فروش زمین به اتباع خارجی در مزارع مازندران/پای دلالان در میان است

تبدیل مزارع و باغ های کشاورزی استان مازندران به ویلاهای مجلل ادامه دارد و به تازگی رد اتباع خارجی و دلالان خارجی هم در این معاملات دیده می شود.

به گزارش مشرق، ردپای آن ور آبی‌ها در مزارع و اراضی بایر و راکد کشاورزی و صنعتی مازندران دیده می‌شود، زمین‌هایی که چند دست می چرخد و سرنخ معاملات در دست غریبه‌ها و دلالان خارجی است. مسئولان مثل همیشه تکذیب و اصل صورت مسئله را پاک می‌کنند اما این همه واقعیت نیست و ریشه یابی برخی معاملات مربوط به کیلومترها دورتر از استان است.

معضل تغییر کاربری و ساخت و ساز مربوط به این دولت و دولت و امسال و پارسال نیست، این قصه حکایت دیرین دارد، بیشتر خریداران غیربومی و یا خارجی با نشان و تابلوی سرمایه گذار وارد می‌شوند، یا می‌خواهند کارخانه بسازند یا طرح تولیدی و اشتغال زا دارند و در نهایت یک واسطه داخلی هم کارچاق می‌شود و دست آخر به دلایل متعدد زمین و مزرعه بایر و لم یزرع می‌ماند و به جای کارخانه، ویلا در آن سبز می‌شود.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی ادامه دارد

در هم نشینی با بنگاه‌های معاملات می‌توان مواردی از خرید و معامله زمین و یا ویلا را برای خارج نشین ها و غیربومی‌ها مشاهده کرد، این معاملات در غرب استان تابلوی گردشگری و در شرق تابلوی کشاورزی و صنعتی دارد.

علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک ساری با اشاره به اینکه مشتری خارجی داشتم که قصد داشت زمین من را خریداری کند، افزود: این فرد بنا داشت، کارخانه‌ای در آن احداث کند و از این مشتری‌ها کم نداریم.

فروش زمین به اتباع خارجی در مزارع مازندران/پای دلالان در میان است

وی با اظهار اینکه این فرد که از طریق واسطه پیش قدم شده بود تا زمین را خریداری کند، تبعه خارجی بود، ادامه داد: در نهایت بنا به دلایلی این معامله صورت نگرفت اما هرازگاهی به چنین مواردی برای خرید و فروش املاک توسط خارج نشین ها بر می‌خوریم.

هرازگاهی به چنین مواردی برای خرید و فروش املاک توسط خارج نشین ها بر می‌خوریم

وی ادامه داد: هرچند اگر معامله‌ای صورت گیرد به نام واسطه‌های داخلی ثبت می‌شود و دست به دست می‌شود.

طی سال‌های گذشته سرمایه گذاری خارجی زیادی در مازندران صورت گرفت و آمار مرکز سرمایه گذاری خارجی مازندران حکایت از آن دارد که موارد قابل توجهی منجر به تحقق سرمایه گذاری نشده است و زمین‌ها همچنان بلاتکلیف مانده است.

علی اسلامی دیگر بنگاه دار در غرب مازندران به موضوع تهاتر زمین با ویلا در ساختمان و برخی مناطق کشور اشاره می‌کند و گفت: مسئله تهاتر زمین یک مسئله رایج در معاملات به شمار می‌رود و بیشتر خریداران غیربومی پیشنهاد می‌کنند که به ازای خرید ویلا و زمین‌های چند هزار متری در شمال، کلید آپارتمان یا خانه‌ای را در پایتخت و یا جاهای دیگر تحویل می‌دهند.

وی اظهار داشت: بارها مسئله تهاتر تکرار شده و حتی آگهی‌های آن را در فضای مجازی نیز می‌توان دید.

دلالان اراضی صنعتی را می‌فروشند

جدای از خرید و فروش اراضی شالیزاری و کشاورزی، دلالی و واسطه گری برای یغما بردن اراضی صنعتی نیز از دیگر دغدغه‌هایی است که در استان مازندران مشاهده می‌شود و برخی دلالان، اراضی صنعتی را به قیمت‌های چندبرابری معامله می‌کنند و در نهایت به ویلا سازان می‌فروشند.

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به ورود برخی دلالان برای خرید و فروش اراضی راکد صنعتی گفت: در برخی موارد شاهد هستیم که دلالان اراضی صنعتی را تا متری سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی با اشاره به کمبود زمین صنعتی در استان اظهار داشت: دلالی و واسطه گری در نهایت به تولید ضربه می‌زند زیرا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

در عین حال شهرک‌های صنعتی نیز اعلام کرد که برای جلوگیری از دلالی و فروش زمین‌های صنعتی راکد، نسبت به فسخ قرارداد اقدام می‌شود.

جهاد کشاورزی: خرید و فروش خارجی نداریم / ‏‬ امور اراضی: منع قانونی وجود دارد

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره خرید و فروش اراضی و مزارع توسط مشتریان خارجی با رد این مسئله گفت: این مسائل رصد و پیگیری می‌شود و تاکنون چنین مواردی را نداشتیم.

فروش زمین به اتباع خارجی در مزارع مازندران/پای دلالان در میان است

اما بهرام درخشان مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید براینکه طی دهه ۸۰ مواردی از خرید و فروش اراضی کشاورزی در محمودآباد و کلاردشت به خارجی‌ها وجود داشته است، گفت: هرچند این موارد اثبات نشد اما چنین مواردی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ثبت املاک و معامله با خارجی‌ها به دلیل منع قانونی قابلیت ثبت در دفاتر رسمی را ندارد، گفت: اگر هم چنین معاملاتی صورت گیرد به صورت غیررسمی و یا واسطه‌ای انجام می‌شود و اراضی چند دست خرید و فروش می‌شود.

وی در عین حال به ورود دیگر استان‌ها به خرید اراضی در شمال و استان مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائلی نظیر تغییر اقلیم و وضعیت مناسب آب و هوایی، مشتریان زیادی برای خرید اراضی وجود دارد.

اراضی کشاورزی و مزارع مازندران هر سال و ماه کوچک و کوچک‌تر می‌شود و تداوم این وضعیت، امنیت غذایی و تولید را در سرزمین طلاخیز شمال و مازندران تهدید می‌کند.

خرید این اراضی توسط تبعه‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود اما شکل خرید زمین توسط اتباع خارجی اینگونه است که دلال‌ها زمین‌ها را به اسم اتباع ایرانی خریداری و تحویل خارجی‌ها می‌دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • خسرو IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    51 0
    شما را بخدا تا دیر نشده با کارمندان خاطی برخورد و مسئولان غیر دزد و رانتخوار را بکار بگمارید تا کشاورزی شمال را از بین نبرده اند
  • FR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    22 9
    خارجی اصلاح طلب وطن فروش است
    • FR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      1 2
      دقیقا !
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 0
    فروش املاک به خارجی ها که باعث ارز آوری و ورود توریست بیشتر به کشور می شود نکته بسیار مثبتی است. مگر ترکیه و امارت و کانادا و اروپا به ایرانی ها خانه فروخته نمی فروش. تریکیه با همین اقدامش بیش از 10 میلیارد دلار ثروت را از ایران خارج کرد و به تریکبه وارد کرده.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    3 0
    حداقل زودتر یک قانون بذارید که مالکیت زمین وخودرو و....هیچگاه به اتباع خارجی صورت نگیرد وففط حق امتیاز استفاده میتوانند داشته باسند والا کم کم مثل اسرائیل باید شمال کشوریا دریای مال وجنوب و... را بهشون باید بدهیم
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    گیلان و مازندران و گلستان خاک تورک و تورکیستان و توران است . آزاد راه استانبول آلتای از این مسیر میگذرد توران توران
  • پسر گیلان و مازندران IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    ی زمانی تمام جلگه ی گیلان و مازندران و گلستان جنگل بود . به نظرم در این سه استان حکومت نظامی برقرار بشه و زمین ها به تدریج به جنگل و حیوانات واگذار بشه
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    همه جای ایران ساخت و ساز یک نظمی داره . در گیلان و مازندران اما هرج و مرجه . میتونید اینو از عکسهای ماهواره ای گوگل ببینید .
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    فدرالیسم قومی اوجب واجبات است .
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    6 0
    دولت ایران دری زبان هست و دری زبانان ایران به مناطق غیر دری مث زاگرس و البرز و آذربایجان و بلوچستان(سواحل مکران) و جلگه های گیلان و مازندران به دید سرزمین اشغالی یا فتح شده نگاه میکنن . این سیستم باید برچیده بشه . زبان دری زبان ده بیست درصد این مردم هست . چرا مثلن گیلکی فرهنگستان زبان نداره که واژه سازی کنه؟؟؟ چون مملکت رو صلیبی ها دادن به دری زبانها
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 0
    متاسفانه طی صد سال اخیر روس و انگلیس با نفوذ در بین ملل مسلمان و ترور معاونان صالح مثل امیرکبیر افراد خود را جایگزین کردند تا منافع تامین شود. انگلیس مستر جیکاک یا ایت اله جیکاک در خوزستان مستقر کرد که به مردم از علی ع و اسلام صحبت کند و چوپانی میکرد و میگفت نفت بو میده و کثیفه و میفرستاد انگلیس به شرکت دارسی. همه جوانان را هم تریاکی کرده بودند که شورش و خوداتکایی نکنند تا دچار قحطی شوند. الان هم متاسفانه تولید و فروشش زیاد و راحته و کسی جلوگیری نمیکنه. با پادشاه عیاش زد و بند میکردند و میبرند فرهنگ الکل میخورد و همه چیز را میفروخت. اگر نادرشاه نبود الان ایران نبود و بیابان خالی از سکنه بود و
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    افراد دلسوز و بومی در قالب شورای تامین شامل فرماندار و دادستان و رئیس اطلاعات و انتظامی و سپاه لازمه در قالب تصمیمات خود مانع فروش زمین به غیر بومی مثل اقدامات اردوغان شوند
  • FR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    8 3
    همین مونده بود افغانی ها تو شمال هم پلاس بشن، یا این بساط مسخره رو جمع می کنید، یا مردم ایران هم این افغانی ها و هم مسئولین رو یک جا با هم دیپورت می کنند کابل، گندش رو در آوردند! تهران رو آباد کردند رفتند شمال رو هم آباد کنند!
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    4 0
    تنها زمین های مرغوب و قابل کشت ایران در شمالی قرار دارد این افراد با خرید زمین های کشاورزی اگر ویلا هم نسازند چون کشت نمی کنند کشاورزی و امنیت غذایی کشور را نابود می کنند دست دشمنان خارجی در کار است به مقامات هم برسانید
  • ایرانم IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    صحبت از پژمردن یک برگ نیست/ وای جنگل را بیابان میکنند... ( زنده یاد فریدون مشیری )
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    چرا قانونی تصویب نمیکنید که مالکیت زمین وخودرو واموال هیچوقت به اتباع خارجی تعلق نمیگیره
  • حمید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    جالب است، ما را مجبور می کنند در آینده برای سفر و دیدن طبیعت خارج از کشور برویم و خارجی ها بیایند و از طبیعت ما استفاده کنند، البته با از بین بردن خود طبیعت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس