کد خبر 1320405
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
قاچاق در ایران چگونه انجام می‌شود؟

معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی پدیده قاچاق کالا و ارز و شیوه های وقوع قاچاق و آثار آن پرداخت.

به گزارش مشرق، به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این گزارش بیان شده: در سال های گذشته با وجود تأکید اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری، مقابله و پیشگیری از وقوع پدیده قاچاق کالا و ارز به دلیل عدم شناخت کافی از روش های متفاوت و پیچیده مجرمان و فقدان انگیزه و اراده کافی و مؤثر در متولیان امر، با کاستی هایی روبه رو بوده است.

در ادامه این گزارش ذکر شده: از سال ۱۳۹۲ به بعد، آمارهای مربوط به گزارش های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا نشان می دهد در کمترین حالت مجموع قاچاق ورودی و خروجی (شامل قاچاق معکوس) بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به تجارت رسمی کشور رقم قابل توجهی است و طیف وسیعی از کالاها از جمله پوشاک، کفش، سیگار، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی را شامل می شود.

در این گزارش آمده: هرچند عوامل متعددی از جمله نظام تعرفه گذاری نامناسب و موانع غیر ضروری در مسیر واردات رسمی در ظهور پدیده قاچاق تاثیرگذار می باشند اما هدف اصلی این گزارش، احصا و طبقه بندی شیوه های وقوع قاچاق کالا و ارز در مبادی رسمی و غیررسمی، آثار و راهکارهای مقابله با این پدیده است که با توجه به پرونده های تشکیل شده در دستگاه های متولی بررسی شده است. شناسایی و واکاوی هریک از روش ها و شیوه های وقوع قاچاق کمک می کند تا متناسب با هریک از روشهای وقوع قاچاق، راهکار متناسب آن اتخاذ گردد.

بر اساس این گزارش روش ها و شیوه های وقوع قاچاق به تفکیک اشاره شده و اولین بستر رویه های وارداتی بیان شده و آمده:  اظهار نادرست کالایی با حقوق ورودی کمتر بجای کالای با حقوق ورودی بالا، جعل اسناد مربوط به اظهارنامه، تجمیع کالای تعاونی مرزنشین، ورود کالای قاچاق در پوشش مرجوعی کالای صادراتی، خروج کالا از منطقه ویژه بدون پرداخت حقوق ورودی مواد اولیه آن،   واردات با بیش اظهاری وزن لفاف استرداد غیرقانونی حقوق ورودی با جعل اسناد، اظهار خلاف واقع مشخصات کالا و عدم اخذ مجوز و واردات کالا با مجوز جعلی ثبت سفارش از جمله این موارد هستند.

رویه های صادراتی از دیگر بسترهای قاچاق در این گزارش دانسته شده و آمده: قاچاق سوخت در پوشش کالای دیگر، خروج گازوئیل در پوشش ترانزیت صوری، تسهیل خروج گازوئیل از طریق حمل ونقل ریلی و خروج گازوئیل با تعبیه مخزن جاساز در تانکرهای صادراتی، قاچاق گازوئیل با سوءاستفاده از سهمیه سوخت شناورها و قاچاق گازوئیل با استفاده مکرر از فاکتورهای منشأ،   خروج کالای یارانه ای تحت پوشش کالای صادراتی، صادرات کود شیمیایی بدون استهلاک مجوز/ با مجوز تکراری از جمله این موارد است.

در مورد رویه های ترانزیتی هم آمده: اعلام وصول صوری محموله در مقصد، تخلیه کالای اظهارشده در بین مسیر ترانزیت، تخلیه کالای اظهارنشده در بین مسیر ترانزیت، حمل کالای قاچاق (از مبادی غیررسمی) تحت عنوان کالای ترانزیت از جمله این موارد است.

قاچاق از طرق مبادی غیر رسمی از دیگر بسترهای قاچاق است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته و آمده: ورود کالا از مرزهای زمینی و صعب العبور کوهستانی که مرزبانی و گمرک کنترل نمی کند، ورود کالا از طریق خورها و اسکله های غیرمجاز و متروکه،   ورود کالای غیرمجاز از طریق مسیرها و معابر مرزی غیررسمی از مواردی است که در این گزارش مرود اشاره قرار گرفته است.

همچنین در این مطالعه مهمترین پیامدهای اقتصادی، اجتماعی وقوع قاچاق بررسی شده است که از جمله آثار اقتصادی قاچاق تشریح شده و آمده: می توان به ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، ناکارایی سیاست های تجاری، انحراف در سرمایه گذاری و فرار سرمایه، ایجاد اشکال در تحلیل های اقتصادی مبتنی بر آمارهای نادرست، کاهش درآمدها و افزایش هزینه های دولت، انتقال نیروی کار و تضییع حقوق مصرف کننده اشاره نمود.

در ادامه این گزارش آمده: همچنین قاچاق کالا و ارز دارای آثار اجتماعی است که از جمله آن می توان به گسترش فاصله و شکاف طبقاتی، تهدید سلامت و بهداشت عمومی، ایجاد فساد مالی در دستگاه های دولتی، قضایی و ...،   تشدید مهاجرت به مناطق در معرض قاچاق و به تبع آن افزایش ناهنجاری های اجتماعی اشاره کرد.

در این گزارش تاکید شده: با توجه به آثار وقوع قاچاق کالا و ارز در حوزه های مختلف و ضرورت مبارزه مؤثر با این پدیده، لازم است علاوه بر مسدود ساختن مسیرهای غیررسمی، کنترل مبادی رسمی از طریق قانون گذاری و نظارت سیستمی و برخط بر اجرای قوانین و مقررات و همچنین فرآیندها و رویه های گمرکی، انجام شود تا ریسک و هزینه مبادرت به قاچاق افزایش یابد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ب. ا. IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    ايا كشور ما در" قاچاق " هم در دنيا اول است ؟ در بسيارى جهات ادعا ميكنيم اول هستيم ! حالا اول نشد دوم زياد فرقى نميكند. قانون با قاچاق چى ها چكار كرده و چه ميكند.؟
  • ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 1
    نیرو انتظامی پرسنل خادم و درستکار زیاد داره اما نه همشون به وضع پرسنل نیرو انتظامی رسیدگی بیشتر بشه تا آمار رشوه در پاسگاه های بین جاده ای کمتر بشه
    • GB ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      برو بابا.
  • GB ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    خیلی عذر میخوام با این مطلبی که شما انتشار دادین کل قشر فقیر و محروم اطراف مرز رو مجرم کردین. گناه اون بیچاره ها چیه که میخوان یه نونی بذارن تو سفره زن و بچه شون. اصلاً تا بحال یکی از همین قشر روزنامه‌نگار به مرز سفر کرده. خرید و فروش و کولبری چند تا تیکه لباس کسی رو مجرم نمیکنه داداش. قاچاقچی اون کسی هست که اون بالا میشینه خورده خورده از اون بیچاره ها میگیره تل انبار میکنه بعدشم بازارو میگیره دستش. اگه از نبود سیستم ناراضی هستین برید تو مجلس یه قانون درست و حسابی درست کنید که برای همه از جمله اون کولبر تا مصرف کننده ثواب داشته باشه. سوخت یک کالای اساسی بسیار لازمه. الحمدالله جمهوری اسلامی سوخت به اندازه کافی داره. خوب افغانی و پاکستانی و کرد و ترک و عراقی هم مسلمان هستن. اونها هم برای گرم کردن خونشون به سوخت احتیاج دارن. اگه بخواین سیاست دیوار ترامپی پیاده بکنین همه اینها میشن دشمن. آیا اینو میخواین؟ والا بلا نکنید این کارها رو. اگه عرضه دارین سیستمو درست کنید واِلا مردم بی گناهن. ختم کلام چیزی به اسم قاچاق وجود نداره. بی قانونی و بی سیستمی هست که داد همه رو در آورده. حتی مواد مخدر رو هم میشه به صورت کاملاً قانونی کشت و جابجا کرد. همونطوری که تو ترکیه انجام میشه.
  • GB ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    اگه میخوایین سوپر پاور اسلامی درست کنین با این شیوه با مسلمان های همسایه برخورد نکنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس