کد خبر 1328579
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲
یک آنتی‌اکسیدان طبیعی برای پیشگیری از بیماری‌ها

لیکوپن ماده‌ای است که از بدن در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌های قلب، کبد، استخوان، پوست، سیستم عصبی و تولید مثل محافظت می‌کند. مصرف فراورده‌های گوجه فرنگی نظیر رب گوجه دارای لیکوپن آماده جذب بالایی هستند.

به گزارش مشرق، طبق تحقیقات علمی؛ لیکوپن یک کاروتنوئید هیدروکربنی رنگ قرمز است که در گوجه فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ مانند هویج، هندوانه، گریپ فروت و پاپایا یافت می‌شود. با این وجود در برخی از گیاهان غیر قرمز یا غیر نارنجی مانند مارچوبه و جعفری نیز وجود دارد. این ماده اساساً به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و یک کاروتنوئید غیر پرو ویتامین A شناخته شده است. با توجه به اینکه عواملی نظیر حرارت ملایم موجب آزادی لیکوپن و تبدیل آن به ایزومری سیس می شود، مصرف فراورده‌های گوجه فرنگی نظیر رب گوجه دارای لیکوپن آماده جذب بالایی هستند.

محمد عمران و همکارانش در مقاله‌ای با عنوان «لیکوپن یک آنتی اکسیدان طبیعی برای پیشگیری از بیماری‌ها»، که در نشریه علمی «Antioxidants» به چاپ رسیده، به این موضوع پرداخته است.

وی در این مطالعه به بررسی جامع «لیکوپن»، از منابع علمی متعدد پرداخته و کاربردهای آن را در جوامع مختلف به همراه بیوشیمی و اثرات بیولوژیکی متفاوت آن مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این، اثر محافظتی آن در برابر سموم مختلف، دوز توصیه شده و عوارض جانبی آن را به طور جداگانه مورد بحث قرار داده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد؛ لیکوپن دارای پتانسیل ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد دیابتی قوی است. علاوه بر این، یک ماده غذایی است که در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌های قلب، کبد، استخوان، پوست، عصبی و سیستم تولید مثل محافظت می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتر برای آشکار کردن مکانیسم‌های زیربنایی اعمال، با تأکید ویژه بر مطالعات بیان ژن ضروری است. همچنین، دوزهای توصیه شده و مؤثر این غذای کاربردی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس