چرا اروپا مواضع رژیم صهیونیستی را در مذاکرات دنبال می کند؟

جهت گیری‌های دیپلمات های اروپایی در مذاکرات وین حاکی از دنباله روی آنها از خواسته‌های اسرائیل بوده در صورتی که اروپا چنین سیاستی را در مذاکرات ادامه دهد نقش خود را در مذاکرات و توافق ضعیف کرده است.

به گزارش مشرق، دور هشتم مذاکرات وین در حالی میان ایران و نمایندگان ۱+۴ در حال برگزاری است که در این دور  ایران و ۱+۴ با عبور از مرحله سخت تعیین دستور گفتگوها به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود. بررسی مواضع اصلی کشورهای غربی در این مذاکرات می تواند در رمزگشایی از سخنان دیپلمات‌ها، بیانیه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌های آمریکایی و اروپایی آشکار شود و نشان بدهد که این کشورها تا چه حد تلاش می کنند منافع رژیم صهیونیستی را تامین کنند.

رژیم اشغالگر قدس که به شدت از رفع تحریم‌ها و قدرت گرفتن ایران در منطقه و در عرصه جهانی وحشت دارد، از ابتدای مذاکرات تلاش کرده با استفاده از ابزارهای مختلف بر روند گفت و گوها تاثیر منفی بگذارد. این رژیم در خروج آمریکا در دولت ترامپ از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری موثر بود و عملا سیاست‌های منطقه ای آمریکا در خاورمیانه را مدیریت می‌کرد. پس از روی کار آمدن جو بایدن و وعده وی برای بازگشت به توافق هسته‌ای، مقامات رژیم صهیونیستی بار دیگر به تکاپو افتاده اند. این رژیم غاصب در قالب پروژه عادی‌سازی روابط با اعراب، در سال‌های اخیر تلاش کرده دوقطبی‌های بیشتری در منطقه ایجاد کند، و به همین دلیل از جهات مختلف نگران نتیجه مذاکراتی است که حصول توافق در آن را در تضاد با منافع خود می داند.

نگاهی کلی به مواضعی که از سوی آمریکا اتخاذ شده نشان می دهد که مقامات دولت بایدن در این مذاکرات با وجود زیاده خواهی و تکرار خواسته های حداکثری و فرابرجامی خود به دنبال آن هستند که با جمهوری اسلامی به توافقی در راستای منافع آمریکا برسند، مقامات آمریکایی  به دفعات از حل اختلافات از طریق دیپلماسی سخن گفته اند،  دولت بایدن به این نتیجه رسیده که ترامپ و استراتژی فشار حداکثری جمهوری‌خواهان شکست خورده و بهترین گزینه گفت‌وگو است، دموکرات های آمریکایی توافق با ایران را به نفع منافع ملی آمریکا می دانند و جو بایدن قصد دارد به همان موضع دوران اوباما در قبال ایران بازگردد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ اعتمادبه‌نفس کافی برای کلید زدن این سطح از دیپلماسی را در قبال ایران نداشت به همین دلیل مدام مواضع خود را تندتر می کرد. اما دولت بایدن به دنبال پیشرفت‌های دیپلماتیک در خاورمیانه است که در صدر آنها توافق با ایران است. در این راستا مقامات ایالات متحده با رژیم صهیونیستی دچار اختلافات بسیاری شده است.

اما در مقابل تروئیکای اروپایی خصوصا فرانسه با فاصله گرفتن از مواضع خود پیش از آغاز برجام در چرخشی ۱۸۰ درجه ای به رژیم صهیونیستی نزدیک شده و اصل مذاکرات را تخریب می‌کنند. اخیرا یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین خبر داد و گفت که جلسات متعددی میان دو طرف برای اخلال در گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافق درباره احیای مفاد برجام تشکیل شده است.  گفته می شود که رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی عضو برجام اعلام کرده که درصورت پررنگ شدن نقش ایران در منطقه خاورمیانه، حضور رژیم صهیونیستی تضعیف خواهد شد و این موضوع باعث می شود که منافع اقتصادی اروپا از جهت تجارت و فروش سلاح و کاهش یابد.

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا ۲۳ آذر ماه تاییدی بر در پیش گرفتن سیاست اولویت داشتن دیپلماسی است. بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری با انتقاد از خروج ترامپ از برجام گفت که با خروج از آن توافق، به ما وعده داده شده بود که توافق قوی تری جایگزنش خواهد شد. بلینکن با اشاره سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی که بخشی از مطالبات فرابرجامی آمریکا است، اینطور گفت که ترامپ وعده داده بود با اعمال فشار حداکثری بر ایران موجب متوقف شدن آنچه فعالیت های مخرب ایران در منطقه می‌خواند، خواهد شد و ما در عوض شاهد خلاف این‌ها بوده‌ایم.

وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به مسیر دیپلماسی با ایران ادامه می دهد، چراکه در حال حاضر، این بهترین گزینه برای مواجهه با موضوع هسته ای ایران است. بلینکن تنها بر موضوع کوتاهی زمان تاکید کرد و گفت که قصد ندارد برای فرصت باقی‌مانده محدودیت زمانی تعیین کند، اما فرصت برای دستیابی به یک توافق بسیار، بسیار بسیار کوتاه شده است.

از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز روز ۶ دی ماه در موضع گیری مشابهی، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و برنامه موشکی کشورمان را که جزو اصلی ترین مطالبات زیاده خواهانه آمریکاست زیر سوال برد و مدعی شد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی همسایگانش است اما رابرت مالی نیز بارها بر تداوم مذاکرات تاکید کرده است.

پیگیری مذاکرات و اصرار ایالات متحده برای رسیدن به توافق رژیم صهیونیستی را نگران کرده و به اختلاف مقامات صهیونیست با آمریکا دامن زده است، این رژیم غاصب از اساس ترجیح می‌دهد که کارزار تحریم‌ها علیه ایران ادامه پیدا کند. تا جایی که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی از افزایش اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر ادامه مذاکره با ایران پرده برداشت. در این گزارش که براساس گفتگو با بیش از ده مقام آمریکایی و صهیونیست تهیه شده، آمده است برخلاف آغاز روشن و امیدوارکننده رابطه دولت نفتالی بنت و جو بایدن، ادامه مذاکرات با ایران به نگرانی مقام‌های رژیم اسرائیل درباره رویکرد بیش از حد نرم آمریکا در قبال ایران منجر شده است.

براساس این گزارش وزیر دفاع رژیم اشغالگر قدس و رییس موساد، پس از سفر به آمریکا و هنگام ترک واشنگتن با این نگرانی بازگشته‌اند که اشتیاق آمریکا به احیای برجام، به توافقی با ایران منجر شود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را سرعت بیشتری ببخشد. بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی امیدوار بوده در گفتگو با مقامات دولت بایدن رویکرد سختگیرانه‌تری را نسبت به عواقب شکست مذاکرات بازگشت به برجام ترسیم کند. اما در نهایت آنچه از مقام‌های آمریکایی به صورت علنی شنیده شد پایبندی به دیپلماسی بوده است.

مقامات رژیم اشغالگر قدس پس از ناامیدی از آمریکا خط ایران هراسی را در میان مقامات اروپایی کلید زدند. به نظر می رسد که اروپا به دنبال امتیازگیری مستقل از ایران است. خبرها از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی حکایت دارد و گفته می‌شود که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است. دو بیانیه اصلی سه کشور اروپایی، فرانسه و بریتانیا و آلمان خط تخریب مذاکرات را همراستا با رژیم صهیونیستی دنبال می کرد.

در بیانیه اول این سه کشور اروپایی در آذر ماه  ادعا شده بود که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است. دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه مدعی شدند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، «ما ساعت‌ها تعامل داشته‌ایم و همه هیئت‌ها به ایران فشار آورده‌اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی برسیم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که با برجام فراتر از آن مغایر است، زمان گران‌بهایی را از دست می‌دهیم.» در این بیانیه آمده بود که برجام در حال فروپاشی است و افزوده بود: «ایران از مصالحه هایی که پس از چندین هفته مذاکرات سخت به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و در عین حال درخواست‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرده است. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به‌ طور کامل از بین خواهد برد.»

کشورهای اروپایی در بیانیه جدید که چهار روز پیش منتشر شد نیز با ساختن ضرب العجل های ساختگی، مدعی شدند: «روشن است که به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران، برجام را کاملاً از معنا تهی می‌کند. مذاکرات بسیار عاجل است.»

علاوه بر این سه کشور اروپایی حاضر در برجام در هفته منتهی به مذاکرات دور دوم؛ دستیابی به توافق را به دلیل مواضع ایران دشوار توصیف کردند. فرانسه در بیانیه ای ادعا کرد که پیشنهادهای ارائه شده از سوی ایران، مبنایی منطقی برای دستیابی به توافقی سریع و سازگار با منافع طرفین را فراهم نمی‌کند.

به نظر می رسد فرانسه به نیابت از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه در نقش «پلیس بد» مذاکرات ظاهر شده است. پاریس در جریان مذاکرات وین بارها تلاش کرده این گزاره را در داخل اتحادیه اروپا تثبیت کند که پس از برجام نه تنها توانمندی‌های هسته‌ای ایران کاهش پیدا نکرده بلکه با توجه به پیشرفت سریع تهران در بازسازی ظرفیت‌هایش پس از خروج ‌آمریکا از برجام به شرایط بسیار بهتری رسیده و اکنون ایران یک تهدید هسته‌ای نزدیک برای اروپا به حساب می‌آید. تمرکز بر این خط رسانه‌ای و تبلیغاتی برای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه مطلوبیت کامل دارد چرا که تقویت‌کننده سیاست ایران‌هراسی آنهاست.

علاوه بر این، فرانسه با تقویت این خط رسانه‌ای، شرایط لازم برای افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و مشروعیت دادن به آن و همچنین حضور قوی در بازار فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را برای خود فراهم می‌کند.

نگاهی کلی به این مواضع نشان می دهد که آنچه بیش از هر چیز در مذاکرات اخلال ایجاد کرده حجم انبوه تخریب از سوی رسانه‌های غربی و دیپلمات های اروپایی است که همراستا با مواضع رژیم صهیونیستی حرکت کرده اند. جهت ‌گیری‌های اینچنینی در راستای خواسته‌ها و اهداف رژیم صهیونیستی نشان می دهد که مقامات این رژیم تا چه حد از پشت پرده اعمال نظر می کنند. البته مسلما اگر اروپا چنین سیاستی را در مذاکرات ادامه دهد نقش خود را در مذاکرات و توافق ضعیف کرده و موضوعیت خود را از دست خواهد داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    1 0
    در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس