خلاصه سه‌گانه ماتریکس: آنچه قبل از دیدن The Matrix Resurrections باید بدانید

مورفیوس به نئو یک حق انتخاب می‌دهد: او با قرص آبی، به زندگی معمولی خود باز خواهد گشت و با قرص قرمز، حقیقت را در مورد ماتریکس متوجه خواهد شد.

به گزارش مشرق، فیلم رستاخیزهای ماتریکس The Matrix Resurrections به تازگی عرضه شده و در این مطلب قرار است به داستان سه فیلم قبلی بپردازیم.

فیلم رستاخیزهای ماتریکس (The Matrix Resurrections) در تاریخ ۲۲ دسامبر روی سرویس آنلاین اچ‌بی‌او و همچنین پرده سینماها عرضه شده است. از همین رو، در این مطلب قرار است نگاهی به سه فیلم قبلی این مجموعه داشته باشیم. این مطلب بدون اسپویل برای فیلم رستاخیزهای ماتریکس است.

به هنگام اکران فیلم ماتریکس (The Matrix) در سال ۱۹۹۹ میلادی، سینما دوستان با فلسفه عمیق و سکانس‌های اکشن پیشگامانه فیلم شگفت‌زده شده بودند. اکشن فیلم ماتریکس با هنرهای رزمی ترکیب شده بود و جلوه‌های کامپیوتری آن نسبت به دوره خود بسیار برجسته بوده است.

به دنبال موفقیت بسیار زیاد فیلم ماتریکس، دو دنباله برای آن تحت عنوان بارگذاری مجدد ماتریکس (The Matrix Reloaded) و انقلاب‌های ماتریکس (The Matrix Revolutions) ساخته شد که هر دوی آن‌ها در سال ۲۰۰۳ میلادی روی پرده سینماها اکران شدند.

مجموعه فیلم‌های ماتریکس، دنیایی پسا آخرالزمانی را نشان می‌دهد که در آن، ماشین‌ها، جهان را فتح کرده‌اند و انسان‌ها در درون یک شبیه‌سازی زندگی می‌کنند که به عنوان ماتریکس شناخته می‌شود. انسان‌هایی که در درون ماتریکس نیستند، به دنبال آن هستند تا انسان‌های گرفتار در این شبیه‌سازی را نجات دهند و در این راه، با برنامه‌هایی به نام مامورها مبارزه می‌کنند. برخی افراد بر این باور هستند که شخصی به نام نئو با بازی کیانو ریوز (Keanu Reeves)، شخص موعود است و قوانین ماتریکس بر او کار ساز نیستند.

جزئیات مربوط به داستان فیلم رستاخیزهای ماتریکس و همچنین چگونگی ارتباط این فیلم به فیلم‌های قبلی تا زمان اکران این فیلم نامشخص باقی مانده است. با این وجود، چیزی که از قبل مشخص بوده، این است که کیانو ریوز در نقش نئو و کری ان ماس (Carrie-Anne Moss) در نقش ترینیتی بار دیگر در این فیلم حضور خواهند داشت.

در فیلم رستاخیزهای ماتریکس، یحیی عبدالمتین دوم (Yahya Abdul Mateen II) نقش نسخه جوان‌تر مورفیوس را به تصویر خواهد کشید. جاناتان گروف (Jonathan Groff) نیز قرار است نقش نسخه جدیدی از شخصیت مامور اسمیت را به نمایش بگذارد. در ادامه، قرار است به اتفاقات سه فیلم قبلی ماتریکس بپردازیم تا قبل از تماشای فیلم رستاخیزهای ماتریکس، درک درستی از اتفاقات داشته باشید.

هشدار اسپویل: این متن داستان سه‌گانه ماتریکس را فاش خواهد کرد!

فیلم ماتریکس

The Matrix Resurrections

در فیلم ماتریکس، توماس اندرسون، یک برنامه‌نویس است که زندگی دیگری نیز دارد. او به عنوان هکری به نام نئو شناخته می‌شود و به دنبال آن است تا شخصیت مرموزی به نام مورفیوس با بازی لورنس فیشبرن (Laurence Fishburne) را پیدا کند. همکار مورفیوس به نام ترینیتی، نئو را به ملاقات با مورفیوس می‌آورد.

مورفیوس به نئو یک حق انتخاب می‌دهد: او با قرص آبی، به زندگی معمولی خود باز خواهد گشت و با قرص قرمز، حقیقت را در مورد ماتریکس متوجه خواهد شد. نئو، قرص قرمز را انتخاب می‌کند. نئو سپس متوجه حقیقت می‌گردد و حال، می‌داند که انسان‌ها به عنوان منبع انرژی توسط ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نئو سوال‌های بسیار زیادی دارد. با این حال، مورفیوس به او می‌گوید که او شخص موعود است، ناجی وعده داده شده‌ای که از قوانین ماتریکس سرپیچی خواهد کرد و به جنگ میان انسان‌ها و ماشین‌ها پایان خواهد داد. در ادامه، نئو توسط دشمن خود یعنی مامور اسمیت کشته می‌شود.

با این حال، با توجه به رابطه او با ترینیتی، او از مرگ بر می‌خیزد و مامور اسمیت با بازی هوگو ویوینگ (Hugo Weaving) را شکست می‌دهد و پیشگویی‌ای که مورفیوس به آن عقیده داشته است، به واقعیت تبدیل می‌شود. در پایان فیلم ماتریکس، نئو به قدرت‌های زیادی دست پیدا کرد و می‌تواند ماتریکس را به دلخواه خودش تغییر دهد.

او در پایان فیلم ماتریکس به ماشین‌ها هشدار داد و وعده‌ای دلنشین به بشریت داد. او می‌گوید:من دنیایی بدون نظارت و قانون را به بشریت نشان خواهم داد، دنیایی بدون حد و مرز، دنیایی که در آن، هر چیزی امکان‌پذیر باشد.

فیلم بارگذاری مجدد ماتریکس

The Matrix Resurrections

اتفاقات فیلم “بارگذاری مجدد ماتریکس” حدود ۶ ماه پس از اتفاقات فیلم ماتریکس رخ می‌دهند. این فیلم، داستان شهر زیرزمینی بشریت به نام زایان را به تصویر کشیده است. شهر زایان، آخرین پناهگاه بشریت در جنگ علیه ماشین‌ها است و در آن، انسان‌های آزاد شده از ماتریکس زندگی می‌کنند.

شهر زایان تحت رهبری فرمانده لاک با بازی هری لنیکس (Harry Lennix) در حال آماده شدن برای جنگ با ماشین‌ها است چراکه ماشین‌ها در حال حفاری در داخل زمین برای رسیدن به شهر زایان و نابودی آن هستند. در همین حین، نئو، نامه‌ای از یک برنامه آینده‌نگر به نام اوراکل با بازی گلوریا فاستر (Gloria Foster) دریافت می‌کند.

در این نامه آمده است که نئو برای تکمیل کردن سرنوشت خود به عنوان شخص موعود باید به مکانی در درون ماتریکس برود که به نام سورس یا منبع شناخته می‌شود. حال، دشمن قدیمی نئو یعنی مامور اسمیت، دیگر یک مامور درون ماتریکس نیست بلکه او اکنون توانایی‌ای همانند یک ویروس کامپیوتری بدست آورده و می‌تواند کد خود را در درون هر کسی کپی کند. او همچنین با تسلط بر ذهن شخصیت بن، توانسته بود تا به دنیای واقعی نیز بیاید.

زمانی که نئو به سورس ماتریکس می‌رسد، با سازنده ماتریکس یعنی معمار با بازی هلموت باکایتیس (Helmut Bakaitis) ملاقات می‌کند و حقیقت را در مورد خودش متوجه می‌شود. شخص موعود، یک ناهنجاری در درون ماتریکس است که مکررا رخ می‌دهد و قبل از نئو، پنج شخص موعود دیگر وجود داشته‌ است.

همانطور که معمار توضیح می‌دهد، شخص موعود باید به عنوان بخشی از چرخه راه‌اندازی مجدد یا ریبوت ماتریکس، به سورس باز گردد. نئو باید ۲۳ انسان را انتخاب نماید تا پس از نابودسازی شهر زایان به دست ماشین‌ها، بتوانند این شهر را بازسازی نمایند. با این حال، نئو تصمیم می‌گیرد تا از این فرایند سرپیچی کند. او در عوض، تصمیم می‌گیرد تا ترینیتی را نجات دهد و پس از درگیری با جوخه‌ای از نگهبانان یا سنتینال‌ها در دنیای واقعی، به کما می‌رود.

فیلم انقلاب‌های ماتریکس

The Matrix Resurrections

در فیلم انقلاب‌های ماتریکس، ماشین‌ها در حال نزدیک شدن به شهر زایان هستند. ترینیتی، مورفیوس و برنامه متحد آن‌ها به نام سراف با بازی کالین چو (Collin Chou) موفق می‎‌شوند تا نئو را از چنگال مرووینجین با بازی لمبرت ویلسون (Lambert Wilson) نجات دهند و اکنون نئو در برزخی میان دنیای واقعی و ماتریکس گرفتار شده است.

با بیدار شدن نئو، اوراکل با بازی مری آلیس (Mary Alice) به او می‌گوید که قبل از اینکه بتواند ماتریکس را فتح نماید، باید با مامور اسمیت که همچنان در حال گسترش و تکثیر شدن است، مبارزه کند و او را شکست دهد. در ادامه، نئو به همراه ترینیتی با هاورکرفت به شهر ماشین‌ها سفر می‌کنند.

مامور اسمیت که بن را به تسخیر خود در آورده، سوار این هاورکرفت شده و با یک کابل برقی، نئو را کور می‌کند اما نئو در نهایت موفق می‌شود تا او را شکست دهد. نئو با وجود نداشتن چشم، قادر است تا منبع کدهای ماتریکس را در دنیای واقعی مشاهده نماید.

در ادامه، سنتینال‌ها سرانجام به شهر زایان می‌رسند اما یک بمب ای‌ام‌پی از هاورکرفت نایوبی با بازی جادا پینکت اسمیت (Jada Pinkett-Smith)، بسیاری از این ماشین‌های حمله‌کننده را از بین می‌برد اما این بمب، باعث از بین رفتن بخشی از سیستم دفاعی شهر زایان نیز شده است.

سپس، سنتینال‌ها حملات تازه‌ای را به شهر زایان شروع می‌کنند. در همین حین، نئو موفق می‌شود تا به شهر ماشین‌ها برسد اما ترینیتی از سقوط هاورکرفت خودشان، آسیب دیده است. در ادامه، نئو بین ماشین‌ها و زایان یک صلح برقرار می‌کند و تنها شرطش برای آن، این است که به درون ماتریکس برگردد و مامور اسمیت را از بین ببرد.

مامور اسمیت بیشتر بخش‌های ماتریکس را تحت کنترل خود در آورده و نئو باید با او مبارزه کند. در نهایت، نئو خودش را شبیه مامور اسمیت می‌کند و همین به ماشین‌ها اجازه داد تا بتوانند برنامه مامور اسمیت را برای همیشه از ماتریکس حذف نمایند. اوراکل و معمار نیز توافق می‌کنند که هر انسانی که می‌خواهد، می‌تواند از ماتریکس خارج شود.

با اینکه دو دنباله مجموعه ماتریکس نسبت به فیلم اول، موفقیت‌آمیز نبوده‌اند اما در کل، مجموعه فیلم‌های ماتریکس، موفق شدند تا چشم‌انداز فیلم‌های علمی-تخیلی و اکشن و همچنین سینما را برای همیشه تغییر بدهند.

خوشبختانه، سه‌گانه ماتریکس با وجود گذشت حدود دو دهه از زمان اکرانش، قدرت و ماندگاری خود را از دست نداده است و امید می‌رود که فیلم رستاخیزهای ماتریکس بتواند پیچش‌های تازه‌ای به این داستان پیچیده و چند لایه اضافه نماید.

منبع: گیمفا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس