کد خبر 1331466
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
دیدار اعضای برجام و آمریکا در غیاب ایران

اعضای گروه ۱+۴ امشب (سه‌شنبه) با تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین که این روزها دچار اختلافات داخلی شده با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان دارد تشکیل جلسه دادند.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: شرکت کنندگان برجام (در غیاب ایران) و آمریکا عصر امروز برای ارزیابی وضعیت گفت‌وگوهای وین دیدار کردند.

وی افزود: مثل همیشه روس‌ها خوشبین تر و همکاران غربی بدبین بودند. این دیپلمات روس اضافه کرد که طرف ها پیرامون «مشاجره دائمی درباره نیمه پر یا نیمه خالی لیوان » بحث و گفت‌وگو کردند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار اعزامی ایرنا، جلسه امشب بر خلاف نشست‌های پیشین در هتل ریتز وین برگزار شد. پیشتر جلسات گروه ۱+۴ و آمریکا در هتل ماریوت که مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار دارد برگزار می‌شد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان این روزها سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند.

راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده، اما رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

عصر سه شنبه علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و سه نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کرد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    1 4
    يادمه قبلا شما با اعضاي برام بدون آمريكا نشست گذاشتين تيتر زدين آمريكا رو پشت در تحقير كرديد!
    • DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      گروه 1-5 یا 1+4 یا 2-7 یا همون گروه 5 آزاده و میتونه هرقت خواست با امریکا علنی و یا غیر علنی جلسه بگذاره چون عین هم هستند و اختلاف نظر باهم در از بین بردن جمهوری اسلامی ندارند فقط در مورد شیوه اجرا خلوت کردند. ما التماس نکردیم مانند امریکا که در همه جلسات دور همی خودشون ما را دعوت کنند. اونوقت که باید تصمیم گیری بشه این ایرانه که قبول یا رد میکنه نه اونها. ما به امریکا التماس نکردیم بیا داخل جلسه با التماس نکردیم ما را داخل جلسه راه بده اونها غربگدایان ما بودند که التماس میکردند تمام شدندرفتند در موزه دان! تاریخ .
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      آره راست میگه!!! آمریکا التماس میکنه بیاد مذاکره کنه ایران راهش نمیده!!! اصلا این تحریمها داره کمر آمریکا رو میشکنه!!! دلار بی ارزش شده!!!
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    ماطرف حسابمون آمریکا هست چرا با خودشون مذاکره نمی‌کنیم خوب ما ازاول انقلاب راهی رفتیم که نقطه باز گشت براش نگذاشتیم الان فردا روزی توافق شد آیا آمریکا میتونه برگرده به سفارتش آیا میتونه پرچمش رو تو ایران بالا ببره آیا آمریکایی که در جنگ عراق از صدام حمایت کرد هواپیما روزد سردار سلیمانی روزد و..... شهیدان ما اینهاچگونه در قاموس آسیب دیدگان شهدا وسپاهیان خواهد رفت من که چشام آب نمیخوره اول باید مسائل قدیمی سیاسی راحل کرد آیا قرار هست دو ملت تا آخر قیامت کینه ای بمانند یا کلا سیستم زندگی دوکشور که همه چی آنها ضد هم هست چگونه اینها حل وفصل خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس