لغو قرارداد 6 میلیاردی ایرباس با قطر به خاطر اعتراض به نقص فنی

شرکت ایرباس فرانسه در بحبوحه اختلاف با طرف قطری به خاطر اعتراض به وجود نقص فنی قرارداد فروش ۵۰ فروند هواپیمایی قطر را لغو کرد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه اخیرا قرارداد فروش ۵۰ فروند ایرباس ۳۲۱نئو به قطر را لغو کرده است. ارزش این قرارداد ۶ میلیارد دلار بود و این مسأله باعث شدت گرفتن اختلاف دو طرف شده است.

قطر قبلا به خاطر وجود نقص فنی در هواپیماهای ایرباس از این شرکت شکایت کرده بود. طرف قطری می‌گوید هواپیماهای ایرباس پس از مدتی دچار ترک روی رنگ بدنه می‌شوند.

در ماه دسامبر از آنجا که قطر با طرف ایرباس بر سر این موضوع به نتیجه نرسیده بود از این شرکت هواپیماسازی در دادگاه لندن شکایت کرد.

قطری‌ها می‌گویند رنگ روی بدنه هواپیماهای ای ۳۵۰ ایرباس که اتفاقا اخیرا تولید شده و به ناوگان قطر ایرویز ملحق شده‌اند، ترک خورده و می‌افتند و این مسأله باعث می‌شود تا هواپیماها در برابر رعد و برق آسیب‌پذیر شوند.

قطر ایرویز ۲۱ فروند از ۵۳ فروند هواپیمای ای ۳۵۰ ایرباس در ناوگان خود را به خاطر این نقص زمین گیر کرده و می‌گوید ۶۰۰ میلیون دلار غرامت می‌خواهد.

البته آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا می‌گوید به صورت مستقل نقص مورد ادعای قطری‌ها را بررسی کرده و مدعی است که هیچ خطری ندارد.

طرف قطری اما مدعی است که این نقایص فنی باعث شده تا حتی در یکی از پروازها سیستم حفاظت یکی از هواپیماها در برابر رعد و برق مورد اصابت این پدیده آب و هوایی قرار گرفته و آسیب‌ ببیند.

گزارشات حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۶، ۵ شرکت هواپیمایی دیگر نیز وجود نقص فنی مشابه در هواپیماهای ای ۳۵۰ را گزارش کرده‌اند.

خود قطرایرویز هم زمانی به وجود ترک در رنگ بدنه هواپیماهای ایرباس پی برد که می‌خواست در نوامبر سال ۲۰۲۰ هواپیماهای خود را برای برگزاری جام جهانی فوتبال رنگ‌امیزی مجدد کند و پس از آن ۹۸۰ مورد ترک‌خوردگی در هواپیماها یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 5
    خداییش ازین ایرباس و بوئینگ آشغال تر نداریم!
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      فقط اسب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس