بودجه دفاعی ایران در سال آینده چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.

به گزارش مشرق، بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.

بر اساس بند ی تبصره یک، دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی بر اساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (٢١) این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند.

بیشتر بخوانید:

پیشرفت هسته‌ای ایران نه با تحریم و نه با مذاکرات متوقف نمی‌شود

اجرای این حکم منوط به اجرایی شدن سقف تعیین شده در بند (ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است‌.

دستگاه‌های مجری برنامه تقویت دفاعی موظفند علاوه بر سهم خود، معادل سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت ایران را حواله نفتی دریافت کرده تا پس از فروش معادل آن را به نسبت‌های مندرج در قوانین از طریق با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب ذینفعان مذکور واریز نمایند. سهم دولت بابت تقویت بنیه دفاعی نیز از طریق خزانه‌داری کل کشور تسویه و اعمال حساب می‌شود.

به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود از محل این بند مبلغ یک میلیارد یورو از سهمیه نفت خام، میعانات گازی را از طریق پالایش در پالایشگاه‌های غیردولتی که نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام نموده‌اند، را پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به مصرف برساند. معادل فرآورده‌های ناشی از اجرای این بند جهت صادرات آن در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

این میزان اعتبار برای بودجه دفاعی در حالی تخصیص داده شده است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات دفاعی و امنیتی از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۰ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان رسیده بود که براین اساس می‌توان گفت اعتبار بودجه دفعای کشور در سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۴ هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    5 2
    در این اوضاع آشفته بازار جنگل جهانی و خصوصا" منطقه مهم و پر توطئه غرب آسیا که کشور مهم و عزیز ما ایران واقع شده هر چقدر هم بودجه نظامی و دفاعی قائل بشویم باز هم کم هست والله ! تنها راه بقا و حیات عزتمندانه ملت ایران قوی شدن قدرتمند شدن در تمامی عرصه هاست خصوصا" عرصه دفاعی و نظامی ، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است پاینده ایران عزیز ، شیر خاورمیانه
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    3 4
    باید تمام(مسئولین وکارکنان حکومت دولت خصولتی لشکری کشوری نهادها سازمانها خصوصی ووابسته)ازنون شبشان بزنند وبرای حفظ(اقتدار،استقلال،خودکفایی،امنیت،انقلاب،اسلام،جنگ،جاد،ایران،ایرانی،کارهای زیربنایی،مایحتاج ضروری مردم،انواع پیشرفتها علی الخصوص پیشرفتهای هسته ای ونابودی دشمنان واستکبارغارتگر اشغالگر،مداخله جو،جنایتکار و...)تلاش کنند
    • GB ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      1 0
      مقایسه کنین سطح بودجه ارتش بابزرگی چندبرابر در مقابل سپاه
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    5 6
    نیروهای نظامی بیان تو کار ساخت خودرو . هم قیمت و کیفیت مناسب میشه و هم برای اونها درآمدزایی داره .
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 1
      پس زامیاد چیه؟ الانم هستند.
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    5 2
    کاش مجموع ارزش دلاری میگفتین مثلا کل بودجه معادل اینقدر دلار خیلی بد توضیح میدین یعنی الان 144 هزارمیلیارد تومان قسمت ریالیشه +این چهارو نیم میلیارد یورو!! 1400 بودجه نظامی 8 میلیارد دلار تخمین زده شد توسط رسانه های خارجی بخاطر کاهش ارزش ریال آیا امسال این 8 میلیارد با توجه به کاهش دوباره ارزش ریال بیشتر شده یا کمتر ؟؟؟نهایتا سوالم اینه که کل بودجه نظامی1401 چند میلیارد دلاره حدودا؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 2
      طبق برآورد من چون سقوط GDP داشتیم حدود ۶ میلیارد دلار . در واقع ۱۵۱ میلیارد دلار GDP و ۳.۸ درصدش . وحشتانکه با ۸۰ میلیون جمعیت این مقدار . ما در حداقل حالت اصلا کاری به نفت و گاز و... ندارم . باید این رقم ۵۰۰ میلیارد دلار باشه در سال تا با همین درصد حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه ارتش داشته باشیم . ترکیه با ۸۲۰ میلیارد دلار و ۸۰ میلیون جمعیت .۲۳ میلیارد دلار بودجه نظامی با ۲.۹ درصد . امارات با ۴۱۰ میلیارد دلار و ۱۰ میلیون جمعیت و۵.۷ درصد از GDP یا ۲۳ میلیارد دلار بودجه نظامی. اسرائیل با ۴۰۷ میلیارد دلار و 22 میلیارد دلار بودجه و ۵.۶ درصد . مصر با 400 میلیارد دلار و عربستان با ۷۲۰ میلیارد دلار . این درحالی که ما تو جنگ نیستیم . عراق ، ۳۸ میلیون یعنی از نصف ایران کمتر جمعیت داره ولی ۲۰۰ میلیارد دلار GDP داره !
    • افشین IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      بودجه دلاری فقط برای خریده ای خارجی هست و چون ما در حدود نود درصد نیازمان بومی هست الباقی بودجه به ریال. اما اگر کل بودجه را به قیمت دلار تقسیم کنید و به اضافه این مبلغ که یورو هست و باید تبدیل به دلار بشه جمعا میشه بودجه کل به دلار. البته اگه خیلی براتون مهم هست.یکی از دوستان میگفت حدود پانزده میلیارد دلار هست.ولی این دقیق نیست و فقط دز حد حرف آدم معمولی مثل من و شماست. این مبلغ دقیقا مشخص هستکه برای چه خریدی هزینه میشه. خریدی که سالها منتظرش بودیم.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    بودجه دفاعی ایران در سال آینده چقدر است؟ کمتر از همه دشمنانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس