جریانی به دنبال بزرگ کردن موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:جریانی پشت بزرگ کردن موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و هدفشان مختل کردن و به بن بست کشاندن نظام اقتصادی کشور است.

به گزارش مشرق، «محسن زنگنه» درباره تغییر سیاست ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌های اصولگرا، نمایندگان مجلس و برخی از وزرا در موضوع تغییر شیوه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در تله رسانه‌ای افتادند، این موضوع مهمی نیست که به مسله اول کشور تبدیل شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: مردم بدانند در حوزه گوشت قرمز یارانه‌ای از سوی دولت پرداخت نمی‌شود و در حوزه نهاده‌های دامی، مرغ و طیور هم حدود ۲۵ درصد یارانه پرداخت می‌شد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اینکه برخی حساب می‌کنند که امسال ۱۷ میلیارد دلار واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی داشتیم که اگر حذف شود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان  دولت از جیب مردم برمی‌دارد، محاسبات غلطی است.

تورم انتزاعی بر اساس فضای رسانه‌ای شکل گرفته است

زنگنه بابیان اینکه بر اساس فضای رسانه‌ای به تورم انتزاعی دامن می‌زنیم، گفت: در ماه‌های اخیر واردات نهاده های دامی بیشتر شدهو در تامین ارز هم مشکلی نداشتیم اما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در این چند ماه بوده ایم.  باید گفت ما در یک تله رسانه ای افتادیم و از طریق تورم انتزاعی قیمت‌ها را افزایش دادیم زیرا  واقعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی نیست که در کشور گفته می‌شود.

قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص شایعات درباره افزایش قیمت نان گفت: در مورد نان قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم ندهیم، اما دولت به صورت ریالی در بودجه شیوه جایگزین دیده است و از نانوایی‌ها و تثبیت قیمت نان حمایت می‌کند بنابراین قیمت نان افزایش پیدا نمی کند و تنها شیوه تخصیص یارانه در این حوزه تغییر می‌کند.  چهل سال یارانه نان به وارد کننده می دادند و حالا می‌خواهیم شیوه آن را عوض کنیم پس برای نان مشکلی پیش نمی آید.

افزایش قیمت دارو به دلیل قیمت ارز نیست

زنگنه همچنین درباره تخصیص ارز دارو هم گفت: در بحث دارو اقلامی که گران شده یا می‌شود به جهت ایراداتی است که در حوزه تامین دارو وجود دارد و به دلیل تامین ارز در این حوزه نیست.  در دارو هم از طریق بیمه می‌توانیم مردم را پشتیبانی کنیم، البته بیمه ای که بتواند تمام داروهای خاص را تامین کند.

نماینده مردم تربت حیدریه اضافه کرد:مساله اصلی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوع نهاده های دامی است،  اتفاقی که می‌افتد این است که فضای رسانه جلوتر از اثرات و تاثیرات اقتصادی حذف ۴۲۰۰ تومانی و چند برابر آن در جامعه تاثیر می‌گذارد.

عضو کمیته ساختار اصلاح بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای اخیر تیتر اول روزنامه‌های کشور، موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی بوده است. مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقی در این زمینه انجام داده و با طرح سوال از مردم مبنی بر اینکه به چه کالاهای ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دارد؟ بر اساس این تحقیق بخش عمده ای از مردم نمی‌دانند چه کالاهای ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و  تاکنون چقدر ارز پرداخت شده است؟ به نظر می رسد ما این مساله را در جامعه از طریق تریبون مجلس و رسانه‌ها تحریک می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته،  ۲۵ گروه کالایی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند که حذف شدند و در شرایط فعلی فقط ۵ قلم کالا از جمله جو، ذرت و نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند که در این حوزه هم ۲۵درصد یارانه دریافت می‌کنند و  بقیه هزینه از سوی کشاورزان و تولیدکنندگان به صورت آزاد پرداخت می‌شود.

جریانی به دنبال بزرگ کردن موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند 

زنگنه گفت: با این اوصاف به نظر می‌رسد جریانی پشت بزرگ کردن موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی  هستند و هدفشان مختل کردن و به بن‌بست کشاندن نظام اقتصادی کشور است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 3
    شما حاضرید حرفتان را بعد از انفجار قیمت ها تکرار کنید؟ ثبت کنیم برای آن موقع!؟
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    بنابر ای نظر :: درود بر ارز جهانگیری
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    موضوع ارز4200تومانی نیازبه لزرگ کردن ندارد خودش بزرگ هست ارزی که فقط رانت کله گنده هااست وهیچ قسمتی از آن دردمردم عادی رادوانمیکند !
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    بدترین شکل یارانهها همین وضع فعلی است که دهها اماواگر داشته واگر محقق هم شود عادلانه تقسیم نمیشود وهر که درامدش بیش برخورداریش بیشتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس