کد خبر 1322664
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
تلویزیون سونی

تلویزیون QD-OLED نسل جدیدی از تلویزیون‌هاست که سونی نخستین نمونه آن را به تازگی در نمایشگاه CES 2022 معرفی نمود.

به گزارش مشرق، کوانتوم دات اولد یا QD-OLED از دستاوردهای جدید دنیای نمایشگرهاست و سونی موفق شد نخستین تلویزیون با این فناوری را معرفی کند که دستگاه‌هایی بالارده محسوب می‌شوند.

تا پیش از این تلویزیون‌های بالارده سونی از نوع OLED بودند که پنل آن‌ها توسط LG تامین می‌شد، اما پردازنده آن‌ها ساخت خود سونی بود. اما تلویزیون Bravia XR A95K از پنل QD-OLED استفاده می‌کند که در حال حاضر فقط سامسونگ تولید کننده آن‌هاست. تلویزیون‌های جدید سونی در ابعاد 55 و 65 اینچ عرضه و کیفیت 4K دارند.

بنابر شایعات سامسونگ نیز یک تلویزیون QD-OLED در نمایشگاه CES 2022 معرفی می‌کند که البته تا اینجا کار همچنان خبری از آن نیست و سونی افتخار معرفی نخستین تلوزیون با این فناوری را دارد.

سامسونگ سال‌هاست که روی فناوری QD-OLED کار می‌کند و این فناوری مابین دو فناوری OLED و میکرو LED است. در حال حاضر سامسونگ تنها عرضه کننده تلویزیون با فناوری میکرو LED است و آن‌ها را با قیمت گذاف می‌فروشد. سازنده کره‌ای قرار است در همین نمایشگاه تلوزیون‌هایی از این نوع در ابعاد کوچک‌تر را نیز معرفی کند. البته ال جی اخیرا تلویزیون میکرو LED خود را معرفی کرد که مانند تلوزیون فعلی سامسونگ ابعاد بسیار بزرگی دارد و اواخر 2022 عرضه می‌شود.

و اما در پنل‌های QD-OLED، ویژگی‌های پنل‌های OLED شامل نمایش بهتر رنگ سیاه، کنتراست بی‌نهایت، زاویه دید بالاتر و… با ویژگی‌های پنل‌های نقطه کوانتومی (QD) شامل روشنایی خیره کننده، حجم و دقت رنگ کامل و… ترکیب شده‌اند. بر خلاف پنل‌های میکرو LED که یک روش جدید محسوب می‌شوند، QD-OLED یک پیشرفت و تلفیق از فناوری‌هایی است که طی چند سال اخیر وجود داشتند.

پنل‌های QD-OLED با پنل‌های OLED که ال جی می‌سازد فرق داشته و تصاویر را به روش متفاوتی تولید می‌کنند. پنل‌های OLED ال جی WRGB محسوب می‌شوند، زیرا از ترکیب رنگ آبی و زرد، پیکسل‌های نوری که به رنگ سفید میزند را تولید می‌کنند و با عبور دادن این نور از یک فیلتر، ریزپیکسل‌های سبز، آبی و قرمز را تشکیل می‌دهد. پنل‌های اولد جدید مانند نوع evo، ریزپیکسل‌های سفید غیرفیلتری دارند که سبب افزایش روشنایی تصویر به خصوص هنگام پخش محتوای HDR می‌شود.

تلویزیون QD-OLED

در یک تلویزیون QD-OLED روش کار فرق کرده و یک صفحه نور آبی را ساخته و از بین نقاط کوانتومی عبور می‌دهد تا بدون نیاز به فیلتر، برخی از آن‌ نورهای آبی به سبز و قرمز تبدیل شوند. دلیل استفاده از نور آبی این است که انرژی بالاتری نسبت به دو رنگ دیگر دارد. این روش سبب افزایش کارایی انرژی نوری می‌شود و با توجه به این که نیاز به عبور نور از یک فیلتر و هدر رفت انرژی در آن بخش نیست، تلوزیون‌های QD-OLED درخشندگی بسیار بالاتری نسبت به پنل‌های OLED دارند.

علاوه بر این حتی در حالت حداکثر روشنایی نیز روشنایی و زنده بودن نقاط رنگی کوانتومی حفظ می‌شود، در حالی که پنل‌های OLED WRGB در حالت حداکثر روشنایی دچار مشکل عدم اشباع رنگ می‌شوند. به گفته سونی تلویزیون‌های جدیدش 200 درصد بیشتر از تلوزیون‌های عادی روشنایی دارند. یک حسن دیگر این تلویزیون‌ها در این است که زاویه دید فوق العاده بالایی که در پنل‌های OLED شاهد آن بودیم را دارند؛ چرا که به دلیل عدم وجود فیلتر، از شدت زاویه انتشار کاسته نمی‌شود.

یک مشکل دیگر پنل‌های OLED پیکسل سوختگی است که هنگام نمایش طولانی مدت یک تصویر ثابت (برای مثال آرم شبکه) رخ می‌دهد و در آن زمانی که نمایشگر تصویر سفید نشان دهد، می‌توان سایه‌ای از تصویر قبلی را مشاهده کرد. در حالی که در QD-OLED خبری از این مشکل نیست،‌ زیرا به پیکسل‌ها فشار زیادی وارد نمی‌شود. در این نمایشگرها سامسونگ جهت ساخت هر پیکسل از پنل OLED سه لایه برای تولید نور آبی استفاده می‌کند که سبب افزایش عمر آن‌ها می‌شود.

البته سونی همچنان برای تلوزیون‌های OLED مدل A90K و A80K از ال جی پنل‌ها مورد نیازش را تهیه می‌کند و تجارت آن‌ها قرار نیست پایان یابد. با این حال در حال حاضر سونی یک شانس منحصر به فرد برای تهیه دو نمونه پنل اولد دارد که کمپانی‌های دیگر از آن بی نصیب هستند. با توجه به این موضوع مقایسه تلوزیون‌های QD-OLED سونی با تلوزیون‌های OLED سونی و ال جی که بهار امسال عرضه می‌شوند بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

تلویزیون QD-OLED

علاوه بر پنل منحصر به فرد، تلویزیون QD-OLED سونی دارای یک پایه متمایز است که به کاربر اجازه می‌دهد تلوزیون را روی میز قرار داده و یا به دیوار نصب کند. پشت این پایه ظاهر جالبی دارد که برای تنظیم و مدیریت کابل‌ها به منظور جلوگیری از پیچ خوردگی آن‌ها در یکدیگر است. پایه این تلوزیون‌ها حتی در مدل‌ A90K که یک درجه پایین‌تر از A95K است قابلیت تنظیم ارتفاع دارند تا ساندبار زیر تلوزیون قرار گرفته و مانعی جلوی آن نباشد.

تلوزیون A95K دارای 4 درگاه HDMI است که دو عدد از آن‌ها از 2.1 و تمام قابلیت‌های آن پشتیبانی می‌کنند. تمام تلوزیون‌های جدید سونی هنگام اتصال به پلی استیشن 5 از قابلیت بازی با وضوح 4K در 120 هرتز، تنظیم خودکار HDR تطبیقی و کاهش خودکار تاخیر پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این همگی بدون نیاز به آپدیت از قابلیت نرخ تازه سازی تصویر متغیر پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند نوید بخش ارائه این قابلیت روی PS5 باشد.

تلوزیون QD-OLED سونی همچنان از سیستم عامل Google TV استفاده می‌کند. تلوزیون‌های جدید سونی همواره نام‌های تجاری که کمپانی برای معرفی قابلیت‌های آن‌ها استفاده می‌کند شامل XR OLED Contrast Pro و XR Triluminos Max (برای A95K)، XR Triluminos Pro (برای مابقی مدل‌ها) و Acoustic Surface Audio Plus را یدک می‌کشند.

تلوزیون‌های بالارده سونی کیفیت صدای خارق العاده‌ای دارند و پردازنده‌های انحصاری آن‌ها نیز سبب می‌شود تصویری که تلوزیون‌هایش نمایش می‌دهند اندکی از ال جی بهتر باشد. از قیمت و زمان عرضه این تلوزیون‌ها اطلاعاتی در دست نیست و همچنان باید منتظر ماند.

رونمایی از اولین تلویزیون QD-OLED جهان +عکس

منبع:گجت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس