ترکیه در انتظار ۱۰ برابر شدن میزان ابتلا به کروناست؟

برخی از اطبا و متخصصین ترکیه معتقدند که با تداوم وضعیت کنونی، احتمال آن وجود دارد که شمار مبتلایان به هفتصد هزار نفر در شبانه روز برسد.

به گزارش مشرق، افزایش ابتلا به نوع اُمیکرون ویروس کرونا در ترکیه، بیشتر و بیشتر شده است. بیش از دو هفته است که شمار مبتلایان در بازه زمانی ۲۴ ساعته، همواره بین ۶۵ هزار تا ۷۵ هزار نفر در فراز و فرود است. اما بسیاری از کارشناسان، در صحت اعلام این آمار تردید دارند و معتقدند که شمار مبتلایان، به مراتب بیشتر است و قرار است در روزها و هفته های آتی، ترکیه باز هم یک وضعیت رکوردشکنانه و نگران کننده را تجربه بکند.

حتی برخی از اطبا و متخصصین ترکیه معتقدند که با تداوم وضعیت کنونی، احتمال آن وجود دارد که شمار مبتلایان به هفتصد هزار نفر در شبانه روز برسد.

بر اساس اطلاعات رسمی وزارت بهداشت ترکیه، آخرین آمار ابتلا و تلفات کرونا در این کشور به شرح زیر است:

۱.شمار مبتلایان در بازه زمانی ۲۴ ساعته: ۶۴ هزار و ۹۳۵ نفر.

۲.شمار فوت ۱۶۲ نفر.

۳.شمار تست های انجام شده ۴۰۴ هزار مورد.

۴.شمار بهبود یافتگان ۷۲ هزار و ۱۰۶ نفر.

۵.مجموع واکسن های تزریق شده یکصد و چهل میلیون دوز.

کشور ترکیه، کرونا،

در انتظار ۷۰۰ هزار مبتلا در شبانه روز

دیروز اغلب رسانه های ترکیه، این موضوع را برجسته کردند که تصمیم دولت، برای غیراجباری کردن ارائه تست پی. سی. آر در سفر داخلی و خارجی، قابل تامل است و در شرایطی که خطر افزایش مبتلایان در کمین است، نباید چنین تصمیم اتخاذ می شد.

پروفسور دکتر احمد سالتیک استاد دانشگاه و متخصص سلامت عمومی، فرد جسوری است که در این مورد، دیدگاه ویژه ای دارد و نگرانی های خود را به این شکل ابراز کرده است: «تصمیمی که در مورد حذف الزام تست PCR گرفته شده، نوعی سیاست غلط و بر اساس مشی شتر – گاو- پلنگ است. ممکن است چنین تلقی شود که این تصمیم به خاطر کسب اطمینان خاطر ناشی از واکسیناسیون گسترده اتخاذ شده، اما واقعیت چیز دیگر است. ببینید! ما با یک وضعیت ویژه در پنهان کاری اطلاعاتی مواجه هستیم. آقایان می خواهند مردم را دچار وحشت و هراس نکنند و به همین خاطر حاضر نیستند آمارها را به شکل دقیق اعلام کنند. همین الان هم که می گویند شمار مبتلایان در حد ۷۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت است، راست نمی گویند. من انتظار روزی را دارم که با تداوم وضعیت موجود، با ثبت هفتصد هزار نفر مبتلا در بازه زمانی ۲۴ ساعته روبرو شویم. چرا که اومیکرون به سرعت پیش می تازد و بخش مهمی از مردم نیز نه تنها به پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی می کنند، بلکه تمایلی به تزریق واکسن نیز ندارند.»

کشور ترکیه، کرونا،

پروفسور سالتیک در ادامه به دنیز اوغان خبرنگار روزنامه جمهوریت گفته است: «طبق هشدار هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، نیمی از اروپا طی ۶ تا ۸ هفته آینده به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد. این به معنای ۲۵۰ میلیون بیمار جدید است. مطمئن باشید وضعیت پیشروی اومیکرون در ترکیه از بسیاری کشورهای اروپایی، بیشتر و سریعتر خواهد بود و بدبینانه نیست اگر پیش بینی کنیم نیمی از مردم مبتلا شوند. بنابراین باید خود را برای شرایط خاص مهیا کنیم و نسبت به این واقعه، بی تفاوت نباشیم.»

وزیری که یک پا رسانه است

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در دوران مبارزه با کرونا، کارنامه خوبی از فعالیت خود ارائه داده است. او در جریان فعالیت های خود، تصویری از یک پزشک و مدیر توانمند را در معرض دید افکار عمومی قرار داده که سه ویژگی مهم دارد:

۱.به شدت در تکاپو و سفر است و دمی از سفر و بازدید باز نمی ایستد.

۲.در شبانه روز، در چند شبکه اجتماعی فضای مجازی، دست کم ۳ پست و پیام منتشر می کند و میانه خوبی با رسانه ها و افکار عمومی دارد.

۳.به طور مداوم عکس ها و ویدیوهایی از فعالیت همکاران خود را منتشر کرده و قدردان زحمات آنهاست.

کشور ترکیه، کرونا،

کوجا در دوران کرونا محبوبیت اجتماعی فراوانی کسب کرد و حتی در برخی از رسانه ها، به این اشاره شد که بعید نیست او بخواهد در آینده، با اتکا به این محبوبیت مردمی، نامزد ریاست جمهوری شود. اما او به طور معمول از اظهارنظر درباره مسائل سیاسی کلان پرهیز می کند و در عین حال، در مناسبت های ملی و دینی، نشان داده که صرفاً یک تکنوکرات تزریق شده به بدنه آکپارتی نیست و از منظر فکری و عقیدتی نیز، خود را پایبند به تفکر و سبک زندگی حزب حاکم می داند.

بدقولی برای تزریق واکسن

مردم ترکیه در ماه های گذشته، غالباً از دو واکسن آلمانی و چینی بیونتک و سینوفارم استفاده کرده و درصد آسترازنکای روسی، چندان قابل توجه نبوده است. تاکنون یکصد و چهل میلیون دوز واکسن در ترکیه تزریق شده و جالب اینجاست که شمار شهروندانی که دوز سوم را تزریق کرده اند به عدد نزدیک به ۲۴ میلیون نفر رسیده که رقم قابل توجهی است. اما مقامات بهداشت و درمان ترکیه، هنوز هم از بی اعتنایی برخی از شهروندان گله مند هستند.

بدقولی مردم و بی توجهی آنان به وعده و قرار تلفنی و اینترنتی تزریق واکسن، صدای وزیر را هم درآورده است.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در این مورد نوشته است: «بسیاری از مردم با وجود تعیین وقت قبلی، برای دریافت واکسن مراجعه نمی کنند. با وجود این که به چشم خود دیده اند که افراد واکسن زده، به راحتی از بستر بیماری برخاسته اند، باز هم بی اعتنایی و کم توجهی می کنند. آن زمان اندکی که بدون صف و نوبت به واکسیناسیون اختصاص داده می شود، تنها چند دقیقه است و مانع کار شما نمی شود. اما اگر بدون واکسن مبتلا و گرفتار شوید، ممکن است کل زندگی شما مختل شود. پس لطفاً به قول و قرار خود پایبند باشید. در ترکیه، میزان افرادی که هرگز واکسینه نشده اند در میان جمعیت بزرگسال کمتر از ۸ درصد است.»

در پایان باید گفت،  تجارب ترکیه به عنوان همسایه غربی ایران و جمعیتی برابر با کشور ما، این واقعیت را نشان می دهد که حتی بی اعتنایی اندک به پروتکل ها و تدابیر بهداشتی در کلانشهرها، عواقب تلخی به دنبال دارد و اگر چه میزان مرگ و میر کاهش یافته اما کرونا، همچنان یک بیماری خطرناک، دردسرساز و پرهزینه است و می تواند برای نظام بهداشت و سلامت کشورها، خانواده ها، آموزش، کسب و کار و ورزش و تفریح مانع و محدودیت بزرگی به وجود بیاورد و نباید به این زودی، تدابیر بهداشت را کنار نهاد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس