خشم لهستانی ها از نفوذ آمریکا در نظام رسانه ای کشورشان

نفوذ نهادها و شرکت های خارجی از جمله آمریکایی بر نظام رسانه ای لهستان، موجب اعتراض مردم و مسئولان این کشور شده اما رئیس جمهوری لهستان فعلا با لایحه محدود کننده نفوذ خارجی ها بر رسانه ها مخالف است.

به گزارش مشرق،  آندری دودا رئیس جمهوری لهستان روز دوشنبه مخالفت خود را با لایحه محدود کننده مالکیت خارجی در شرکت های رسانه ای کشورش را اعلام کرد که در مرحله نخست یک شرکت آمریکایی را به واگذارکردن سهام اکثریت خود در شبکه تلویزیونی پرمخاطب تی وی اِن وادار خواهد کرد.

این لایحه که اخیرا در پارلمان لهستان تصویب شد، مالکیت هرگونه نهاد غیراروپایی را بر بیش از ۴۹ درصد سهام شرکت های رادیو تلویزیونی این کشور ممنوع دانسته  و تاثیر عملی آن تنها شرک آمریکائی دیسکاوری را در برمی گیرد که وادار به فروش بیشتر یا حتی همه سهام تی وی ان بزرگ ترین شبکه تلویزیونی خصوصی لهستان خواهد شد.

دودا که زیر فشار دولت آمریکا برای رد این لایحه قرار داشته، با اشاره به مخالفت بسیاری از شهروندان لهستان با این لایحه، آن را به شهرت کشورش به عنوان مکان روابط بازرگانی و کسب و کار، آسیب رسان دانست و افزود که برای لهستان دیده شدن به عنوان شریک قابل احترامی برای متحدانش، مهم است.

سران دولت لهستان با این استدلال از این لایحه حمایت کرده اند که اطمینان از تسلط نداشتن هیچ شرکت غیراروپایی بر نهادهایی که افکار عمومی را شکل می دهند، برای امنیت ملی و حق حاکمیت، از اهمیت برخوردار است.

اما بسیاری از شهروندان لهستان این لایحه مورد حمایت حزب قانون و عدالت متحد دودا را تلاشی برای ساکت کردن یک شرکت رسانه ای تصور می کنند که با در اختیار داشتن یک شبکه تمام خبری و یک برنامه خبری شبانگاهی که از کانال اصلی آن پخش می شود، میلیون ها مخاطب دارد و اخیرا تظاهرات سراسری گسترده ای در حمایت از این شبکه و آزادی بیان بیشتر، برپا شده است.

دیسکاوری نیز تهدید به شکایت از لهستان به دادگاه داوری بین المللی برای حفظ سرمایه گذاری خود کرده است. شبکه تی وی ان که نخست توسط یک شرکت آمریکایی دیگر به بهای ۲ میلیارد دلار خریداری و سپس به دیسکاوری فروخته شد و ارزش کنونی اش نزدیک به سه میلیارد دلار برآورد می شود، بیشترین سرمایه گذاری آمریکا در لهستان به شمار می رود.

دودا گفته با این که با اصل محدود شدن مالکیت خارجی در شرکت های رسانه ای موافق است و بسیاری از کشورهای دمکراتیک دیگر مانند ایالات متحده، فرانسه و آلمان نیز چنین قوانینی را اجرا می کند، اما تصویب این لایحه، میلیاردها دلار برای کشورش هزینه در برخواهد داشت و حتی با پذیرش وجود این مشکل، تصویب و اجرای این لایحه در موقعیت کنونی ضروری به نظر نمی رسد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    غلط کردن! عاقبت نوکری یانکی‌ها همینه، بخورین نوش جونتون!!! خداییش من تو خیلی ازین کشورها بودم، غرب پرست ترینشون اوکراینی ها و همین لهستانی‌ها هستند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس