کد خبر 1329052
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
خطیب‌زاده: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تعمیق روابط بین ایران و چین تصریح کرد که دو کشور با افق جدیدی از همکاری روبرو هستند.

به گزارش مشرق، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، تصریح کرد که ایران و چین هم‌اکنون «با افق جدید همکاری» مواجه هستند.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از جداول در وین آماده شده و بخشی از پرانتزها پاکسازی شدند/ اختلافات مهمی باقی مانده است

وی در این گفت‌وگو تصریح کرد که علاوه بر مجاورت جغرافیایی بین ایران و چین، تاریخ، فرهنگ، سیاست و روابط مردم با مردم است که دو کشور ایران و چین که از زمان‌های قدیم با جاده ابریشم به هم متصل شده را به هم وصل می‌کند.

بنا بر گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد مشارکت راهبردی جامع بین ایران و چین در ژانویه ۲۰۱۶، نمایانگر «یک لحظه بسیار مهم و نقطه عطفی در ایجاد ستون‌های جدید برای روابط دوجانبه بود».

چین و ایران در جریان سفر فروردین ماه سال‌جاری «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور، یک برنامه همکاری جامع امضا کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: «زمانی‌که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اواسط ژانویه به چین سفر کرد، دو طرف به طور مشترک پس از گفت‌وگوی بسیار جامع و طولانی بین وزرای خارجه، اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله را آغاز کردند».

خطیب‌زاده ادامه داد که با تحولات اخیر در روابط دوجانبه، ایران و چین هم‌اکنون «شروع خوبی برای ورود به جزئیات بیشتر» در مورد نحوه اجرای تفاهمات خود در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف دارند.

خطیب زاده با تأکید بر حمایت ایران از سیاست چین واحد ادامه داد که تهران همواره از چین در نگرانی‌های اصلی این کشور در زمینه سیاست چین واحد و سایر موضوعات حمایت کرده و این در حالی است که چین نیز در این دوران سخت به ایران در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با کووید-۱۹ کمک کرده است.

بنا بر گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روابط ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع منطقه و کل جهان است، زیرا دو کشور به صورت مشترک در حال مقابله با یکجانبه‌ گرایی و «سیاست تهدید و اجبار هستند که واشنگتن تلاش می‌کند به عرصه بین‌المللی دیکته کند».

خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد که در نظر گرفتن تماس‌ها و ارتباطات مردم دو کشور و تقویت روابط در دیپلماسی عمومی، یک ضرورت است.

وی با تأکید بر لزوم درک بهتر مردم چین و ایران از یکدیگر، در این خصوص توضیح داد که هر دو کشور چین و ایران تصمیم گرفته‌اند که برای نزدیک کردن مردم دو کشور با یکدیگر همکاری کنند.

خطیب‌زاده در خصوص همکاری فعال دو کشور نیز توضیح داد که چین و ایران به طور فعال مبادلات مردم با مردم را ترویج می‌کنند. ایران تصمیم به لغو روادید برای گردشگران چینی گرفته است و اکنون فیلم‌های جدید چینی در ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد که دوره‌های زبان چینی در دانشگاه‌های ایران و دوره‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های چین راه‌اندازی شده است و تعاملات مکرری بین نهادهای دو طرف وجود دارد.

خطیب زاده همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این، نمایشگاه‌های مختلفی توسط برگزارکنندگان چینی در ایران برگزار شده است و ایران نیز در نظر دارد رویدادهای مشابهی را در چین برگزار کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تصریح کرد که ایران و چین تلاش می‌کنند به یکدیگر در مقابله با کمپین‌های نشر اطلاعات نادرست که این دو کشور را هدف قرار می‌دهد و توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی راه اندازی شده، کمک کنند.

خطیب زاده تصریح کرد: «ما باید بیشتر همکاری کنیم تا از این تبلیغات منفی که تلاش دارد روابط ما را خراب کند، پرهیز کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به توطئه‌ها برای سیاسی کردن بازی‌های المپیک زمستانی آتی در پکن گفت: «ایران بارها چنین تلاش‌هایی برای سوء استفاده از این فرصت به منظور پیشبرد برنامه‌های سیاسی مغرضانه را محکوم کرده است».

وی در این خصوص توضیح داد: «ما نه تنها چنین چیزی را محکوم می‌کنیم، بلکه در تلاش هستیم صدایی را در منطقه خود و در سراسر جهان منعکس کنیم، مبنی بر این‌که همه باید از این فرصت بازی‌های المپیک زمستانی برای همکاری با یکدیگر استفاده کنند.»

خطیب‌زاده در پایان با تأکید بر این که «روح المپیک به همه حکم می‌کند بدون توجه به اختلافات حضور داشته باشند»، گفت: «ایران در المپیک زمستانی پکن شرکت خواهد کرد و در بالاترین سطح ممکن حضور خواهد داشت».

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت و در پاسخ به دعوت «وانگ یی» همتای چینی خود به شهر ووشی سفر کرد و با وزیر خارجه چین دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان در این دیدار پیام کتبی آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به «شی جین پینگ» همتای چینی را تسلیم کرد.

وزیر خارجه چین نیز در دیدار امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی و ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس