کد خبر 1318233
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
تشخیص ویدئوهای دیپ فیک ممکن شد

یک فناوری جدید با هوش مصنوعی و با استفاده از زرق و برق چشم‌ها تشخیص می‌دهد که ویدئو واقعی است یا با Deepfake ساخته شده است.

به گزارش مشرق، یک ابزار جدید به لطف تجزیه و تحلیل قرنیه‌ها قادر به تشخیص و تفکیک فناوری Deepfake از یک ویدئوی واقعی است. با این هوش مصنوعی دیگر هیچ چیز نمی‌تواند ما را فریب دهد. همیشه گفته شده که چشم‌ها آینه روح هستند و به نظر می‌رسد که این ضرب المثل دوباره اثبات شده، زیرا هوش مصنوعی قادر است یک ویدئوی واقعی را از یک ویدئوی دیپ فیک متمایز کند.

دیپ فیک به زبان ساده فناوری است که صورت ما را روی بدن فرد دیگری می‌گذارد. بسیاری این کار را برای سرگرمی یا برای دیدن اینکه در یک فیلم ابرقهرمانی چگونه به نظر می‌رسد انجام داده اند، البته برخی استفاده‌های نادرست نیز داشته اند. اکنون دانشگاه بوفالو یک هوش مصنوعی ایجاد کرده که تشخیص می‌دهد آیا با یک ویدئوی واقعی روبرو هستیم یا جعلی است.

همه این‌ها از طریق تجزیه و تحلیل چشم انجام می‌شود. این ابزار که در آزمایشات خود ۹۴ درصد موفقیت آمیز بوده، از آنالیز قرنیه استفاده می‌کند. وقتی ویدئویی از خودمان ضبط می‌کنیم، چشم‌ها هنگام دریافت نور خارجی می‌درخشند. این هوش مصنوعی کشف کرده که این اثر دقیقاً در فیلم‌های Deepfake به این شکل اتفاق نمی‌افتد.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌شود، تصویر سمت چپ قرنیه پراکنده تری دارد، اما روشنایی هر دو چشم یکسان است. در تصویر سمت راست، قرنیه‌ها کاملا گرد هستند و هر چشم انعکاس متفاوتی را نشان می‌دهد. این که شکل چشم‌ها در Deepfake بسیار دقیق هستند به این دلیل است که با به هم پیوستن چندین عکس تقارن ایجاد می‌شود و یک انسان با چشم غیرمسلح نمی‌تواند این تفاوت را درک کند، اما این ابزار هوش مصنوعی قادر است این تفاوت را درک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس