موشک - یمن - نمایه

با آنالیز تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های پخش شده از محل حمله هوایی امارات، مشخص می‌شود که ادعای ابوظبی در شناسایی لانچر موشکهای یمنی دروغ بوده اما مشخص شد رکود شلیک به خاک متجاوز شکسته شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تجاوز همه جانبه برخی کشورهای عربی به یمن را می توان علی رغم گذشت چندین سال از آغاز ، یک نبرد پر از شگفتی معرفی کرد. نگاه اولیه به توان طرف های درگیر، نشان دهنده تفاوت های زیادی بود و تصور می شد به سرعت، این تجاوز با اشغال خاک یمن به اتمام می رسد ولی با پیش رفتن هرچه بیشتر جنگ، شاهد رونمایی از ابداعات و ابتکارات فراوان از طرف مقاومت مردمی و ارتش یمن بودیم.

در تقریبا یک هفته اخیر و با توجه به دخالت مجدد اماراتی‌ها در جنگ یمن و بعد از اخطارهای فراوانی که با بی‌توجهی متجاوز همراه بود، حملات یمنی‌ها به سمت برخی مناطق مهم و حساس امارات آغاز شد. اما به نظر می‌رسد حمله اخیر، به نوعی یک رکورد را برای یمنی ها در زمینه اعلام قدرت نظامی خود، شکسته است.

بیشتر بخوانید:

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

فریم به فریم با جزییات «دقیق‌ترین عملیات موشکی» در جهان/ کلاهک‌های هوشمند ایرانی، اینگونه پاتریوت و گنبدآهنین را دور می‌زنند +عکس و فیلم

پاسخ موشکی که در ساعات آغازین روز دوشنبه انجام شد، در حقیقت یک آفند ترکیبی توسط یمنی‌ها هم به سعودی ها و هم امارات به عنوان دو متجاوز اصلی به خاک این کشور بود که در طی آن، برخی از مناطق مرزی عربستان و شهر ابوظبی در امارات هدف حمله قرار گرفتند. در بحث حمله به ابوظبی بر اساس اعلام طرف اماراتی (که مشخص نیست همچون دفعه قبل، با توسل به دروغ همراه است یا خیر)، موشک بالستیک یمنی‌ها توسط سامانه های پدافندی اطراف ابوظبی (بنا بر ادعای برخی منابع اماراتی، پاتریوت پک ۳ )، مورد هدف قرار گرفته است.

البته در عین حال ساعاتی بعد از این حمله نیز وزارت دفاع امارات تصاویری را پخش و بر اساس آن ادعا کرد که جنگنده های اف ۱۶ این کشور، پرتابگری که از آن به سمت ابوظبی شلیک شده را نابود کردند که بلافاصله معلوم شد یک دروغ بزرگ است.

فیلم درگیری سامانه پدافندی امارات با موشک یمنی بر فراز ابوظبی

فیلم منتشر شده توسط وزارت دفاع امارات و ادعای حمله به سایت پرتاب موشک

اعترافی که پس از «دروغ بزرگ امارات» درباره توان موشکی یمن افشا شد/ کدام بالستیک مشهور رکورد شلیک به خاک متجاوز را شکست؟ +عکس و فیلم

ژئولوکیشن و برآورد فاصله شلیک بر اساس فیلم منتشر شده توسط امارات

برآوردها و بررسی های اولیه  محل مورد حمله قرار گرفته، نشان می دهد که این نقطه در نزدیکی شهر الحزم در استان الجوف یمن قرار داشته و تقریبا فاصله ای در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر تا ابوظبی در امارات دارد. با این حساب این شلیک بردبلندترین پرتاب در طول جنگ یمن از آغاز تا به امروز به حساب می‌آید. اما این تازه، ابتدای ماجرا بود.

اننشار تصاویر و بی آبرویی برای اماراتی ها

برخی متخصصان از همان ساعات اولیه، با منتشر کردن تصاویر ماهواره ای از محل مورد ادعای اماراتی ها در خصوص کشف لانچر، و مقایسه با تصاویر زمان حمله هوایی این کشور، ادعای آنها در وجود یک پرتابگر موشکی را زیر سوال برده و اثبات کردند که مجموعه ای از خودروهای سنگین از مدتی قبل در آن مکان، وجود داشته و اماراتی‌ها صرفا برای پاسخ دادن به افکار عمومی این کشور یا ترس ناشی از حملات موشکی و پهپادی، دست به این حمله کور و بی فایده زده با و سر هم کردن یک داستان جعلی، هدف قرار دادن پرتابگر را رسما اعلام کرده اند.

اعترافی که پس از «دروغ بزرگ امارات» درباره توان موشکی یمن افشا شد/ کدام بالستیک مشهور رکورد شلیک به خاک متجاوز را شکست؟ +عکس و فیلم

اعترافی که پس از «دروغ بزرگ امارات» درباره توان موشکی یمن افشا شد/ کدام بالستیک مشهور رکورد شلیک به خاک متجاوز را شکست؟ +عکس و فیلم

تصاویر ماهواره ای مربوط به قبل و بعد از حمله هوایی امارات به لانچر ادعایی

فیلم مربوط به محلی که مورد حمله هوایی امارات قرار گرفته 

در ادامه نیز با انتشار فیلمی از محل مورد حمله قرار گرفته توسط جنگنده‌های اماراتی، کاملا مشخص شد که محل مورد نظر برای پارک ماشین‌های سنگین و وسایل ساخت و ساز تعبیه شده و خبری از پرتابگر و موشک و حتی تجهیزات ساده نظامی نیست. البته این مسئله صرفا فاصله پرتاب و رکورد شکنی اماراتی‌ها را افزایش میدهد.

اگر پرتاب مورد نظر از اطراف الحزم نباشد ، گزینه‌های محتمل بعدی برای محل پرتاب مناطقی در اطراف صعده و صنعا هستند که در این صورت قطعا فاصله طی شده توسط موشک به عدد ۱۵۰۰ نزدیک می‌شود و همچنان بحث رکوردشکنی یمنی‌ها در این حمله به قوت خود باقی مانده و ای بسا عدد نیز افزایش پیدا کند.

کدام موشک یمنی‌ها به میدان آمده است؟

اما همان طور که اشاره شد، با فرض صحت ادعای اماراتی ها (صرفا در خصوص محل پرتاب و نه کشف لانچر که کاملا دروغ بود) ما با یک شلیک در برد ۱۳۵۰ کیلومتر طرف هستیم که با توجه به برخی شواهد به نظر می‌رسد حمله از فاصله بیشتری انجام شده است. با این اوصاف و بالستیک بودن سامانه به کار رفته، احتمالا سلاح مورد استفاده موشک برکان ۳ است. این موشک در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار در یمن رویت شده و در همان سال نیز سابقه یک حمله برد بلند به فاصله ۱۳۰۰ کیلومتر در شرق عربستان به اطراف منطقه دمام را در کارنامه خود دارد. این پرتاب قبل از حمله اخیر به ابوظبی بردبلندترین تهاجم بالستیکی جنگ یمن بود.

اعترافی که پس از «دروغ بزرگ امارات» درباره توان موشکی یمن افشا شد/ کدام بالستیک مشهور رکورد شلیک به خاک متجاوز را شکست؟ +عکس و فیلم

موشک بالستیک برکان ۳ - (تصویر مربوط به حمله اخیر نیست)

موشک برکان ۳ در حقیقت ادامه توسعه سری برکان است که بر پایه ارتقاء دارایی های قبلی یمن از موشک هایی مثل سری اسکاد سی انجام شده است. این موشک از سوخت مایع بهره برده و بر اساس حمله اخیر احتمالا می توان اعلام کرد که توانایی رسیدن به برد های بیش از ۱۳۰۰ و به احتمال فراوان ۱۵۰۰ کیلومتر نیز وجود داشته و یمنی ها به آن رسیده اند. در خانواده برکان شاهد رونمایی از موشک های برکان ۱ ، برکان ۲ و برکان ۲ اچ قبل از برکان ۳ بودیم. برای نمونه موشک برکان ۲ اچ اولین سلاح یمنی ها بود که نقاطی مثل ریاض و طائف را هدف قرار داده و جنگ را برای اولین بار به پایتخت عربستان سعودی کشاند.

هدف از حملات یمنی ها چیست ؟

نگاهی به دو حمله اخیر یمنی ها به برخی مناطق مشخص در امارات متحده عربی به نوعی سوالاتی را در خصوص نوع این آفندها ایجاد می کند. اصولا به نظر می‌رسد یمنی‌ها همچنان سعی در پیشه کردن نوعی سیاست ارسال سیگنال های کوتاه و محدود را برای خارج کردن محترمانه اماراتی ها از تجاوز به یمن دنبال می کنند. مسئله ای که از چند هفته پیش توسط مسئولین یمنی رسانه ای شده هشدار به مردم عادی و سرمایه گذاران حاضر در امارات است. مشخصا یمنی‌ها با داشتن سابقه حمله ای سنگین مثل نمونه آرامکو توانایی تهاجم های گسترده را دارا هستند ولی همچنان سعی در ارسال سیگنال های مقطعی می کنند.

مسئله امارات، بر خلاف عربستان سعودی این است که این کشور دارای جغرافیای بسیار محدودتر بوده و شدیدا نیز نسبت به بحث حملات از این دست حساس و شکننده است. بخش قابل توجهی از درآمدهای این کشور بر پایه توریسم ، عبور و مرور کالا و مسافر و حضور شرکت های چند ملیتی و سرمایه گذاری های مختلف آنها در این چند امیر نشین است. مهم ترین عاملی که در این سالها تمام این امتیازات را نصیب اماراتی ها کرده وجود امنیت و ثبات بوده و مشخصا در صورت از بین رفتن این عامل و وارد شدن یمنی ها به فاز جدی تر حملات، اصلی ترین منبع درآمد اماراتی ها دچار آسیب غیر قابل بازگشت می شود.

مشخصا در آینده نزدیک مشخص می شود که مقامات اماراتی -که هم اکنون نیز در اختلاف نظر شدید به سر می برند- بین حفظ ثبات و درآمد اصلی کشور خود بر پایه امنیت و ادامه پیروی از ماجراجویی های شاهزاده جوان و خام سعودی کدام را انتخاب خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    یمن پیروز است امارعات نابود است عربستان نابود است انصارا.. پیروز است
    • آرش IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 24
      دوستانی که منفی دادید توی گوگل سرچ کنید کودکان جنگ یمن. اگر با دیدن آن تصاویر بازهم از سعودی و امارات و امریکا و اسرائیل حمایت کردید باید در انسانیت خودتون شک کنید! وحوش آمریکا و اسرائیل و نوچه هاش در اکثر جنگ ها در روزهای اول جنگ کارخونه شیرخشک کشور مقابل رو می زنند. حرمله های زمان!!! عربستان با پشتیبانی امریکا در یمن عروسی و مدرسه و سرویس مدرسه و بیمارستان و زندان و خونه های مردم رو بمب بارون میکنه و صدای هیچ نهاد حقوق بشری هم در نمیاد.
    • حامد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 13
      اینایی که منفی دادند ملیجک های امارات و سعودی هستند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    51 53
    عزیزان یمنی، توجه داشته باشید که امارات ا ز خباثت آل سعود هیچی کم ندارد، بنابراین، در شلیک موشک از چند نقطه و مکان مختلف تلاش کنید تا دروغ زدن لانچرها فاش شود به اینصورت که، یه موشک بزنید و منتظر واکتش امارات باشید همینکه تکذیب کردند، موشکهای بعدی رو از جایی دیگه روانه کنید. موفق باشید. ضمنا آل سعود که مناطق مسکونی رو‌می زند شما هم برای خرد شدن آنان، مناطق مسکونی رو بزنید تا حساب کار، دستشون بیاید. الله اکبر و النصر للاسلام.
  • مغزمتفکر IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    43 56
    آواکس.آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      1 1
      روانی
  • م IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    50 62
    پتروشیمی های دو کشور عریستان و امارات و با هم بزنید فقط پتروشیمی خصوصا اونهایی که دست فزانسه و المان هست
  • mojtaba SE ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    6 14
    مشرق جون ممنون..پس انصارالله موشک برکان 3 داره یعنی شهاب 2 پیشرفته که شده موشک قیام ما(دقیق و برد تا 1100 کیلومتر با حمل 250 کیلو سر جنگی).که اگر سر جنگی 20 کیلو مواد منفجره حمل کنه به 1400 کیلومتر هم بردش میرسه,منظورت این است...پس تا بقدرت موشک شهاب 3 نرسه تهدیدی برای عربستان و امارات نیست..خودتان بهتر میدانید که حوثیها هرگز به این تکنولوژی و قدرت تولید شهاب 3 نخواهند رسید چون نه امکانش رو دارن و نه ما حاضریم بدیم (که موافقم ندیم)...پس این چنگ مسخره فقط داره منافع استراتژی سیاست امریکا و انگلیس رو تامین میکنه که فقیر سازی و جنگ داخلی است حالا به اینصورت که عربستان نقش تخریبگر رو داشته باشه..پاینده رهبر
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    اینطور نگید درسته رجب‌بر علیه همسایگان ترکیه کار میکند ولی به اندازه کافی برای تجزیه ترکیه هم تلاش میکند
  • DE ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    13 24
    این کشورک های جنوب خلیج فارس از ثروتهای نفتی برای جنگ افروزی و کشتار مردم در یمن سوریه و لیبی استفاده کرده اند و با اسرائیل هم متحد شده اند و خباثت رو به بالاترین حد رسانده اند . بهمین خاطر اینها را بایستی به طریقی خنثی و منفعل کامل کرد و گرنه به جنایت و ناامن کردن منطقه ادامه خواهند داد .۵۸۲۸
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    12 22
    باید شدیدتر از قبل باید کوبیده شود باید حساب دستش بیاد که امریکا از افغانستان فرار کرده و انها هم باید فرار کنند چون یک صدم امریکا هم قدرت ندارند
  • رضا IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 11
    اتفاقاً حوثى ها بايد امارات را بكوبونند ، مگه اينكه بن زائد الدنگ حاضر بشه تمام خسارات وارده بر يمن رو جبران كنه و بعلاوه درصدى از سهم تجارت و توريست و … را بعنوان باج سبيل و امنيتى كه اگر حوثى ها نخواهند نيست بپردازه ، پاينده يمن !
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    6 35
    یادمون نره که یمنی ها 7 ساله تو حصرن و بلحاظ سطح امکانات و دارایی نظامی و غیرنظامی دقیقا کلمه مستضعف مناسبشونه طرف مقابل امارات و عربستان همیشه طی سال های اخیر جز 5 کشور نخست خریدار انواع تجهیزات جنگی بودند و هستند آواکس ها , جنگنده های شکاری بمب افکن , انواع هواپیماهای ترابری سبک و سنگین , انواع هلیکوپترهای شکاری و ترابری , مدل های مختلف ناوشکن و ... بخشی از لیست خرید این هاست و صدالبته به ماهواره های تجسسی جاسوسی آمریکا و انگلیس و شبکه همکاری غرب + صهیونیست ها هم دسترسی دارند برای یمنی های مستضعف اما شجاع همین پرتاب موشک به این برد یک دستاورد به تمام معناست حتی اگر به هدف نخورده باشد یا پدافند زده باشد و در همین حالت هم اگر ادامه پیدا کند امارات با ناامن شدن و خروج سرمایه از درون می پوکد .
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    17 4
    باشه شما راست ميگين!
  • سیدمرتضی IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 16
    یک حرفی هست که بقیه بدونن بعضی بمبارانهای سنگین که به یمن میشه امریکا انجام میده خب به چه دلیل ما توی جنگ۳۳روزه سابقه داشت که چند روز اول جنگ بعد از بمباران شدید لبنان مهمات اسرائیل به سطح خطرناکی رسید ما بقی جنگ رو از مهمات انبار شده امریکا استفاده کرد ائتلاف به اصطلاح عربی(عربها از عراق تا غرب افریقا وسودانن نه فقط این چند کشور) مگرچقدر مهمات هوا پرتاب داره برای چند ماه میتونه اینطور شدید بمباران کنه دیدیم که امریکاوقتی که پاتریوت رو از عربستان بیرون اورد البته تو رسانها میگن حقوق بشر اما ناچار بود به دلیل خطر درگیریهای روسیه و... اونارواول ارتقا بعد انتقال بده به اروپا، زود پدافند موشکی عربستان ته کشید وبا بحران کمبود موشک روبرو شد بر خلاف ظاهرشون که خیلی تبلیغ میکنن اگر امریکا پشت جنگ نبود و اگر بمبها پدافند موشکیشون رو توی چند سال پیش عقب میکشید اصلا ائتلاف زود عقب میکشید، امریکا منافع خارج هزینه ای که میکنه در خاورمیانه داره کشورهای عربی شاید۱۰درصد هزینرو بدن ما بقی اسلحه از امریکان منفعت امریکا نفت ارسالی به اروپان به هنده به چینه به ژاپن به کره و... ایناهمه ابر اقتصادن واقعا برای کنترلشون باید انرژی کنترل کنی
  • علی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 67
    این کاربر های دروغین که اینجا علیه یمن منفی میدن و مثل آدم های پست از عربستان حمایت میکنن فقط بلدن رای بدن.حرفی برای گفتن ندارن.کاربرای مشرق و انقلابی.لطفا رای ها رو بترکونید تا به حساب نیایند.ممنون مشرق
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    از بس که انهدام موشک های بالستیک یمنی توسط پدافند ضدموشک
  • ن .و IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    وقت آن رسیده که هواپیماهای امارت که از اسراییل می آیند توسط پهیاد های یمنی شکارشوند
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    خدا قوت یمنی های عزیز دست خدا با مظلوم است. الیس الصبح بقریب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس