آغاز رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی با حضور ایران، چین و روسیه

صادرات نفت ایران به چین و بی‌اعتنایی این کشور به تحریم‌های آمریکا و FATF، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در این‌باره روزنامه وطن امروز ذیل تیتر «بی‌اعتنایی چین به تحریم‌های آمریکا» نوشت: چین طی چند هفته گذشته نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی خود تخلیه کرده اسـت و روز گذشــــته نیز به‌صورت رسمی  آمار واردات نفت از ایران را منتشر کرد که نشان می‌دهد کارآیی تحریم‌های نفتی ایران از بین رفته است.

رویترز در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسـان رهیابی کشتی‌ها نوشت: چین طی چند هفته گذشته نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی ژان جیانگ تخلیه کرده است. به نوشته این گزارش، این اقدام چین در حالی است که گروه ۴ به علاوه یک و ایران در حال مذاکرات سخت برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند که برداشته شدن تحریم‌های نفتی را نیز شامل می‌شود.

چین پیش از این بدون جلب توجه، نفت ایران را وارد می‌کرد و آمار محموله‌های نفت ایران در آمار رسمی  گمرک این کشور برای مواجه نشدن خریداران با تحریم‌های آمریکا، اعلام نشده بود اما گمرک چین اخیرا به‌صورت رسمی برای نخستین بار آمار واردات نفت خام از ایران را منتشر کرد.

یک منبع تجاری آگاه به محموله‌های نفتی ایران گفت: این محموله ویژه اواخر ماه دسامبر در ژان جیانگ، در سایت ذخایر دولتی تخلیه شده است. به گفته کارشناس رهیابی نفتکش‌های موسسه ورتکسا انالیتیکس، به‌دنبال آن یک محموله دیگر با اندازه مشابه در همین بندر در مخازن اضطراری تخلیه شد.

«تیلاک دوشی» مدیرعامل مؤسسـه مشورتی دوشی در سنگاپور گفت: «پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر واردات نفت خام ایران منتشر شده بود اما بشدت مخفیانه و محرمانه بود. حالا من فکر می‌کنم چینی‌ها آشکارا در حال آزمایش آمریکا هستند تا واکنش واشنگتن را ببینند».

رویترز نوشت: وزارت نفت ایران برای اظهارنظر در این‌باره در دسترس نبود اما یک مقام ارشد وزارت نفت ایران گفت ایران علنا اعلام کرده صادرات نفت این کشور بشدت افزایش یافته است: «ما به دلیل تحریم‌های آمریکا، فاش نمی‌کنیم به کدام کشورها (صادرات داشته‌ایم) اما چین یکی از آن کشورها بوده که نفت ایران را می‌خرد. این نشان می‌دهد تحریم‌ها بی‌اثر شده است».  

مقام ایرانی دیگر گفت: «سیاست ما، بهبود (روابط) تجاری از جمله نفت با کشورهای غیرغربی است».

روزنامه جوان هم در گزارشی در همین زمینه نوشت: اگرچه تحریم و شیوع کرونا موجب شد تا صادرات نفت ایران طی سال‌های گذشته با دست‌اندازهای جدی مواجه شود اما به‌نظر می‌رسد درک چشم‌انداز قیمتی این روزهای بازار جهانی نفت و همچنین سرمایه‌گذاری ایران در حوزه بازاریابی و فروش موجب شده تا کشورهایی چون چین واردات نفت از ایران را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند، به‌طوری که در اقدامی کم‌سابقه، چین آمار رسمی ‌ای را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا از ایران نفت وارد می‌کند. 

همچنین بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاه‌های چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند.

به اعتقاد رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، حاصل جمع درآمدهای ارزی کشور نشان می‌دهد ایران از آنچه رسما اعلام می‌شود، نفت بیشتری فروخته است، چراکه واردات بیشتری نسبت به درآمدهای ارزی اعلام شده داشته‌ایم. قطعا راه‌های غیررسمی  در سه سال اخیر برای فروش نفت طراحی شده است.  انتشار خبر واردات نفت چین از ایران در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به‌دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید حمید SG ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 14
    در اینکه چین از ایران و ونزوئلا نفت خریده است و هیچ تاجری جنس ارزانتر از قیمت بازار را رد نمی کند .اما سوال اصلی این است ایا پولی دریافت شده است ؟ که قطعا خیر .یا کالای بنجل چینی و یا صبر ایوبی .حد اقل قطار برقی مانند انچه خودشان دارند بدهند که بهترین سیستم قطار برقی جهان است
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      10 1
      باز شروع کردین ؟ یادت هست با برجام بی فرجام یانکی های عهدشکن کودتاگر مصدق برانداز و جلوگیری از ازمایش موشک ( بقول خودتان موشک پرانی ) و گیر دادن به ب . ز نفت را به 30 دلار رساندید
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 1
      آره درست میگه - بازم شروع کردی ؟
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 2
      خب همین الان امریکا هم حاضره نفت ایران رو ارزان بخره و پولش رو فعلا نده
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      کارهای امریکا در حالتی بود که ابرقدرت جهان بوده___‌چه‌تضمینی هست وقتی چین ابرقدرت جهان‌بشود‌بدتر نکند____
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 5
    اینکه تا کجا حاضره به خاطر ما به آمریکا دهن کجی کنه مهمه.آلمان هم پشت اوکراین رو خالی کرد.منافع ملی قدرتهای بزرگ به تیک تاک ساعت بستگی داره.همانطوریکه ترامپ زیر همه چیز زد.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      3 0
      هرکشوری نهایتا بدنبال منافع ملی خودش است وایران باید توی این آب گل آلود ماهی بگیرد چه غرب وچه شرق تفاوت شاید داشته باشند ولی نه بطور چشمگیر
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 3
    ما باید حواسمون باشه، مردم چین همیشه در طول تاریخ مردم زحمت کش و مستقلی بودن...ولی تاریخ میگه روسها همیشه مردم پیمان شکنی بودن...
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    غلط کرده
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 3
    وقتی توانستیم تحریم ها را بشکنیم و آزادانه بیشترین میزان صادرات نفت را داشته باشیم و گشایش های اقتصادی فراتر از توافق هسته ای ایجاد کنیم توافق نامه های همکاری دراز مدت با دو قدرت جهانی ایجاد کنیم غنی سازی 60%اورانیوم داشته باشیم و شرایط اقتصادی کشور با رفع ضعف مدیریت رو به بهبود دیش برود چرا دوباره به دنبال توافق هسته ای رفته ایم
  • DE ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 6
    مهم اینه که در ازاش پول داده یا نه.. اینو هم دقیق بگید لطفا
    • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      2 1
      پس پول اون واکسن ها را چطور باید پرداخت کرد ازتهاتر فروش نفت در برابر پول واکسن
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 6
    من کاری ندارم ولی شما که کار مطبوعاتی میکنید.آیا نفت بدون دریافت دلار کار دارد..... عزیز صادق باشید و برای پیشرفت کشور فکر کنید باند بازی را بریزید آشغالی...
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      2 1
      یا با پول که دلار یا ارزهای دیگر یا حتی کالاها وارد شود همگی کارکرد یکی دارند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 4
    چند درصد زیر قیمت میخره اونوقت پولمونو میده(یا میگه بخاطر تحریم نمیشه) و یا جنس بی کیفیت چینی بهمون....
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    ایران اینطوری شاخ آمریکا رو شیکوند، حالا کشور های دیگه هم ابر گودرت رو پشم هم حساب نمی کنن
  • کمال IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 1
    از کجا به کجا رسوندن ما رو
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 2
    نفت رو ارزان میخره پول یا کالای خوب نمیده؟؟ خب همین الان امریکا هم حاضره مفت ایران رو ارزان بخره و پولش رو فعلا نده
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    متاسفانه دوستان مخالف غرب از هول حلیم تو دیگ افتادند
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 2
    قطعا چین با قیمت پایین تری از ما خرید میکند
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 2
    فقط مواظب باشین پول نفت ما رو بده ....به ما هم دهن کجی نکنه یه وقت !
  • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    آمریکا، چین، روسیه و اتحادیه اروپا با اتحاد همدیگه دارن دنیا رو مدیریت میکنن. اینکه نفت ایران رو مفت بخرن و ایران و افغانستان رو تبدیل به جاده ترانزیتی محصولات چینی به اروپا کنند تاکتیک این کشورهاست. اینقدر متعصبانه برخورد نکتیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس