استقبال رئیس مجلس دومای روسیه از رئیسی

یک روزنامه اماراتی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه بشدت مورد توجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است، خواستار انجام تحرکاتی برای جلوگیری از همکاری نظامی ایران و روسیه شد.

به گزارش مشرق، روزنامه اماراتی «العرب» چاپ لندن، امروز (پنجشنبه)، در یادداشتی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواست که برای جلوگیری از امضای قرارداد تسلیحاتی میان ایران و روسیه دست به کار شوند.

این روزنامه اماراتی با اشاره به گزارش‌هایی که اخیرا از احتمال انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ میان ایران و روسیه سخن گفته بودند، نوشت: «سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به روسیه بشدت مورد توجه [کشورهای حاشیه] خلیج [فارس] است».

این روزنامه به گزارش اخیر وبگاه «اویاسیون‌لاین» اشاره دارد که مدعی شده بود روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده؛ اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواهان فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

بیشتر بخوانید:

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره دیدار لاوروف و امیرعبداللهیان

پایگاه خبری ادعا کرده بود که روسیه دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند؛ اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و بر اساس قرار داد دو جانبه به ایران فرستاده شوند.

روزنامه العرب در ادامه از زبان فعالان و کنشگرانی که هیچ اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده، از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌خواهد در «تحرکاتی قدرتمندانه» جلوی رسیدن تسلیحات روسی به ایران را بگیرند.

این روزنامه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌خواهد که با امضای توافق‌های بزرگ اقتصادی با روسیه به عنوان یک اهرم فشار علیه مسکو استفاده کنند تا روسیه و ایران به یکدیگر نزدیک نشوند.

العرب در این خصوص می‌آورد: «ضروری است که خلیجی‌ها برای منع روسیه از تحویل تسلیحات پیشرفته به ایران فعال شوند. [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] اهرم فشار مهمی برای تحقق این هدف دارند که آن سرمایه‌گذاری و معامله‌های اقتصادی بزرگ با مسکو است».

این روزنامه اماراتی می‌گوید با باید با استفاده از این اهرم فشار «رویکرد آن‌ها (روس‌ها) برای ایجاد روابط راهبردی با آن کشور (ایران) را تغییر دهند».

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی که ظهر روز چهارشنبه (دیروز) وارد فردوگاه بین‌المللی مسکو شد، عصر چهارشنبه با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور ایران در دیدار با پوتین، ادراک مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک خواند و گفت: «روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد».

و در مقابل، رئیس جمهور روسیه بیان کرد: «می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم. از دیدار جناب‌عالی بسیار خرسندم. در شروع صحبت می‌خواهم از شما خواهش کنم که بهترین آرزوی سلامتی را خدمت رهبر معظم ایران آقای [آیت‌الله سید علی] خامنه‌ای منتقل فرمایید».

آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین ظهر امروز پنجشنبه ( ۳۰ دی ماه) نیز در  مجلس دومای روسیه حضور پیدا کرد و به ایراد سخن پرداخت.

رئیس جمهور ایران در این سخنرانی اظهار داشت: «امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود».

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند».

آیت‌الله رئیسی همچنین در بخشی دیگری از سخنانش بیان کرد: «معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 0
    حتی اگر بترکید این اتفاق برایتان خاهد افتاد پرواز عقاب های سوخو در آسمان ایران
  • سرباز IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 0
    مگر این مزدورها بدون اجازه اربابشان شیطان بزرگ میتوانند کاری انجام دهند
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      ببین چقدر بدبخت هستند که فکر می کنند ایران این چیزها را بخرد دیگر دستشان به جایی بند نیشت آخه احمق ها ایران خیلی وقت است که از این چیزها عبور کرده که بخرد و قوی شود
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      این ها همینجوریش ازایران میترسند دیگه باخودشون فکرمیکنندکه ایران صاحب جنگنده بشه چی میشه.
  • مجید IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    12 0
    حسابی ترسیدن. فکر کن عربستان نگران استقلال ما شده خخخخخ
    • افشین IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      خخخخخ از عجایب دنیا همینه. فقط موندم این گاوهایی شیرده معنی استقلال رو میدونم؟ اگه ميدونن با چه رویی ازش حرف ميزنن؟؟
  • محمود RO ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 0
    اماراتی ها حق حرف زدن در منطقه خلیج فارس را ندارند چه رسد به اینکه برای ایران تصمیم بگیرند
  • خلیلی IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 0
    حسابی از ارتباط با روسیه سوختنا... احسنت ب رییسی آفرین
    • افشین IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      برای،شکستن دیوار تحریم ما نیاز،به کشورهایی داریم که اولا صابون تحریم به تنشون خورده باشه و دوما قدرتمند باشند و سوم با انگیزه. چین و روسیه هر دو این مشخصات را دارند. ناراحتی غربیها و مزدوران مرتجع عرب منطقه هم بخاطر همین هست.
  • فرید IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 0
    بهترین استراتژیک مقابل زیاده خواهی های آمریکا(شیطان بزرگ) همین ارتباط با روسیه و چین بود. احسنت به این تدبیر
    • افشین IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      درک این مورد که چه ارزشی،داره خود کفایی در ۸۰ درصد نیازهای دفاعی کشورمون الان خیلی راحتتر و بهتر هست.دست وزارت دفاع و کل نیروهای مسلح و همه دانشمندان و دانش بنیانها و دانشگاههايي که در راه رسیدن به این مقصود کمک کردند درد نکنه.انشالله ۲۰ درصد دیگه هم در یکی دو دهه آینده حل خواهد شد.
  • رضا IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 6
    با كدوم پول ايران جنگنده بخره ؟!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      2 0
      باهمون پولی که کلی قراردادبسته شده. البته نفت دربرابر جنگنده.
    • افشین IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      با نفت و گاز. اون ميفروشه و ما تحویل میدیم. شما غصه چند میلیارد دلار رو نخور. کشوری که در،سال ۵۰ میلیارد دلار بده بستان داره چند میلیارد بعد از چهل سال میتونه برای نوسازی نیروی هواييش تامین کنه. اینجا ایران هست و سرزمین نعمت های خدادادی.غیر از این بود با این تحریمها پکيده بودیم. بعدشم ظرف چند سال میده و مطمئنا تعداد زیادی نخواهد بود.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 0
      از شما قرض میگیره
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    این عربهای خلیج فارس از این حرفها بلد نیستن بزنند. این حرفهای صهیونیستهای خبیث وغاصب هست. گرچه سفرآقای رئیسی خبری ازخریدسوخو نبود. احتمالأ خرید جنگنده از روسیه سال بعدمیلادی منظورش بوده.! صددرصد نخست وزیر صهیونیستها چندروزدیگه مسافر مسکو هستندتا روسیه رو منصرف بکنندازفروش جنگنده.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    گرچه اقای رئیسی ازهمه چی صحبت کردغیرازهمکاری نظامی ویاخرید جنگنده. شایدهم بخاطر یک سری مسائل حرفی نزدن. به هرحال این کشورهای خلیج فارس دشمن ایران هستن بینشان هیچ فرقی نیست. چه قطرباشه وچه عمان وامارات اینها پدرسوخته ترازاین حرفها هستند
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    روسیه در معرض تهدید های مکرر آمریکا و ناتوست . خشونتهای قزاقستان و نزدیک شدن آمریکا و ناتو از طریق اکراین نمونه بارز آن است . مسلما چند پیمان اقتصادی نمی تواند سیاستهای راهبردی چین و روسیه در منطقه را برعلیه سیاستهای آمریکا تغییر دهد .امارات و سایر شیخ نشین های خلیج فارس تبدیل به پایگاههای آمریکا شده اند .
  • افشین IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    گوشمالی واجب هستند بعضيا. جالب اینجاست که چه با جنگنده و چه بی جنگنده شما خوراک یک پِخ هستید. نگرانی اینا بی مورد هست چون برای اینا تجهييزات پیشرفته نیاز نیست. بسیچ عشایر دلیر یکی از استانها کافیه. اینو واقعا جدی میگم. در یمن نشون دادن که کلا ارتش واکسی و اتو کشیده هستند و دیگر هیچ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس