آزمایش پدافند «سوم خرداد» برای مقابله با «اف-۳۵» اسرائیل

تقارن زمانی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ با حضور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین و لفاظی‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، حساسیت این اقدام تهران را برای رسانه‌های بین‌المللی افزایش داد.

به گزاش مشرق، سواحل جنوب ایران از روز دوشنبه ۲۹ آذرماه به مدت ۵ روز شاهد برگزاری رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) ۱۷ بود که با حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی» انجام شد.

تحلیلگران چندین اندیشکده غربی درباره این رزمایش دست به قلم شده‌اند که در این میان، نوشتار روز اول دی‌ماه «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» از سایران قابل توجه‌تر است. این اتاق فکر صهیونیستی که ارگان رسمی لابی «آیپک» بزرگ‌ترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکاست، در تحلیلی به قلم «فرزین ندیمی» درباره این مانور نظامی می‌نویسد:  «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۹ آذرماه از آغاز رزمایش غافلگیرکننده پنج روزه به نام «پیامبر اعظم۱۷» با حضور نیروهای هوایی، زمینی و دریایی با پشتیبانی «سازمان الکترونیک سایبری» جدید خبر داد. زمان‌بندی و انواع سیستم‌ها و تاکتیک‌های به‌کار رفته در این رزمایش چیزهای زیادی درباره واکنش احتمالی ایران به هرگونه افزایش فشار خارجی نشان می‌دهد».

این کارشناس مسائل امنیتی و دفاعی ایران و منطقه خلیج‌فارس، درباره هدف این رزمایش می‌نویسد:  «این مانور اندکی بعد از خروج بخشی از نیروی نظامی آمریکا از منطقه به مقصد خلیج عدن انجام شد. با این اوصاف به نظر می‌رسد این رزمایش برای تأثیرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای در وین و آماده‌سازی برای شکست احتمالی این گفت‌وگوها برگزار شده است.»

این اتاق فکر آمریکایی با یادآوری اینکه سردار «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) به جای سردار سرلشکر «محمد باقری» سخنان آغازین رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ را ایراد کرد، می‌افزاید:  «این تغییر می‌تواند به این معنا باشد که اکنون ایران احتمال بروز درگیری‌های نظامی را بسیار جدی گرفته و آماده ورود به جنگ است؛ به‌گونه‌ای که قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت‌های عملیاتی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده بگیرد.»

ندیمی در بخش بعدی اضافه‌می‌کند:  «این رزمایش در حالی انجام شده که لفاظی‌ها بین ایران و اسرائیل تشدید شده و دولت‌های غربی به این درک فزاینده دست یافته‌اند که باید برای تأثیرگذاری بر موضع هسته‌ای ایران بیشتر و به طور عمده با نیرویی متحد مبنی بر تهدید توسل به زور، تلاش کنند.  در مقابل می‌توان انتظار داشت که تهران از همه ابزارهای خود استفاده کند تا کشورهای منطقه را از مشارکت در هر سناریوی نظامی احتمالی بازدارد و بهای هر حمله نظامی قابل انتساب علیه سایت‌های هسته‌ی خود را سنگین‌تر کند.»

اندیشکده واشنگتن در پایان می‌نویسد: «با توجه به تداوم ابهام‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای و تهدید فزاینده اقدام نظامی علیه ایران، می‌توان انتظار داشت که سپاه و نیروهای نیابتی آن، فعالیت‌های نظامی و شبه نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.»

در این میان رسانه‌های رژیم صهیونیستی، خبر و دیدگاه های مربوط به این مانور را در صدر اخبار خود  قرار دادند.  تارنمای صهیونیستی «دبکافایل» وابسته به ارتش اسرائیل در نوشتار روز ۲۰ دسامبر، نخستین روز برگزاری رزمایش (۲۹ آذر)، درباره این  رزمایش می‌نویسد:  «این رزمایش پس از بروز وقفه تنش‌آمیز دیگری در مذاکرات هسته‌ای وین میان ایران و قدرت‌های جهانی که با پیشرفت ناچیزی همراه است، در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و مناطق ساحلی آغاز شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مانور، از مجموعه تجهیزات جنگی، یگان هوافضا، نیروی زمینی و نیروی دریایی خود استفاده و سناریوهای گوناگون را اجرایی کرد.»

دبکافایل درباره تجهیزات نظامی کشورمان در این رزمایش می‌افزاید: «در رزمایش اخیر سپاه، سامانه پدافند هوایی «سوم خرداد» که بُرد ۵۰۰ کیلومتری دارند مورد استفاده قرار گرفت و موشک‌های گوناگونی  از جمله انواع مختلفی از موشک‌های کروز شلیک شد. این پدافند هوایی براساس برآوردهای فرماندهان نظامی، برای مقابله با هواپیماهای جنگی رادار گریز «اف-۳۵» اسرائیل به کار گرفته می‌شود.»

«در رزمایش اخیر سپاه، سامانه پدافند هوایی«سوم خرداد» که بُرد ۵۰۰ کیلومتری دارند مورد استفاده قرار گرفت و موشک‌های گوناگونی  از جمله انواع مختلفی از موشک‌های کروز شلیک شد. این پدافند هوایی براساس برآوردهای فرماندهان نظامی، برای مقابله با هواپیماهای جنگی رادار گریز «اف-۳۵» اسرائیل به کار گرفته می‌شود.»نشریه صهیونیستی «جروزالم پست» که یک روزنامه راست‌گرا محسوب می‌شود، در نوشتار روز ۵ دی‌ماه (۲۶ دسامبر) با عنوان «چرا تهدید ایران برای حمله به دیمونا مهم است؟» به این رزمایش پرداخته و ادعاهایی درباره  تهدیدهای نظامی ایران برای این رژیم مطرح کرده است.  
«ست جی. فرانتزمن» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در جروزالم پست در این باره می‌نویسید: «رونمایی از لانچرهای جدید با قابلیت پرتاب هم‌زمان چند پهپاد و پیوند دادن این رویداد به شبیه‌سازی دیجیتالی تاسیسات «دیمونا»، بیانگر سطح جدیدی از اقدامات تهاجمی ایران است.» 

این روزنامه همزمان با انتشار مقاله یادشده، در نوشتار دیگری به قلم «بنجامین وینتال»، کارشناس امور خاورمیانه اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» می‌نویسید:  «یک حساب توئیتری که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  اداره می‌شود، روز جمعه تهدید کرد تاسیسات هسته‌ای شهر «دیمونا» در صحرای «نقب» را هدف قرار خواهد داد.»

نویسنده در ادامه می‌افزاید: «حساب توئیتری سپاه پاسداران که ۱۲ هزار و ۱۰۰ دنبال‌کننده دارد، ویدئویی از انفجارهای متعددی در یک صحرا منتشر کرده و به زبان عربی و با استناد به آیه‌ای از قرآن و درج هشتگ «دیمونا»، نوشته است: «در آن روز، ما [خدا] سخت‌ترین ضربه را به شما خواهیم زد.»

این نشریه صهیونیستی در ادامه می‌افزاید: «این فیلم نشان‌دهنده دقت، صحت، نقطه‌زنی موشک‌ها و توسعه برنامه پهپادی و فناوری‌های نوین جدید ایران است که ماکتی دیجیتالی از تاسیسات دیمونا را با دقت هدف قرار می‌دهند.»

این تحلیلگر اسرائیلی، انتشار این ویدئو را به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب مرتبط کرد و نوشت: «انتشار این ویدئو، درحالی که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ بر سر دستیابی به یک توافق احتمالی در وین، جریان دارد، بیانگر آن است که ایران بدون واهمه از پیامدهای چنین تهدیدهایی، گزینه نظامی را در کنار مذاکرات برای خود محفوظ نگاه داشته است.»

خبرگزاری‌های متعدد بین‌المللی خبر رزمایش اخیر را منتشر کرده‌اند. در این میان نوشتار خبرگزاری «رویترز» می‌تواند قابل توجه باشد.  رویترز در تحلیل روز ۲۴ دسامبر خود درباره رزمایش پیامبر اعظم(ص) هدف اعلامی مقام‌های ارشد نظامی کشورمان را از این رزمایش برجسته و اهداف و نکات قابل توجه این اقدام ایران را از دیدگاه خود تشریح کرد.

این خبرگزاری یا یادآوری سخنان مقام‌های رسمی ایران، هدف اصلی این رزمایش را «هشدار به اسرائیل» توصیف کرد و دراین‌باره نوشت:  «فرماندهان ارشد نظامی تهران روز جمعه اعلام کردند که با توجه به دغدغه‌های مربوط به  برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران، مانورهای نظامی اخیر در خلیج‌فارس با هدف هشدار دادن به اسراییل برگزار شدند.»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • حسین US ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    9 19
    هر مزخرفی را نباید نقل کرد. سوم خرداد 500 کیلومتر برد داره؟ ارزش کار را با این چیزها پایین نیارید
  • ismail IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    22 1
    ماشالله ایران
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    27 15
    اف-35 رو لازم نیست بزنین خودش داره مثل پشه از آسمون میفته با اون 800- 900 تا اشکال فنیش !!!
  • موسی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    7 0
    بس بردش شده ۵۰۰ کیلومتر
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    17 19
    برای مقابله با اف۳۵ به رادارهایی احتیاج هست که بتونن هواپیما را شناسایی کنند.تا اون رادار نباشه هیچ کاری نمیشه کرد
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      17 12
      لابد اونایی که کار دستشونه این چیزی رو که ما هم میدونیم میدونن!
  • رضا IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    10 5
    معلومه که هیچ اطلاعاتی در مورد آف ۳۵ ندارید۵۶۳۲
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    9 15
    اقای علائی یک سپاهی مصاحبه کرده وگفته چرا روسیه جلوی اسراییل نمیگیره که نفت کشهای مارو نزنه وگفت که اسراییل نیروهای وپایگاهای مارو تو سوریه میزنه
  • وحید IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    16 3
    با سلام و خسته نباشید،شهر خبر کمتر از چهار ماه دیگر خبری متحیر کننده و سخت از نظام پوشالی اسرائیل خواهید شنید که چگونه در هم شکسته و نابود خواهد شد.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    16 2
    پدافند سوم خرداد شکارچی چالاک
  • رضا IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    9 1
    من و هر آدم عاقل ديگرى از جنگ خوشش نمياد ولى اى كاش يه طورى حوادث پيش ميرفت كه ناگزير از يك رو در روئى آشكار بين ايران و اشغالگران صهيونيست ميشديم اونوق ديگه استخون لاى زخم نميموند و تكليف خيلى از مسائل روشن ميشد ، يا ميزنيم درب و داغون شون ميكنيم و يا …
    • ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      17 3
      یا ندارد مردم غزه زمانی اسراییل را عقب زدند موشک هم نداشتند
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    5 3
    خخخخ خوب هر سامانه ای رادار خاص خودشو داره....سواد داشته باشی هم شهری ....
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 0
    اسرائیل که همش زورش به حماس هم نرسیده بعد میگه ایران خخخخخ
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    10 0
    هزار ماشا الله ایران عزیز و قوی
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    3 1
    (فارغ از متن خبر) در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس