کد خبر 1325585
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
صادرات دام زنده، متوقف نشده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی صادرات دام زنده در حال انجام است و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

به‌ گزارش مشرق، حسین دماوندی‌نژاد در حاشیه افتتاح نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: برای صادرات ۵۰ هزار رأس دام سنگین و دو هزار رأس دام سبک، برنامه‌ریزی شده و این صادرات در حال انجام است در حال حاضر مکانیزم قرنطینه دام‌ها در حال سپری شدن است و پس از آن صادرات انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار تن جوی باقی مانده در بندر چابهار به انبارها حمل شدند و در حال حاضر در شرایط استاندارد نگهداری می‌شوند.

دماوندی‌نژاد افزود: نهاده‌هایی که وارد می‌شوند دارای متابولیسم هستند و اگر شرایط نگهداری مناسب نباشد دچار مشکل می‌شوند و تلاشمان این است که با حداکثر دقت و کاهش زمان نهاده‌ها به مناطق موردنیاز حمل شوند و در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ بخشی از این نهاده دامی فاسد نشده تنها ۵۰۰ کیلو گرم آن سبز شده که البته آن نیز قابل استفاده است البته این موضوع به آن معنا نیست که اتفاق رخ داده توجیه شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به هیچ عنوان در محل نگهداری نهاده‌های دامی این اتفاقات نباید رخ دهند، اما با عنایت به محدودیت فضا در بندر چابهار که بندری جدید است به دلیل بارندگی‌های فصلی ظرف کوتاه مدت این اتفاق رخ داد، اما اصلی‌ترین بندر ما بندر امام خمینی است که یکی از گلوگاه‌های مهم به دلیل فراهم بودن شرایط و وجود سیلوهای استاندارد محسوب می‌شود.

دماوندی‌نژاد گفت: نهاده‌هایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند کل جامعه تولیدکنندگان را مخاطب قرار می‌دهند، اما از آنجایی که تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ و شیر مشمول قیمت گذاری است نهاده‌ها باید در اولویت تأمین نیاز این بخش قرار گیرد.

وی افزود: بخشی که مربوط به تولید گوشت قرمز است، چون مشمول قیمت گذاری نیست از نهاده‌ها برخوردار می‌شوند، اما نه به شکل کامل,، اما این به معنای عدم بهره‌مندی دامداری‌های غیرصنعتی از نهاده‌های دامی نیست.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آن بخش از نهاده‌های دامی که بعد از ورود به کشور در حیطه دلالی قرار می‌گیرند اطلاعاتشان موجود است و نهاده‌ها از جاهایی سر در می‌آورند که عوامل وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری آن است.

دماوندی نژاد گفت: اگر این نهاده‌ها در سامانه تجارت ثبت نشده باشند به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و مصادره می‌شوند و به نفع تولیدکنندگان مورد مصرف قرار می‌گیرند.

وی افزود: در خصوص نرخ ارز ترجیحی مطالعات جامعی انجام شده که اگر این نرخ واقعی شود دلالی‌های آزاردهنده هم به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان کشور ۲۴ میلیون تن است، اما این صنایع در حال حاضر تنها با ۴۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و تولیدشان در حدود ۱۰ میلیون تن است که این موضوع بیانگر وجود چالش در این بخش است.

دماوندی‌نژاد در پایان اظهار کرد: در حال بررسی هستیم تا مشکلات این بخش را احصا و با حمایت از آن این مشکلات با سرمایه گذاری‌های مناسب مرتفع شود.

منبع: شبکه خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس