کد خبر 1325097
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
خانه ترکیه را فقط می‌توانی نصف قیمت بفروشی!

سال‌هاست موجی راه افتاده که سرمایه‌گذاری و خرید خانه را در ترکیه سودآورتر از هر جای دیگر حتی ایران می‌دانند.

به گزارش مشرق، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تأکید براینکه در چند سال اخیر بازار فرش و ملک به تصاحب ترکیه درآمده از آخرین تصمیمات این کشور درخصوص املاک ایرانیان می‌گوید. براساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمان خریداری کرده‌اند، در صورت فروش تنها می‌توانند به سازمان‌هایی که دولت مشخص کرده مراجعه کنند. این سازمان، املاک ایرانی‌ها را با قیمت ۴۰تا ۵۰درصد کمتر از ارزش روز آن به فروش می‌رساند.

در سال‌های گذشته زمانی که بنگاه‌های معاملاتی و تبلیغاتی ترکیه با وعده‌های وسوسه‌انگیزشان در حال جذب سرمایه‌های ایرانیان در بخش ملک و ساختمان بودند، تجار این کشور برای صادرات سالانه ۴ میلیارد دلار فرش ماشینی می‌کردند. برخی بازار ملک ایران را سرکوب می‌کردند و برخی دیگر با سنگ‌اندازی بر سر صادرات فرش دستباف و ماشینی به دنبال متخلفان صادراتی بودند، غافل از اینکه همسایه غربی ایران با برنامه‌ریزی و حمایت صددرصدی از صادرکنندگانش نقشه‌های بسیاری در سر دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه از افزایش نجومی رقم صادرات فرش از ترکیه در سایه کاهش چشمگیر رقم صادرات فرش ایران در سال‌های اخیر خبر داد و می‌گوید: ترک‌ها به بخش خصوصی‌شان بسیار بها می‌دهند و صددرصد از صادرات کالا حمایت می‌کنند. در سال ۲۰۲۰ این کشور برای صادرات ۴ میلیارد دلاری فرش برنامه‌ریزی کردند و یک سوم این برنامه‌شان محقق شد.

مهرداد سعادت دهقان می‌افزاید: در سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار صادرات فرش داشتند و توانستند بازارهای صادراتی ایران را در این حوزه تصاحب کنند و به راستی زنگ خطری برای بازار صادراتی فرش ایران به صدا درآمده است. در حالی که ایران در دو سال اخیر صادرات فرشش کاهش یافته و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها بدون حضور بخش خصوصی برای حوزه تجارت ایران تصمیم‌گیری کنند، طبیعی است که آمار صادراتی‌مان روز به روز افت کند و همسایه‌ها بازارهای ما را تصاحب کنند. شبیه همان اتفاقی که در این سال‌ها برای بازار عراق، ترکیه، روسیه و افغانستان افتاده و دولتمردان هنوز تصمیم عاجلی نگرفته‌اند.

ایرانیان ۷ هزار و ۲۲۵ باب خانه در ترکیه خریدند

سعادت درباره موضوع انتقال سرمایه و سرمایه‌گذاری مردم ایران در بخش مسکن ترکیه آمارهای نگران‌کننده‌ای می‌دهد و می‌گوید: براساس آمار رسمی، ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ هزار و ۲۲۵ باب خانه در کشور ترکیه و به ویژه در شهر استانبول خریداری کردند که ما را در جایگاه نخست قرار داده است. آمار شگفت‌انگیزی هم که به تازگی دریافت کردیم، ایرانی‌ها فقط در ماه دسامبر ۱۳ هزار و ۳۵ باب خانه در ترکیه خریدند که باز هم در مقام اول قرار گرفتیم.

رئیس اتاق ایران و ترکیه می‌گوید: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، بخش مسکن ترکیه در ۱۵سال گذشته حدود ۳۵درصد رشد داشته و این در حالی است که سرمایه‌گذاری در مسکن ایران قابل مقایسه با این کشور نیست و در این مدت بازدهی بسیار بیشتری داشته است. از سوی دیگر، نوسانات ارزش لیر در مقابل ارزهای دیگر حاکی از این است که سرمایه‌گذاری دچار مخاطره شده و اخیراً ارزش لیر به شدت کاهش یافته و هموطنان ما هجوم بردند و این موضوع شدت بیشتری گرفت. البته ما خیلی دوست نداریم درباره موضوع مسکن و مخاطرات آن بگوییم، چراکه نتیجه عکس داشته است و زمانی که از مردم درخواست کردیم روی این موضوع حساس نشوند، رفتار عکس داشتند. متأسفانه هموطنان ما بسیاری از مسائل را نمی‌دانند و آگاهانه اقدام نمی‌کنند.

فروش ملک فقط به سازمان‌های دولتی

سعادت با تأکید بر اقتصادی نبودن خرید ملک در ترکیه می‌گوید: یکی از موضوعات مهم این است که حتماً باید به لیر خرید انجام دهید و اینطور نیست که دلار وارد ترکیه کنید و خرید دلاری انجام دهید، بلکه باید دلار را به نرخ روز تبدیل به لیر کنید و زمانی هم که خانه را می‌فروشید، پول را به لیر دریافت می‌کنید. براساس آمار رسمی با توجه به کاهش ارزش لیر در سال ۲۰۲۱ و تقاوت ارزش لیر با دلار، مردم ترکیه به طور میانگین حدود ۵۰درصد دارایی‌های خود را از دست دادند. در نتیجه به نظر بنده سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه هیچ توجیه اقتصادی ندارد و افرادی هم که این کار را انجام دادند، قطعاً به آن سودی که فکر می‌کنند نخواهند رسید.

وی می‌افزاید: نکته مهم بعدی این است بانک‌های ترکیه مدارکی از طریق دفاتر اسناد رسمی برای سند خانه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد را به عنوان رهن قبول نمی‌کنند. از سوی دیگر، هزینه‌های نگهداری سالانه مسکن و هزینه شارژ در ترکیه بسیار بالاست و زمان خرید و فروش نیز مالیات بسیار سنگینی هم دریافت می‌شود که رقم کمی نیست.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی درخصوص جدیدترین تصمیمات دولت ترکیه در خصوص ایرانیان ساکن در این کشور می‌گوید: براساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمان خریداری کرده‌اند، در صورت فروش تنها می‌توانند به سازمان‌هایی که دولت مشخص کرده مراجعه کنند. این سازمان، املاک ایرانی‌ها را با قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از ارزش روز آن به فروش می‌رساند.

جشن صادرات ترک‌ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به صادرات بالای این کشور در سایه حمایت‌های دولت ترکیه می‌گوید: این کشور با وجود بدهی بالایی که دارد صادرات بسیار بالایی هم دارد، به نحوی که در سال ۲۰۲۱ مردم ترکیه جشن صادرات ۲۵۵ میلیارد دلاری کشورشان را گرفتند. میزان واردات این کشور از دنیا نیز ۳۰۰میلیارد دلار است که متأسفانه سهم ایران از این ۳۰۰ میلیارد دلار بسیار ناچیز بود.

وی می‌افزاید: این امر به تصمیمات ناشی از برگشت ارز صادراتی در کشور ما مرتبط است. یکی از موضوعات مهم دیگر نداشتن اخلاق تجارت است که با ترکیه‌ای‌ها خیلی خوب رفتار نکردیم و می‌توانستیم بهتر باشیم. ما تجارت ترجیحی ۱۵ میلیارد دلاری با ترکیه داریم که برای صادرات این کالاها نیاز به بازاریابی در ترکیه نداریم، اما ترکیه این کالاها را از کشورهای همسایه و دیگر کشورها خریداری می‌کند، در حالی که می‌توانستند از ما بخرند، چون مسیر ما از نظر لجستیکی و هزینه حمل مزیت‌دار است. این موضوع هم دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن ممنوعیت واردات هزار و ۴۰۰ قلم کالا بود که در این ممنوعیت، ۶۸ قلم از کالاهایی که در فهرست تجارت ترجیحی با ترکیه بود هم ممنوع شد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 55
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    42 13
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه قرقزستان و ترکمنستان است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      13 10
      ترکیه جزئی از امپراتوری روم شرقی بوده که توسط اقوام مهاجم ترک اشغال شده
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      6 0
      پس کردا چی میگن این وسط؟
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 7
      دوره بود بود گذشته و در اسلام مرز معنا ندارد
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 2
      کردها و آذری ها فارس ها و ... جزء خاندانهای سلطنتی ایرانی هستند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 1
      کردها مانند ارمنی ها و آسوری ها و یونانی تبارها بومیان آناتولی هستند،خودترک پندارها این وسط چی میگن؟
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    23 10
    لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 2
      چرا به راحتی این شرکت های مهاجر در رسانه ها اجازه تبلیغات دارند؟ منتشر کن
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    14 4
    من نمیدونم از زمانی که من بچه بودم میگفتن ترکیه آخی جیزه دزدن یه کشور فلک زده هستند
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    8 12
    از کی تا حالا دلسوز ترکیه شدید؟
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      8 6
      ایران دلسوز ترکیه است چون ترکیه استان لیدیه ایران است
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      7 6
      ایران دلسوز ترکیه نیست ایران مالک ترکیه است ترکیه ارث پدری ایرانیان است
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 3
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است ولی برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در حالی که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 2
    // آذر=آتش // بایجان=پایگاه //در عربی ب=پ و گ=ج // آذربایجان=پایگاه آتش/ آذری ها خانواده سلطنتی آریایی ایرانی زرتشتی بودند که مسئول محتفظت از آتش اهورایی در سبلان را به عهده داشتند.
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    8 1
    ما آذری ها نژادپرست نیستیم ولی ما نژادمان یعنی آریایی و بازماندگان اولین امپراطوری بشرمدرن یعنی مادها هستیم.‌ و فقط نمیگذاریم نژادمان را بدزدند و ما را به هیچی ندارهای قرقیزوترکیه‌بچسبانند. ما آذری های آریایی سالهاست که از تفکر فرانژادی عبور کرده ایم و همه دست به سوی‌ آن منجی وعده داده شده شاه جهان امام دوازدهم بلندکرده ایم.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 2
    نیروی دریایی ایران نخستین «نیروی دریایی پادشاهی» واقعی بود که در تاریخ پدید آمد.پژوهشگران پیشینهٔ عملکرد این نیروی دریایی را به دو دوران جداگانه از ۵۲۵ تا ۴۷۹ و از ۴۷۹ تا ۳۳۰ پیش از میلاد دسته‌بندی کرده‌اند
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 1
    ماجرای عبور ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز/ورود قدرتی دیگر به منطقه مدیترانه وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی بلافاصله این کار را تحریک آمیز خواند و گفت: عبور کشتی‌های جنگی ایران از سواحل اسرائیل مسأله‌ای است که سالهاست رخ نداده و نشان می‌دهد که اعتماد به نفس ایرانی‌ها هر روز بیشتر می‌شود و من متأسفم که جامعه بین‌المللی واکنشی به این اقدامات تحریک آمیز نشان نمی‌دهد.
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 3
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 1
    مهم تشکیل کشور باستانی ایرانزمین است. بزرگ و باشکوه که تهران و باکو در قلب این سرزمین قرار بگیرند. کشور فرانژادی باستانی ایرانزمین‌یکبتر دیگر سپر محافظ مردم مظلوم خاورمیانه خواهد شد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    3 4
    ما ترک نداریم بلکه ترک زبان داریم،زبان مردم آذری،تاتی بوده شاعران فارسی گویی نظیر خاقانی نظامی قطران و ...همه اشعار علیه ترکانِ چشم بادامی دارند ،روند ترکی شدن زبان در آذربایجان در تاریخ مستند هست،ژنتیک مردم آذری کاملا شبیه دیگر ایرانیان در این مرز سیاسی هست و در واقع فارسهای ترک زبان شده هستند ،نه ترکان زرد پوست
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    3 3
    خون جاری در رگ گردن منِ آذریِ ایران، تقدیم آن شهید افغانی که در سوریه با داعش جنگید تا زن آذری ایرانی کنیز قصرهای عربستان سعودی نشود. این است تفکری که من آذری به آن چسبیده ام تفکر امت امام زمان ع که افغانی را کنار آذری قرار میدهد و اتحاد طلایی شرق را تشکیل میدهند.____ سرنوشت زنان عراقی که توسط النصره و داعش جیره بگیر ترکیه با آهن داغ علامت کذاری شده و به اعراب خلیج فارس فروخته شدند چه شد؟؟؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 0
    سردارسلیمانی لطفا برای شفای بیماران دعا کنید
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 4
    قوم سلطنتی ایرانیِ آریایی آذری را چه شده است؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا محذوب‌صنعت مونتاژی و درجه۲ ترکیه شده اید؟؟؟ برادران آریایی ی سبلان مقدس سر خودتان را بالا بگیربد و تمدن های پرشکوه هم نژادهای آریایی خودتان را ببینید ملت های بزرگ آمریکا آلمان انگلیس ایران فرانسه اسپانیا هند استرالیا،
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 3
    ما آذری ها به نام نامی آلب ارسلان یزرگ، جد تاجدار تورک های ایران، قفقاز و آنکارا را دوباره پس میگیریم و ضمیمه ایران میکنیم.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 2
    ارتش ذلیل ---نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 1
    بسیاری از شاهان ایرانی ترک و بسیاری از شاهان ایرانی فارس بوده اند. ایران یک کشور مدرن فرانژادی است
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 6
    ما انسانیم بعدش مسلمانیم بعدش شیعه هستیم بعدش ایرانی هستیم بعد حالا میشه رفت کلاس زبان و هرزبانی رو یاد گرفت
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    3 2
    خریداران اطلاع ندارند که در کشورهای خارجی مالکیت زمین وجود ندارد بلکه مالکیت زمین مال دولت هست
  • MD ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 5
    خدا کنه افراد و سلبریتی هایی که رفتند و خانه خریدند جرئت این رو داشته باشند که در فضای مجازی این ضرر و زیانی را که متوجه شدند را برای مردم بیان کنند و حقیقت مسئله را بازگو کنند تا دیگر کسی به این دام نیفتند. ولی آنها برای اینکه ضایع نشوند و کسی آنها را مسخره نکند چیزی نخواهند گفت آنها فقط بلد هستند بر ضد ایران صحبت کنند.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    10 6
    خیلی هم خوبه ، زمانی که کشور به ارز نیاز داشت اینها دلار بردن در ترکیه ی دشمن ایران سرمایه گذاری کردند. امیدوارم تمام سرمایه شونو بالا بکشن همانطور که امارات چندسال پیش همچین کاری کرد.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      ایرانی ها ده برابر ترکیه در امارات دوست بزرگ اسرائیل سرمایه گذاری کرده اند چرا جلویش را نمی گیرید و همچنین کانادا و امریکا و اروپا این مطالب قومگرایی و ترک ستیزی است
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    3 13
    کسانی که پول مملکت رو بردن و توی ترکیه خانه خریدن ان شاالله ضرر بیشتری بکنن تا درس عبرت بشه برای آیندگان
  • تک سوار DE ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 1
    دارن پول سرمایه گذاری شده در سریال هاشون رو درمیارن.
  • حامد IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    از ماست که بر ماست...
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    عاقبت طمع ورزی همین است . آیا بهتر نبود این اشخاص پولشان را در سرزمین خویش سرمایه گذاری می کردن ؟؟؟ الان هم سرشان را بالا می گرفتن هم به کشور خودشان کمک کرده بودن هم سود سرمایه گذاری خودشان را داشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس