وقتی از فیلم گریه یک معلول در مراغه برای تحریک احساسات کاربران استفاده می‌شود

انتشار تصاویر و محتوای مربوط به تخریب مغازه‌ای در خیابان امام خمینی (ره) مراغه در شبکه‌های اجتماعی و یک معلول که گریه و زاری می‌کند، واکنش گسترده کاربران و برخی از مسئولان را در پی داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از مسئولان محلی، ماجرا از این قرار است که مالک یک مغازه به صورت شبانه نسبت به تخریب آن اقدام کرده و تصاویر مربوط به گریه صبحگاهی یک فرد معلول که همه فکر می‌کردند صاحب سرقفلی بوده، در فضای مجازی منتشر شده است.

محتوایی که گفته می‌شود احساسات کاربران فضای مجازی را برانگیخته و اکنون صدای آن از رسانه‌های معاند نیز به گوش می‌رسد و حتی رسانه‌های جریان اصلی نیز با هدف روشنگری به موضوع پرداخته‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه در واکنش به ویدئوی تخریب این مغازه و یک فرد معلول که نسبت‌اش با مالکان معلوم نیست، می‌گوید: شهرداری در تخریب مغازه‌ها دخالتی نداشت و مالک مغازه مزبور شبانه به تخریب ساختمان اقدام کرده و گویا طی این روند رضایت صاحب سرقفلی مغازه را کسب نکرده است.

رضا عسکری با بیان اینکه مالک مغازه مجوز تخریب مغازه را از شهرداری گرفته بود، ادامه داد: تخریب مغازه باید پس از کسب رضایت صاحب سرقفلی انجام می‌شد که متاسفانه نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر مراغه این را هم مورد تاکید قرار داد که اقدام مالک مغازه در تخریب ساختمان مزبور غیرقانونی نبوده اما متاسفانه با لحاظ شرایط اخلاقی نبوده است.

عسکری افزود: بر اساس بررسی‌ها، فرد معلولی که در ویدئو دیده می‌شود، در این موضوع ذینفع نیست و بررسی‌های همکاران ما در شورا و شهرداری مراغه در این خصوص ادامه دارد.

فرد معلول برادر صاحب سرقفلی است

فرماندار مراغه نیز می‌گوید: بررسی‌ها در رابطه با تخریب یک باب مغازه و انتصاب آن به یک فرد معلول نشان می‌دهد که فرد معلول برادر صاحب سرقفلی بوده اما تاکنون مدرکی مبنی بر داشتن سند اعیانی از سوی مالک سرقفلی ارایه نشده است.

سیدعلی موسوی بیان کرد: طبق گزارش‌های شهرداری، بهزیستی، فرماندهی انتظامی و دادستانی شهرستان، این مغازه با قدمت بیش از ۶۰ سال دارای مالک عرصه و سرقفلی مجزاست.

به گفته وی و با توجه به ریزش قسمتی از ساختمان مغازه در اردیبهشت ماه و آتش‌سوزی ۱۴ آذرماه در ساختمان، اهالی و همسایگان صدور اخطار رسمی به صاحبان ملک از سوی شهرداری را خواستار شده‌اند و این نهاد نیز طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری‌ها نسبت به صدور اخطار رسمی به صاحبان ملک در خصوص رفع خطر در ۱۸ آذرماه اقدام کرده است.

وی بیان کرد: دادستان شهرستان از مستاجران که در واقع مالک سرقفلی مغازه هستند، خواسته بود تا برای جلوگیری از پایمال شدن حق و حقوقشان، دستور موقت برای جلوگیری از تخریب مغازه را از محاکم قضایی اخذ کنند که متاسفانه صاحبان سرقفلی اقدام نکرده‌اند و در نهایت مغازه شب پنجم دیماه توسط صاحبانش یعنی صاحبان عرصه تخریب شده است.

فرماندار مراغه با یادآوری این موضوع که فیلم پخش شده مربوط به برادر صاحب سرقفلی مغازه است، اظهار داشت: احتمال استفاده ابزاری از وی و ایجاد حساسیت جهت تحریک تعدادی از مردم و کاربران وجود دارد و موضوع از طریق مراجع ذیربط، دادستان و فرماندهی انتظامی تا زمان احقاق حقوق‌شان پیگیری خواهد شد.

به گزارش مشرق برخی رسانه‌های محلی با ورود به این موضوع حقوقی و شخصی و جریحه‌دار کردن احساسات کاربران در حالی که فرد معلول جزو ذینفعان این مغازه نیست، به گسترش ویروس‌وار این محتوا در شبکه‌های اجتماعی دامن زدند و نکته جالب توجه اینکه در بیشتر موارد اطلاعات کامل و دقیق به مخاطبان و کاربران فضای مجازی داده نشد.

کارشناسان رسانه می‌گویند کپی کردن محتوا بدون ذکر منبع و بازنمایی جنبه‌هایی از آن به صورت ناقص، مصداق خبر جعلی است اما متاسفانه از این موارد در شبکه‌های اجتماعی به وفور مشاهده می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • CA ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    26 15
    وقتی با پخش کنندگان خبر برخود جدی قانونی نمیشه همین خبر سازی ها میشه از ماست که بر ماست
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    19 8
    مردم آنقدر تحت فشار اقتصادی هستند و اوضاع ایران بقدری داغون است که هر چیزی رو حتی اگر دروغ باشد باور میکنند .این تقصیر خودتون است .
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    6 13
    خبر جعلی هم نیست کجا خبر جعلی است شخص فقط یک تصویر را منتشر کرده باید صاحب عکس شکایت کند نه شهردار یا دادستان که انگار دادستان ذینفع این ماجراست خوب ایران است باید کسی قانون را به دادستان نیز یاد دهد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    3 2
    شرم و ننگ
  • یاسر - مراغه IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    9 2
    با سلام اینجانب ساکن شهرستان مراغه بوده و هم فرد معلول و هم خانواده ایشان را می شناسم. پدر این فرد معلول سالها پیش از دنیا رفته و سرقفلی این دو مغازه را به دو فرزندش (یکی همین فرد معلول و دیگری یکی از دفترداران شهر) به ارث گذاشته. مالک مغازه ها که تلاش زیادی داشت تا این مغازه ها را تصاحب نماید با همکاری با عوامل شهرداری و به بهانه رفع خطر (باتوجه به قدیمی بودن ساختمان مغازه ها) نسبت به پرونده سازی اقدام نموده و نهایتا با چراغ سبز مامورین شهرداری و بصورت غیرقانونی شبانه نسبت به تخریب دو باب مغازه اقدام می نماید تا بدین وسیله با توجه به تخریب مغازه های فوق بدون پرداخت هیچ هزینه ای بابت بازخرید سرقفلی مغازه ها ملک خود را تملک نماید. متاسفانه انجام اینگونه حرکات غیر قانونی توسط شهرداری مراغه مسبوق به سابقه می باشد. چنانچه سایت وزین مشرق تمایل داشته باشد اینجانب می توانم مدارک مستندی در همین زمینه جهت انتشار در اختیار آن سایت محترم قرار دهم. ان شاء الله خداوند همه افرادی را که در هر لباس و جایگاهی با خیانا به خون مقدس شهدا نسبت به بدبین نمودن مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام می نمایند به اشد مجازات دنیوی واخروی برساند
    • ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      چرا خودشان تعمیر نکردند
    • آذری iran IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      درود بر شما هم میهن گرامی از مراغه ، سپاس بابت اطلاعات ارزشمندتان ، یاشاسین منیم قردشیم یاشا گوزل ایرانیمیز ..
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 3
    با خلافکار های مجازی برخورد بشه
  • علی خان IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 1
    سر قفلی دیگه چه سیغه ای است ، نخرید دیگه سرقفلی نخرید هر کس سرقفلی میفروشه مطمئن باش ی فکری بعدا در سر داره ، یا ماهانه ازت میگیره یا ی بهانه برا شکایت و تیغ زدن پیدا میکنه خلاصه ی نوع معامله ی بو دار است .دوستان سر قفلی را مفت هم بفروشن نخرید ، با سند تجاری شیش دانگ ملک بخرید .مثل این بنگاها ماشین میمونه مثلا چون ماشین ی قسمت رنگ خورده مثلا بهانه می گیرن افت قیمت ، خوب رنگ رنگ است دیگه ، حالا چی شده افت پیدا کنه مهم فنی ماشین است ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس