایت از ترور ... ؟؟؟؟؟؟ نظرت در مورد انگلستان چی؟ اون که تاریخ ایران پره از جنایت و خیانتهاشون؟؟؟؟ - همچنان که تز میدید که باید با همه روابط داشت اینم از همون جنسه، بنابراین زیاد خون خودتون رو کثیف نکنید
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 1
      منظورت آمریکاست دیگه؟
    • آذری iran IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 4
      امیدوارم مشرق منتشر کند ، زمانیکه ما کودک بودیم یادم می آمد پدربزرگ های ما اگر کسی رو می‌خواستند بد جنس موزی غیر قابل اعتماد معرفی کنند می‌گفتند روس هست یا ‌‌ نمی‌گفتند مثل روس ها است ! چون آنها چیزهایی دیده بودند که ما ندیدیم ..! فقط باید در امور اقتصادی با روس ها برنامه ریزی کنیم ..! موضوعات اقتصادی برای تامین منافع اقتصادی کشور در شرایط تحریمی .. جانم فدای ایران
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 0
      حالا نه اینکه امریکا و اروپا در زمان جنگ یار و یاور ما بودند !! خدمات اطلاعاتی و تسلیحاتی امریکا و بمب های شیمیائی ساخته شده از مواد آلمانی و جنگنده های میراژ فرانسه و... لابد برای کمک به رزمندگان بود که حالا شما جماعت غربگدا زیر علم امریکا و غرب سینه میزنید ! چطور وقتیکه پای امریکا و غربیها در اقدامات تجاوزکارانه و جنایتبار علیه کشور در میان است میگوئید این موارد به تاریخ پیوسته ؟! هنوز هم خون رزمندگان ما بدست امریکا و غربیها بر زمین ریخته میشود که آخرین و غمبار ترین آنها به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی بود لابد این هم به تاریخ پیوسته ؟!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      7 4
      حالا که به اندازه کافی ویرانی از دست اربابان آمریکایی و غربی شما دیده ایم. اما تا هر چه از روسیه و چین دیده ایم حمایت و کمک بوده است. حتی آمریکای عزیزت ذوب آهن و نیروگاه اتمی به شاه عزیزت هم نداد اما هر دو را روسیه به ایران به داد. درود بر این همه ویرانی
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 1
    کار کار انگلسهای چپ چشمه
  • م IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 4
    درود به شرف این شاعر برای من اصولگرا و اصلاح طلب فرقی نداره وقتی رهبر ایران می گویند قوی باشیم منظورشون دقیقا همینه هر کس هرجا کار میکنه باید به این نکته توجه کنه برای مثال همین پس زدن محصولات کشاورزی !! اینقدر باید محصولات ما بدون نقص و با بسته بندی شیک باشه که برای محصولات ما خواهش و تمنا کنند!! نه فله با گونی و خاک!!! کی میخوایم بفهمیم مملکت و ذره ذره خاک و اب و هواش برا هممون مهمه حیف حیف حیف فقط فکر جیب خودمون و همقطارانمونیم !!!! فی المثال تو قرار دادنفتی با چین باید قید بشه پول نفت به روز و جهانی نه .....
  • اميد IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 5
    درود برشرفت عزيز
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 2
    آقای علا مرد باشید و اگر از ارتقاء سطح روابط ایران و روسیه ناراحت و آزرده خاطر هستید واضح و با شجاعت آن را اعلام کنید. آقای افشین علا شما تا به حال کی دیده اید که رئیس جمهوری در اتاق خودش در کاخ ریاست جمهوری کشورش پشت در بایستد که مهمانش وارد شود و به او خوشامد بگوید؟ اگر یک نمونه سراغ دارید بگویید که بقیه هم بدانند. آقای پوتین در اتاق مذاکرات منتظر آقای رئیسی بود و به علت کرونا هم خوشامد گویی معمول را کنار گذاشت که کاملأ واضح بود با هماهنگی با طرف ایرانی بوده است. شما شاعر توانایی هستید اما این دیگر عشوه خرکی ریختن برای مواجب و مواله از لیدرهایتان است. مطمئن باشید که اگر این راه را ادامه دهید دو روز دیگر ذوق و قریحه شاعری هم با شما و داع خواهد کرد و حتی یک بیت شعر هم نمی توانید بگویید.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 2
    این شعر بود ؟!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 2
    یکی از ویژگی های شاعران اینست که به دنیا از یک نگاه احساسی مینگرند. کشورهای مختلف از جمله روسیه یک سری قوانین سختگیرانه ای بخصوص در این ایام کرونایی دنبال میکنند که خارج از آیین نامه های معمول پذیرایی و مهمان نوازی است. برای نمونه همین امروز بوریس جانسون به احتمال زیاد مجبور است پست خود را بخاطر نقض قوانین کرونایی در انگلیس از دست بدهد. طبق اخبار رئیس جمهور محترم ایران انجام تست کرونا را قبل از دیدار با پوتین لازم ندانستند در نتیجه تیم تشریفات کرملین آن میز بزرگ را برای رعایت فاصله استفاده کردند. حال اگر از نظر دیدگاه احساسی شاعر اینکار بی احترامی است - میتوان همچنین گفت که جناب پوتین با احترام زیادی که به رئیس جمهوری ایران دارند مایل نبودند که احتمالا موجب سرایت کرونا شایع در روسیه به ایشان شوند.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    چه خبر از خرید دهها فروند جنگنده سوخو ؟
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 2
    روس ها هم همچون آمریکایی ها روحیه و خلق و خوی استعماری خودشون رو حفظ کردند نگاه استعماری به اطرافشون دارند ما باید هوشیارانه فقط در جهت منافع ملی هصوصا" منافع اقتصادی در شرایط تحریمی باشیم و نباید به هیچ قدرتی اتکا کنیم
  • نیما IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 5
    پوتین را عشق است
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 4
      صادقانه بگویم افرادی مانند تو برای ایران خطرناک و مضرر زیان بار هستند !
    • لعنت بر هر دشمن ایران IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 3
      افندی بی زحمت هرکجا هر مفلوکی هم اومد نوشت زنده باد عردوغان بیا همین طور اعلام خطر کن.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      4 0
      من فقط به ایران عزیز و بزرگان میهنم فکر میکنم و عشق می‌ورزم نه به بیگانه ...
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 5
    غربگداها شاعر شدن؟ پوتین ادب زیادی به خرج داد در دیدار. فیلم هم هست.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 3
    واقعا خجالت آور مانند روزنامه های زرد دنبال صحبتهای سبک هستید پوتین از رییس جمهور ایران دعوت رسمی کرده و این خود نشان از مهم بودن این دیدار دارد دیداری که اسراییل، امریکا و غرب وحشت کرده اند حال شما دنبال مطالب خنده داری هستید که در حالت خوشبینانه نشان حماقت و بدبینانه نفوذی و خیانت این افراد نادان است
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 5
    این پوتین با اسراییل ها حال میکنه و سر شوق میاد میشنن دور هم مشروب میزنن والله اصلا واسه پوتین فلسطین و حل مشکلشان چه معنی داره
  • کیایی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 2
    اینهمه کارشناسای سیاسی در این مورد توضیح دادن که کاملا هم موجه بوده! واقعا عجیبه آقای شاعر
  • حسین US ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 3
    کاش همه چیز و همه کس اینقدر جناحی و سیاسی نمیشدند و عده‌ای قابل اعتماد میداشتیم که نظر دهند از نظر پروتکل‌ها آیا به رئیس جمهور بی احترامی شده یا خیلی احترام شده؟ آخه این چه اوضاعی است در کشور که همه نخبگان برچسب خورده و جناحی شده‌اند و به کسی نمیشه اعتماد کرد
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 1
      متاسفانه دقیقا" همینطور شده ! هر موضوعی رو نگاه جناحی و حزبی می‌کنند و اظهار نظرها هم بر همین اساس شده ! ما ایرانی هستیم فارغ از هر نگاه و تفکری ایرانی هستیم باید منافع ملی رو اولویت قرار بدهیم
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    دست دوستی داده
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 4
    چقدر این روسها بی ادب هستند . رییس جمهور نازنین و سید محرومان رو با اسنب راهی کردند
    • ایران iran IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 1
      البته اسنپ هم نبوده این سخن شما هم صادقانه نیست ، ولی واقعیت این است که روس ها روحیه و خلق و خوی استعماری خودشون رو دارند و آرزوی بازگشت به دوران طلایی روسیه تزاری یا اتحاد جماهیر شوروی رو در سر دارند که دیگر مهال است، ایران باید فقط در امور اقتصادی با روس ها تبادل کالا بکند برای عبور از شرایط تحریمی خنثی کردن تحریم‌های بی پایان آمریکا علیه ایران ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس