فراوانی و ثبات قیمت میوه در بازار/نرخ اجاره غرفه از عوامل افزایش قیمت‌

قیمت میوه در بازار نسبت به شب یلدا ۱۰ درصد ارزان شده، اما هنوز موانع زیادی در برابر ارزانی وجود دارد، تفاوت قیمت‌ها از میدان مرکزی تا مغازه‌ها و نیز از پایین تا بالای شهر بسیار است.

به گزارش مشرق، از مغازه‌های سطح شهر تهران حاکی است، قیمت‌ها نسبت به شب یلدا از تب و تاب افتاده و ثبات نسبی بر بازار حاکم است، اما همچنان نسبت به نرخی که از کشاورز و یا از میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری می‌شود، تفاوت‌های بسیاری دارد.

این وضعیت نشان می‌دهد، همچنان سهم دلال، واسطه و یا مغازه‌دار از سود فروش میوه بیشتر است. در حالی که سیب در استانهای شمال غرب کشور کیلویی ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، اکنون در مغازه‌های سطح شهر بیش از ۲۰ هزار تومان است.

علاوه بر آن تفاوت بین قیمت‌های میدان مرکزی میوه و تره بار و مغازه میوه فروشی سطح شهر که طبق مصوبه نباید بیش از ۳۰ درصد باشد، در برخی موارد بیش از ۱۰۰ درصد است، آنها نسبت به اینکه مغازه‌شان بالا یا  پایین شهر است، قیمت میوه را تعیین می‌کنند، پول اجاره مغازه‌ را در نرخ میوه تاثیر می‌دهند و به این دلیل است که تفاوت فاحشی بین میوه فروشی‌های بالا و پایین شهر وجود دارد.

میوه در سطح شهر فراوان و هر گونه محصولی وجود دارد، میوه‌های پاییزه از انار و سیب گرفته تا پرتقال و نارنگی و همه گونه سبزی و صیفی در طبق عرضه مغازه‌ها جا خوش کرده است، حتی میوه جالیزی مانند هندوانه هم از بازار رخت نبسته است.

قیمت سیب زمینی نسبت به هفته‌های اخیر گران‌تر است و دلیل عمده آن صادرات است، صادرات عمده این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر است. هر کیلو سیب زمینی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و از آنجایی که کشور ایران تولید کننده عمده این محصول است، باور قیمت بالا برای خریداران سخت است.

پرتقال، سیب و نارنگی هم در محدوده کیلویی ۲۵ هزار تومان است، اما قیمت‌های بسیار پایین تری از باغداران استانهای شمالی و بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان به گوش می‌رسد و در این باره نظارتی بر بازار نیست.

*جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی در بازار

 جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی در منطقه ۱۹ تهران به این شرح است، اما همچنان که در ابتدای گزارش گفته شد، هر چه به بالا شهر می رویم، قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

قیمت انواع میوه و سبزی در بازار
میوه(کیلوگرم) قیمت(تومان)
پرتقال ۲۰ هزار
سیب قرمز ۲۰ هزار
سیب زرد ۲۴ هزار
نارنگی  ۲۴ هزار
لیمو شیرین ۲۴ هزار
انار ۴۰ هزار
موز  ۳۰ هزار
کیوی  ۲۵ هزار
توت فرنگی ۲۵ هزار
کدو ۱۱ هزار
بادمجان ۱۱ هزار
هویج  ۸ هزار
 گوجه فرنگی ۱۱ هزار
خیار ۱۱ هزار
پیاز  ۸ هزار
سیب زمینی  ۱۴ هزار
شلغم ۱۰ هزار
لبو ۱۰ هزار
کدو حلوایی ۱۳ هزار
کلم بروکلی  ۲۴ هزار

فروشندگان میوه می‌گویند نرخ اجاره ها بالا است و اگر بخواهیم به این شغل ادامه دهیم، مجبوریم با گرانفروشی پول اجاره را تامین کنیم.

علی جباری یک فروشنده میوه که در منطقه ۱۹ تهران مغازه تقریبا ۲۰ متری دارد، ماهانه ۶ میلیون تومان اجاره می‌دهد، می‌گوید: اجاره آنقدر بالاست که به این راحتی در نمی‌آید و مجبور هستیم میوه را به نرخی بیش از ۳۰ درصد مصوب بفرشیم.

وی تایید می‌کند که  نرخ مصوب اتحادیه برای فروش میوه در مغازه ۳۰ درصد است، اما قیمت‌هایی که در این مغازه به فروش می‌رسد، بیش از این میزان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعضا تفاوت قیمت میوه از میدان مرکزی میوه و تره بار تا سطح مغازه‌های شهر تا ۱۰۰ درصد هم می‌رسد و از زمین باغدار تا سطح شهر تا ۳۰۰ درصد اختلاف هم دیده شده است.

*قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران

قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است:

فراوانی و ثبات قیمت میوه در بازار/نرخ اجاره غرفه از عوامل افزایش قیمت‌

*جولان میوه‌های وارداتی با قیمت سرسام آور

همان طور که دیده می‌شود، میوه‌های وارداتی با قیمت‌های سرسام آور وجود دارد، آناناس کارتنی ۹۰۰ هزار تومان و این سوال است که چرا با وجود این همه تنوع میوه در داخل چنین میوه‌های گرمسیری وارد کشور می‌شود. این قیمت‌ها آن قدر بالاست که تنها قشر خاصی قدرت خرید دارند، دوم اینکه در رقابت با محصولات داخلی قیمت‌ها را گران می‌کند.

میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در منطقه آزادگان و در جنوبی ترین قسمت تهران واقع است و روزانه کامیونهای میوه از تمام استان‌ها به این منطقه سرازیر می‌شود و از آنجا به داخل شهر تهران و یا سایر استان‌ها به صورت مویرگی توزیع می‌شود.

حجره‌داران موظف هستند که در قبال فروش میوه فاکتور ممهور به مهر به خریدار ارائه کنند و مغازه‌دار هم بر اساس مقررات و طبق این فاکتور مجازند ۳۰ درصد روی این قیمت‌ها بکشند، اما در بیشتر موارد، مشکل گران فروشی از اینجا آغاز می‌شود که حجره دار فاکتور ارائه نمی‌دهد و یا قیمت‌های صوری روی آنها درج می‌شود و دست مغازه‌دار برای بالا بردن قیمت باز می‌ماند.

از سوی دیگر نظارت دقیق از سوی بازرسان چه در زمان خروج بار از میدان و یا زمان فروش در مغازه و گرانفروشی کلید می‌خورد.

در بسیار مواقع هم تعامل بازرسان با میوه فروشان بر نظارت‌های دقیق آنها می‌چربد و میوه فروشان با فراغ بال روی قیمت‌ها می‌کشند.

*مردم چه می‌گویند

اگر چه قیمت میوه نسبت به شب یلدا تقریبا ارزانتر شده اما مردم از قیمت‌ها رضایتی ندارند، به ویژه معتقدند عمده این پول‌ها به جیب تولید کننده نمی‌رود و سهم عده‌ای در این وسط بیش از آنچه باید باشد، است.

یک زن میانسال که چند پلاستیک میوه خریده است، می‌گوید: این چند قلم میوه ۱۲۰ هزار تومان شده است، ایران تولید کننده بزرگ میوه در جهان است، ایران چهار فصل است و هر میوه‌ای به عمل می‌آید، چرا باید چنین گران باشد.

وی افزود: ایرانی‌ها از مهمان با میوه پذیرایی می‌کنند و این فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت، اما بعضی موقع گرانی‌ها آنقدر می‌شود که شرمنده مهمان می‌شویم.

یک خریدار دیگر از بالا بودن قیمت سبزی و صیفی از قبیل سیب زمینی و گوجه فرنگی انتفاد کرد و گفت: اینها به نیاز روزانه تبدیل شده و تقریبا روزانه مصرف داریم، دولت باید ابتدا اینها را به قیمت های مطلوب عرضه کند و بعد صادر کند.

*وضعیت تولید میوه در کشور

ایران رتبهٔ اول تولید میوه در خاور میانه و شمال آفریقا را داراست. ایران در سال‌های اخیر، بین ۱۰ کشور برتر تولید میوه در جهان، رتبهٔ هشتم را کسب کرده‌است. 

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) نشان می‌دهد ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان است.

بر اساس این گزارش ایران در زمینه تولید ۳۵ محصول (از نظر ارزش) رتبه های  تک رقمی ۱ تا ۹ را در جهان به خود اختصاص داده است.

رتبه نخست تولید پسته جهان به ایران اختصاص دارد و آمریکا و ترکیه به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

ایران همچنین دومین تولیدکننده زردالو،خیار، هندوانه، طالبی و خربزه جهان شناخته شده و در زمینه تولید گردو، خرما، گیلاس و بادام در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. رتبه چهارمی تولید انجیر و بادمجان در جهان و رتبه پنجم تولید به، پیاز، آلبالو، کدو و پشم گوسفند نیز به ایران اختصاص یافته است.

آن طور که پیداست وضعیت تولید میوه ایران در دنیا از نظر فراوانی و تنوع ویژه است و مردم انتظار دارند قیمت‌ها هم متناسب با این ظرفیت‌های تولید باشد، همه به غیر از ۴ قلم  در داخل تولید می‌شود، دلالی و واسطه‌گری و نبود مدیریت کافی برای کاهش هزینه‌های تولید، ضعف در نظام بازار رسانی از عمده مشکلاتی است که باعث می‌شود میوه گران به دست مردم برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس