خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات دو چالش فعلی بورس/ کاهش شاخص کل پس از دو هفته

بورس در روزهایی که ارزش معاملات خرد آن به شدت کاهش یافته است، درگیر افت نمادهای شاخص ساز است که در هفته گذشته باعث ریزش بازار سرمایه شده‌اند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه پس از دو هفته رشد، باز هم روند نزولی به خود گرفت تا همه جریان خروج سرمایه حقیقی‌ها نیز در این هفته تقویت شود. به عبارت دیگر، در هفته دوم دی ماه روند شاخص‌های بازار سهام نزولی بود و این مساله سبب شد، روند خروج نقدینگی حقیقی از بورس شدت بیشتری بگیرد و بورس برای ششمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی ازخود باشد.

شاخص ها در بازار سهام در حالی در این هفته با بازدهی منفی روبه رو شدند که در هفته پایانی آذر و هفته ابتدایی دی ماه، بازدهی بورس مثبت بود و امید زیادی را برای سهامداران برای یک زمستان سبز به وجود آورده بود. اما این سبزپوشی به دلیل منفی شدن نمادهای بزرگ و شاخص ساز دوام چندانی نداشت.

بازار در حال حاضر با دو چالش عمده دست و پنجه نرم می‌کند. در معاملات هفته سپری شده نقطه ضعف بازار همچنان پایین بودن ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی‌ها از بازار سهام به شدت دیده می‌شود.  

برخی کارشناسان معقتدند، میزان پول خروجی حقیقی‌ها از بازار سهام از مرداد پارسال تا به حالا بسیار بالا بوده و به نظر می‌رسد، بازار سهام از ۵ ماه ابتدایی سال ۹۹ هر چه ورود پول داشته در ۱۶ ماه گذشته پس داده است.

از کار افتادن تحلیل‌ها در بورس

اما نکته قابل توجه وجود ترس و تردید در خریداران بازار است. پایین بودن ارزش معاملات در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد، معامله‌گران در این هفته‌ها انگیزه‌ای برای انجام معامله ندارند و منتظر شنیدن اخبار مثبت بیشتر در رابطه با بازار سرمایه هستند. سمت عرضه نیز در غیاب خریداران و تداوم تردیدها، توانسته بازار را با چالش مواجه کند.

در وضعیت فعلی بازار سرمایه، تب هیجانی فروشندگان بیش از رویکرد تحلیلی معامله‌گران بر بازار اثرگذار بوده است؛ در شرایطی که وضعیت بنیادی بسیاری از شرکت‌ها برای خرید ارزنده ارزیابی می‌شود و از منظر تکنیکال سهم‌ها در کف قیمتی و در بهترین حالت نموداری برای حرکت رو به رشد قرار دارند، معامله گران تمایلی به خرید ندارند و بیشتر سفارش‌های فروش را به جای خرید می پسندند.

کاهش شاخص کل پس از دو هفته

در هفته دوم دی ماه، برخلاف دو هفته قبلی که شاخص با بازدهی مثبت روبه رو شده بود، شاخص دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت. در این هفته شاخص کل در روزهای یک شنبه و سه شنبه به ترتیب با رشد ۲۶۴ و ۲۶۷ واحد رشد مواجه شد.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

شاخص کل بورس در هفته گذشته در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه کاهش یافت تا بازدهی این هفته در نهایت منفی ۲.۴ درصد باشد. شاخص کل بازار سرمایه با افت بیش از ۳۴ هزار واحدی در نهایت در عدد یک میلیون و ۳۶۳ هزارو ۹۵ واحدی آرام گرفت و نتوانست در این هفته وارد کانال ۱.۴ میلیون واحدی شود.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

رفتار مشابه نمادهای کوچک از بزرگترها

شاخص کل هموزن نیز در هفته دوم دی ماه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه به ترتیب با رشد ۶۵ و ۶۷ واحدی روبه رو شد. اما در سایر روزهای هفته با تبعیت از شاخص کل افت داشت.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

شاخص کل هموزن در این هفته بازدهی منفی ۲.۴۵ درصدی را ثبت کرد. این شاخص با کاهش هشت  هزار و ۴۸۱ واحدی به عدد ۳۳۷ هزار و۴۴۴ واحدی رسید. شاخص کل هموزن پس از دو هفته صعود در این هفته با توجه به منفی بودن نمادهای شاخص ساز، با افت مواجه شده است.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

رشد ارزش کل معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد

در هفته دوم دی ماه، در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۱۴۱ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۳۳ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۷ هزار و ۸۸۳ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۲۰ درصدی داشته است.

خروج پول و پایین بودن ارزش معاملات ۲ چالش فعلی بورس

در هفته دوم دی ماه، ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۵۹۴ میلیاردی هفته پیشین، افت ۳۶ درصدی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شیردل IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 1
    کی گفته قیمت های بورس توی کف قرار داره اگر تکنیکال رو درست نگاه کنید باید قیمت ها به سه سال پیش برسه بعد کف قیمته ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس