کد خبر 1320725
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
شیر الاغ

نوجوان ۱۵ ساله، بانی راه‌اندازی مزرعه پرورش الاغ در تهران است.

به گزارش مشرق، با اسپری مشکی و خط خرچنگ‌قورباغه، روی دیوار جنب بزرگراه سعیدی و در فاصله کمی تا فروشگاه‌های صنایع چوبی و مبلمان لوکس و گران‌قیمت نوشته‌اند «شیر الاغ»! و یک شماره تماس رنگ و رو رفته هم گذاشته‌اند کنارش که به زحمت خوانده می‌شود. لبخند می‌زنم و برای اینکه پاسخ سؤال‌های زیادی را که در ذهنم ایجاد شده، بگیرم به شماره مورد نظر زنگ می‌زنم. فکرش را نمی‌کردم با همین یک تلفن بروم به روستایی چند کیلومتر دورتر از تهران؛ «انجم‌آباد» محلی در حریم منطقه ۱۸ که الاغ پرورش می‌دهند برای تولید شیر الاغ که به‌زعم پرورش‌دهندگانش، مصارف درمانی دارد و پای خیلی از تهرانی‌ها را به اینجا باز کرده است.

هیجان دارم و لحظه‌شماری می‌کنم ببینم صاحب این ایده پرورش الاغ کیست و با چه هدفی دنبال این کار رفته است. در می‌زنیم. جوانی در آهنی بزرگی را باز می‌کند. نامش «احمدرضا» است. کم‌سن و سال، قدبلند با موهای مرتب و پوششی به سبک جوان‌های امروزی. از طرز صحبت و امر و نهی کردنش متوجه می‌شویم که صاحب این مجموعه است و حتماً حرف‌های شنیدنی دارد.

 من «احمدرضا» ۱۵ سال دارم

وارد محوطه می‌شوم. آنجا را به چند بخش تقسیم کرده‌اند. سمت راست، محل نگهداری کره‌الاغ‌هایی است که تازه به دنیا آمده‌اند و کنارش به الاغ‌های شیرده اختصاص دارد. سمت چپ، محل استراحت و آخور الاغ‌های نر است. هر بخش با میله‌های آهنی جدا شده‌اند. بر ورودی بخش دیگر نوشته شده: محل شیردوشی، که یک راه باریک دارد و به سالنی بزرگ می‌رسد. تا الان این همه الاغ یکجا ندیده بودم.
«احمدرضا شهرکن» متولد سال ۱۳۸۱ است؛ جوان ۱۹ ساله‌ای که ۴ سال قبل، با تلاش زیاد توانست مجوز راه‌اندازی نخستین مزرعه پرورش الاغ را در پایتخت بگیرد: «می خواستم با گرفتن جواز راه‌اندازی مزرعه پرورش الاغ این راه را برای دیگر جوان‌ها بازکنم که خدا را شکر موفق شدم. البته گرفتن جواز فعالیت کار ساده‌ای نبود. وقتی آنجا رفتم وگفتم من احمدرضا، ۱۵ سال دارم و می‌خواهم مزرعه پرورش الاغ دایر کنم، همه به من خندیدند. شاید هم به خاطر سن و سالم بود، اما برای من مرغ یک پا داشت و با تلاش و همت زیاد به هدفی که داشتم رسیدم.»

 

شیر تازه الاغ و عنبر نساء چند؟

پیشنهاد عجیب

شاید تا آن زمان، نام الاغ را فقط در برنامه‌های کودک، متن کتاب‌ها، ضرب‌المثل‌ها و یا گاهی هنگام عصبانیت و دعوای آدم‌ها پشت چراغ قرمز و... شنیده بودند، اما احمدرضا، که هنوز پشت لبش سبز نشده بود، به خودش جرئت داد تا با خانواده درباره علاقه‌اش به پرورش این حیوان حرف بزند؛ از کسب وکاری که تا آن زمان در خاندان «شهرکن» دیده نشده بود: «آن روز به پدر و مادرم گفتم که می‌خواهم با پرورش الاغ، کسب و کار راه بیندازم. حرفم را جدی نگرفتند، اما سرکوبم نکردند و گفتند: اگر می‌توانی انجام بده. من هم رفتم و با خرید ۳ کره‌الاغ کارم را شروع کردم. یادم هست که آن زمان همکلاسی‌ها و دوستانم مسخره‌ام می‌کردند. مثلاً می‌گفتند: با خرها گشتی، شبیه‌شان شدی! من هم می‌خندیدم و به این حرف‌ها توجه نمی‌کردم، چون هدف مهم‌تری داشتم.»
 

و تلاش‌هایش به نتیجه می‌رسد: «حالا پس از ۴ سال ۷۰ رأس الاغ دارم و برای ۲۰ نفر دیگر شغل ایجاد کرده‌ام. محصولاتی که در این مزرعه تولید می‌شود شامل شیر تازه کیلویی ۲۵۰ هزار تومان و عنبر نساء است، اما فرآورده‌های دیگری هم از شیر الاغ به دست می‌آید مثل صابون، شامپو و در کل، لوازم آرایشی و بهداشتی که اینجا تولید نمی‌شود، اما تولیدکنندگان این محصولات، مواد اولیه‌شان را که شیر الاغ است، از این مزرعه می‌خرند. اینجا روزی ۱۰‌کیلو شیر الاغ تولید می‌شود. اگر مسئولان حمایت کنند، می‌توانم این مقدار را تا ۵۰‌کیلوگرم برسانم. مهم‌ترین خواسته‌ام دریافت انشعاب گاز برای گرم کردن محل نگهداری الاغ‌هاست. مدتی قبل به دلیل سرما ۲ رأس از بهترین دام‌هایم را از دست دادم.»

پشتگرمم به دعای خیر نیازمندان

«احمدرضا شهرکن» می‌گوید: «پدرم برای من شرط گذاشته که هر روز مقداری شیر تازه برای بیماران بی‌بضاعت کنار بگذارم. من هم به حرفش گوش دادم و خیلی وقت‌ها احساس می‌کنم که دعای خیر این آدم‌ها در سختی‌ها به من کمک می‌کند.»

شیر الاغ ماده غذایی نیست، داروست

«شیر الاغ ماده غذایی نیست و باید از آن به‌عنوان دارو و برای درمان بعضی بیماری‌ها و البته با نظر پزشک استفاده کرد.»  دکتر «سید حسین حسینی» متخصص ویروس‌شناسی، می‌گوید: «در علم باستانی و طب سنتی، شیر الاغ برای درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گرفت. این شیر دارای خواص زیادی است. «ایمنوگلوبین» های فراوانی که در این شیر وجود دارد، باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و درکنار آن به بازسازی دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف شیر الاغ در درمان مواردی مثل سم‌زدایی کبد افزایش ایمنی بدن،   تأثیرات فوق‌العاده دارد.»

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پیروز IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 1
    شیرالاغ به لحاظ شیرینی میتواند جایگزین سدیم ساخارین موجود در شربت اکسپکتورانت بشود و از لحاظ خواص دیگر میتواند برای افراد آسمی بصورت دارو مصرف شود ، خواص ذ=دیگری هم دارد که میتواند با پژوهش آن را به جامعه معرفی کرد
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    احسنت واقعا" لذت بردم
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    حالا کی شیر الاغ میخوره؟
    • یوسف IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 0
      شیرعلاق برای درمان کردن بیمارخیلی خوبه
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    ایشاللا موفق باشه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    افرین موفق باشی
  • علی خان IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    قهرمان تو هستی ای قهرمان و امیدوارم بزرگترین مزرعه و شرکت تولیدات محصولات متنوع را هم بزنی . قهرمان کسی نیست که پشت کسی را زمین بزنه یا گردن کلفت کنه ، قهرمان تو هستی احمد رضا
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    تلفظ درست عنبرنسارا است.
  • مهدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    برای درمان کوتاه مدت اشکال نداره ولی برای مدت طولانی نباید مصرف بشه! در احادیث زیاد گوشت خوردن باعث افزایش قساوت قلب و مصرف عدس باعث نازک دلی و... ذکر شده! مصرف مستمر شیر الاغ هم میتواند صفاتی در شخص ایجاد کند لذا فقط برای درمان باید مصرف شود!
  • حمید IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 2
    از یک نقطه ای باید تبلیغ شروع بشه ، که گوشت و شیر الاغ برای ما ، در آینده نه چندان دور ( بره و گوساله ) برای از ما بهترونها .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس