کد خبر 1319076
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
کمبود پزشک محسوس است/ وزارت بهداشت برنامه بلند مدت برای افزایش پزشک ارائه دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت در مجلس تعهد داد که این کمبود ظرفیت پزشکان چه در سطح عمومی و چه در سطح پزشک متخصص را برطرف کنند.

به گزارش مشرق، افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی موضوعی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته و از زوایای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

به باور برخی کارشناسان در شرایطی که کشور با کمبود پزشک مواجه است، پذیرش اندک دانشجو در رشته پزشکی فاقد مبنای منطقی بوده و باید در این سیاست تجدید نظر شود. از سوی دیگر برخی صاحبنظران بر این باورند که مشکل اصلی در نحوه توزیع پزشکان نهفته است و ابتدا باید تدبیری برای این نابسامانی اندیشیده شود. برای بررسی بیشتر این موضوع پای صحبت دکتر یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نشستیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.  

بیشتر بخوانید:

مجوز طبابت در ۲ شهر برای پزشکان صادر می‌شود

این نماینده مجلس درباره وضعیت موجود آموزش پزشکی در کشور گفت: در حال حاضر سالانه حدود یازده هزار نفر پزشک عمومی، دندانپزشک و داروساز به جامعه پزشکی کشور اضافه می‌شود و البته حدود دو تا سه هزار نفر هم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارج از کشور هستند که باید در آمار نهایی مورد توجه قرار بگیرد. با این حال باید تقریباً هفت تا هشت هزار نفر افزایش ظرفیت داشته باشیم تا نیاز کشور برطرف بشود. این کمبود ظرفیت به‌ویژه در مناطق محروم کاملاً حس می‌شود. متأسفانه در خیلی از رشته‌های تخصصی ظرفیت خالی است و اگر تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که در خصوص پزشک اورژانس، بی‌هوشی، اطفال و ... واقعاً با کمبود مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید:

کمبود پزشک؛ از واقعیت تا کتمان

وی همچنین با اشاره به مشکلات و موانع موجود در این زمینه افزود: متأسفانه باید گفت پزشکان عمومی ما چندان انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند. واقعیت این است که درآمد پزشکان متخصص ما با دنیا و کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست. باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم که پزشکان کشورمان روحیه و انگیزه لازم را برای ادامه تحصیل داشته باشند و این ظرفیت‌های خالی را پر کنند. در غیر این صورت با استمرار شرایط موجود تعداد زیادی از این عزیزان از کشور خارج می‌شوند و تعدادی هم انگیزه ادامه تحصیل را نخواهند داشت. کشور ما در مقطعی جوان‌ترین کشور دنیا بود اما در حال حاضر به سمت پیری جمعیت می‌رود و بر این اساس باید یک فکر اساسی برای این موضوع داشته باشیم.

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای تحقق شرایط مطلوب اظهار داشت: برای بهبود این وضعیت باید توزیع پزشکان را بر اساس شاخص‌های جمعیتی انجام بدهیم. الان برخی از پزشکان با سهمیه مناطق محروم تخصص قبول می‌شوند و تخصص هم می‌گیرند اما در نهایت دو سال هم در مناطق محروم خدمت نمی‌کنند. از پزشک تعهد می‌گیرند که باید یک سال در منطقه محروم خدمت کند اما عملاً این تعهد انجام نمی‌شود. ما الان سهمیه مناطق بومی داریم؛ سهمیه مناطق محروم داریم؛ سهمیه زنان داریم ولی متأسفانه کسی به اینها عمل نمی‌کند. البته پرداختی‌ها هم باید منطقی باشد. پزشکی که صد و پنجاه تا دویست میلیون تومان کارکردش است اما بیشتر از سی میلیون تومان دریافتی ندارد، دیگر انگیزه‌ای برای خدمت در کشور نخواهد داشت. ضمن اینکه برای بقیه افراد هم انگیزه‌ای ایجاد نمی‌شود که بیایند و در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای ساماندهی وضعیت موجود افزود: وزارت بهداشت باید ظرفیت‌ها را افزایش بدهد و تکمیل ظرفیت هم اعلام کند. هر جایی هم که نیاز به قانون است، قانون درست را طراحی کند و اگر نیاز به قانون مجلس هم باشد، کمیسیون بهداشت و درمان این آمادگی را دارد که مشکلات قانونی را برطرف کند. این مشکلات را خود وزارت بهداشت باید در قالب برنامه‌ها و لایحه‌هایی که دارد، به مجلس بیاورد و مجلس هم قطعاً کمک می‌کند. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم دغدغه ما این است که این مشکلات حل بشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری تعهد وزارت بهداشت برای حل این مشکل اظهار داشت: وزارت بهداشت باید به تعهد خودش عمل کند. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعهد دادند که این کمبود ظرفیت پزشکان چه در سطح عمومی و چه در سطح پزشک متخصص را برطرف کنند و این زمینه را ایجاد کنند که مشکل کمبود پزشک نداشته باشیم. اگر روند موجود ادامه یابد، مطمئناً مثل زمان اوایل انقلاب مجبور می‌شویم پزشک از خارج بیاوریم که این قضیه به سود مردم و جامعه نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • دکتر هستم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    در مناطق محروم پزشکان را به صورت نیروی طرحی به کار می گیرند و پس از اتمام طرح / جایگیزین جدید می اورند و عملا نیروی قبلی بی کار می شود و مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ / همین بلایی که سر خودم آمد// کمبود پزشک خصوصا در سطح پزشک عمومی توهم است / و علت ادامه ندادن تحصیل سختی های بسیار دوران تحصیل و کار است که آدم را به غلط کردن می اندازد/ کسی که می گوید کمبود پزشک هست به من کار بدهد پس چرا من هم در منطقه محروم و هم در شهر بزرگ هنوز سرگردانم // کمی واقع بین باشید و پشت کنکوری ها را بیهوده امیدوار نکنید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 1
    ظرفیت رو افزایش بدید
  • NL ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    (فارغ از متن خبر) لطفا در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم. اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس