کد خبر 1330863
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
اتحادیه کسب و کارهای مجازی

سوال اینجاست که آیا در موارد حساسی مانند مسدود کردن یک کسب و کار مجازی، که ضررهای هنگفتی را به کسب و کار وارد می‌کند، دقت کافی از سمت مدیران اتحادیه به خرج داده می‌شود؟

سرویس اقتصاد مشرق - در روزهای اخیر، فیلتر شدن سایت یک کسب و کار اینترنتی توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، اعتراضات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. پس از انتشار توییت‌های مدیر عامل شرکت وان دی آف در اعتراض به این اقدام و انتقاد زیاد فعالان کسب و کارهای آنلاین، نهایتا رئیس اتحادیه در رشته توئیتی، اعلام کرد که طبق بررسی‌هایی که انجام داده، مسدود کردن این سایت اشتباه بوده و بی‌دقتی اتفاق افتاده است.

در مرور اتفاقاتی که این چند روز حول محور مسدودسازی سایت شرکت وان دی آف رخ داد، چند نکته نیازمند بررسی و توجه بیشتر است که در ادامه، به آنها اشاره خواهد شد.

اشتباه اتحادیه در تصمیم‌گیری؛ چه کسی تاوان می‌دهد؟

پس از اعتراض مدیر عامل وان دی آف نسبت به فیلتر شدن سایت این شرکت، رئیس و خزانه‌دار اتحادیه، هر دو از طریق توئیتر اقدام به ارائه توضیح در ارتباط با این اقدام کردند و قوانینی که به اتحادیه اجازه می‌دهد دستور مسدود شدن یک کسب و کار اینترنتی را بدهد تشریح کردند. نکته قابل توجه در این بخش، این است که در نهایت با مستنداتی که مدیر عامل شرکت وان دی آف منتشر کرد، مشخص شد که در فرایند مسدود کردن این سایت، اشتباه و بی‌دقتی رخ داده است.

اهرم فیلترینگ در دست اتحادیه کسب و کارهای مجازی

سوال اینجاست که آیا در موارد حساسی مانند مسدود کردن یک کسب و کار مجازی، که ضررهای هنگفتی را به کسب و کار وارد می‌کند، دقت کافی از سمت مدیران اتحادیه به خرج داده می‌شود؟ چه کسی ضرر و زیان ناشی از این اقدام اشتباه را به شرکت مسدود شده پرداخت خواهد کرد؟ ضرر و زیانی شامل صفر شدن فروش این شرکت به تعداد روزهای مسدودی، آسیب وارد شده به برند و اعتماد کاربران و .....

چرا اتحادیه، اهرم قدرتی مانند فیلترینگ در دست دارد؟

مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس، در واکنش به فیلتر شدن این کسب و کار توسط اتحادیه، صدور دستور فیلترینگ از سمت اتحادیه‌ای که خود برای حمایت و پیگیری حقوق کسب و کارها ایجاد شده است را ناپسند و باورناپذیر دانسته است. وی همچنین اعلام کرده که کمیته فیلترینگ نباید صرف دریافت یک نامه از یک نهاد صنفی، دست به فیلتر شود. توانگر در توییت خود پیرامون این اتفاق، اعلام کرده است که این اتفاق را از طریق مجلس پیگیری خواهد کرد.

علاوه بر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال، بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی و استارتاپی کشور نیز به وجود اهرم فیلتر در دست اتحادیه اعتراض کرده‌اند. میلاد نوری، فعال حوزه تکنولوژی، در توییت خود سوال کرده که چرا اتحادیه‌ای که خود متشکل از مدیران چند کسب و کار است، باید به اهرم قدرتی مانند فیلترینگ دسترسی داشته باشد و اشاره کرده است که این اهرم، می‌تواند به ابزاری برای از بین بردن رقیب تبدیل شود.

محمدرضا خانی، موسس و مدیر عامل جابینجا نیز در توئیت خود نوشته که فیلترینگ، رسیدگی و دادگاه و متخصص نیاز دارد و فیلتر کردن یک کسب و کار با یک امضا و در عرض چند ثانیه، می‌تواند یک عمر زحمت آنها را نابود کند.

تبعیض در اجرای قانون؟

یکی دیگر از موضوعاتی که با فیلتر شدن شرکت وان دی آف مطرح شد، عدم رسیدگی به شکایات کاربران در مورد سایر کسب و کارها بویژه کسب و کارهای فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌ای بوده است. برخی از کاربران با اشاره به شکایت‌های مال‌باختگان از شرکت بادران و عدم رسیدگی به آنها توسط اتحادیه، عنوان کردند که چرا شرکت وان دی آف، به بهانه‌ی شکایات کاربران مسدود شده اما در مورد شرکت دیگری که گزارش‌ها و شکایات زیادی در مورد تخلفات آن وجود دارد، اتحادیه هیچ اقدامی انجام نداده و به شکایات رسیدگی نکرده است.

اهرم فیلترینگ در دست اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اقدام بدون اخطار

در انتها، لازم است به تمام ایرادهایی که به اقدام اخیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی در فیلتر کردن شرکت وان دی آف وارد است، مسدود کردن بدون اخطار قبلی را نیز اضافه کرد. به گفته عباد غفوری، مدیر عامل شرکت وان دی آف، مسدود شدن وب سایت این شرکت بدون هیچ اخطار قبلی، روز پنج‌شنبه 30 دی ماه، انجام شده است.

رضا الفت‌نسب، خزانه‌دار اتحادیه، در حالی در شبکه‌های مجازی در حال دفاع از این اقدام اتحادیه بود که خود پیش از این و در پی مسدود شدن سایت چند شرکت تبلیغاتی توسط کمیته فیلترینگ، به مسدود شدن بدون اخطار قبلی کسب و کارهای مجازی، به شکل زیر اعتراض کرده بود. 


1- خبرگزاری فارس

2- خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    هر جا اوباش اسلاحتلب قدرت بگیرن فساد و سانسور بوجود می یاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس