گزارش یک جشن/از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی+فیلم

تفاوت تاریخی میان برگزاری جشن میلاد مسیح (ع) در روز ۲۵ دسامبر و ششم ژانویه میان شاخه‌های مختلف مسیحیت به این دلیل است که از لحاظ تاریخی، قدیمی‌ترین زادروز مسیح (ع)، ششم ژانویه است.

به گزارش مشرق، اینجا کلیسای تارگمانچاتس در محله وحیدیه تهران است، جایی که در آن شاهد برپایی جشن میلاد مسیح (ع) و مراسم غسل تعمید بودیم.

کلیسای تارگمانچاتس یا «مترجمان مقدس» که نام خود را از مسروپ ماشتوس ابداع کننده خط ارمنی گرفته در کوچه مدرسه ارامنه واقع شده و ساختمان اولیه آن توسط شورای بین المللی کلیساها و با همکاری شورای خلیفه گری ارامنه تهران در سال ۱۹۶۸ میلادی برای آن گروه از ارامنه بنا شد که در اثر زلزله سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ش) بوئین زهرا، خانه هایشان ویران و به ناچار به این منطقه از تهران مهاجرت کرده بودند.

بنای کلیسا در ابتدا سالنی بیش نبود که در مراحل بعدی یک برج ناقوس خانه در سمت شمالی و گنبدی هم به آن افزوده شد. سپس تالار ستون‌داری در جلوی در ورودی غربی آن بنا شد.

نمای خارجی کلیسا با آجر قرمز بود اما دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده و با تغییرات انجام گرفته، کلیسا که سابق بر آن بشکل باسیلیکا در جهت شرق به غرب بود دارای پلانی صلیبی شکل شد.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

چرا میلاد مسیح را ششم ژانویه جشن می‌گیرند؟

 تفاوت تاریخی میان برگزاری جشن میلاد مسیح (ع) در روز ۲۵ دسامبر و ششم ژانویه میان شاخه‌های مختلف مسیحیت به این دلیل است که از لحاظ تاریخی، قدیمی‌ترین زادروز مسیح (ع)، ششم ژانویه است و تمام کلیساها تا اواسط قرن چهارم میلادی روز ششم ژانویه را به‌عنوان روز میلاد مسیح (ع) جشن می‌گرفتند اما در اواخر قرن چهارم میلادی مشاهده شد که جشن باستانی تولد خدای خورشید (میترا) در روز ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود و مردم در مراسم مختلف بزرگداشت این خدای باستانی شرکت می‌کردند،

در آن زمان، اسقف روم برای خنثی کردن آداب تولد میترا، زادروز مسیح(ع) را به ۲۵ دسامبر منتقل و جشن غسل تعمید مسیح را در روز ششم ژانویه ابقا کرد و به‌تدریج تمام کلیساها از این امر پیروی کردند.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

آغاز مراسم میلاد مسیح (ع) و غسل تعمید با حضور کودکان

ساعت ۱۰ صبح و با حضور ارامنه محله وحیدیه تهران مراسم به صورت رسمی و با به صدا در آمدن ناقوس کلیسا آغاز می‌شود.

حضور کودکان در این مراسم بیش از هرچیزی خودنمایی می‌کند، جشن بزرگی برپا شده که بنا بر گفته شمّاسِ (خدام) کلیسا بزرگ‌ترین جشن ارامنه محسوب می‌شود، روزی که قرار است «نان بشارت» را از دست کشیش بخورند و آب مقدس را با خود به خانه ببرند.

بیشتر افراد پس از ورود به کلیسا با روشن کردن شمع در جایگاه مخصوص مراسم نیایش را آغاز کردند.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

قوانین خاص کلیسا هنگام خواندن دعا

مراسم خواندن دعا توسط کشیش همچنان ادامه دارد، رفته رفته بر تعداد حاضران افزوده می‌شود تا جایی که حدود ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه برخی از حاضران مجبور به ایستادن در گوشه و کنار کلیسا می‌شوند و عده‌ای هم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پس از خواندن دعا از کلیسا خارج می‌شوند.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

کلیسا قوانین خاص خود را دارد، اینجا پا روی پا انداختن یا گذاشتن دست‌ها در جیب هنگام خواندن دعا بی احترامی به مراسم تلقی می‌شود، هنگام مراسم نیایش جویدن آدامس، صحبت با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن ممنوع است، ضمن اینکه عدم رعایت حجاب، سیگار کشیدن و عکسبرداری جزو ممنوعیات محسوب می‌شود.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

کودک ۶ ساله، نمادی از یحیی تعمید دهنده 

ساعت ۱۲ ظهر است، کشیش و شماس‌ها همچنان در محراب کلیسا مشغول خواندن دعاهایی از انجیل هستند و گروه کر در طبقه بالای کلیسا آن‌ها را همراهی می‌کند، یکی از شماس‌ها هم با دود کردن کندر به نشانه تثلیث، ظرف را سه بار به جلو و چپ و راست تکان می‌دهد.

از ابتدای مراسم کودکی ۶ ساله در ورودی جایگاه با لباسی آبی رنگ که صلیبی بر پشت آن خودنمایی می‌کرد نشسته بود.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

یکی از شمّاس‌ها در خصوص این کودک گفت: این کودک نماد یحیی تعمید دهنده است و در مراسم غسل تعمید مسیح (ع) پس از اینکه صلیب را که نماد مسیح است از آب بیرون می‌آوریم، به دست این کودک می‌دهیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم عیسی مسیح (ع) با وارد شدن به آب رود اردن آب‌های دنیا را پاک و تقدیس کرد تا پس از آن همه به نام ایشان با آب، غسل تعمید بگرند، بنا بر روایت انجیل وقتی عیسی مسیح (ع) غسل تعمید گرفت روح القدس که از ذات پاک خداست مانند کبوتری سفید از آسمان نازل شد.

غسل تعمید مسیح چگونه انجام می‌شود؟

پس از مراسم عشای ربانی کشیش برای انجام مراسم غسل تعمید آماده می‌شود، حوضچه‌ای نقره فام در وسط جایگاه قرار گرفته، کشیش کودک را با خود به کنار حوضچه می‌برد و همزمان با خواندن سرودهایی که برگرفته از انجیل است و داستان غسل عیسی مسیح (ع) را روایت می‌کند، با یک جام آب را درون حوضچه می‌ریزد.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

سپس صلیب را بوسیده و داخل آب می‌اندازد، سپس با خواندن دعاهای مخصوص آب را تقدیس کرده و روغن مقدس را که از ۴۰ گیاه تهیه شده و داخل جامی شبیه به کبوتر است داخل آب می‌ریزد، این نماد  نزول روح القدس است که بر عیسی مسیح فرود آمد.

پس از چند دقیقه هم صلیب را از آب بیرون آورده و به دست کودک که نماد یحیی تعمید دهنده است می‌دهد.

گزارش یک جشن؛ از غسل تعمید مسیح (ع) تا هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی +فیلم

هدیه بابانوئل به کودکان ارمنی

ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه است، مراسم رو به پایان است و کشیش جلوی جایگاه نشسته تا نان بشارت را در میان مردم توزیع کند، مردم به صف می‌ایستند تا کشیش تکه‌های کوچک نان را همراه با دعا به دست‌شان دهد.

بیرون از کلیسا آنهایی که نان بشارت را خورده‌اند در صف منتظر گرفته بطری‌های کوچک آب مقدس هستند، حیاط کلیسا مملو از جمعیت است و کودکان ارمنی با خوشحالی مشغول نشان دادن هدیه بابانوئل به پدر و مادرشان هستند، گلدان‌های کوچکی که روی آن با شکلات های رنگی تزئین شده و هدیه ویژه بابانوئل به کودکان در این جشن بزرگ بوده است.

در پایان ویدیویی از این مراسم را می‌بینید.

دانلود

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس