اوضاع انسانی در افغانستان، بدترین فاجعه زمان حال ما است

وزیر خارجه آلمان درباره وضعیت مردم افغانستان و بدون اشاره به نقش کشورهای غربی در ایجاد اوضاع فعلی، گفت: اوضاع انسانی در افغانستان بدترین فاجعه زمان حال ما است.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی صباح، همزمان با وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان امروز پنجشنبه هشدار داد که این کشور به سمت آنچه وی بدترین فاجعه انسانی عصر حاضر خواند، پیش می رود.

بائربوک در جمع خبرنگاران گفت: در مقابل چشمانمان، افغانستان به سمت بدترین فاجعه انسانی زمان ما می رود.

وی ادامه داد: بخش های عمده اقتصاد فرو پاشیده است و بسیاری از مردم گرسنه هستند. به سختی می توان این مسئله را که خانواده های افغان در اوج ناامیدی دخترانشان را می فروشند تا غذا بخرند، تحمل کرد.

بائربوک ضمن تشریح یک «برنامه اقدام»، گفت که برلین به دنبال این مسئله است که اطمینان حاصل کند کمک های خارجی به نیازمندترین افغان ها می رسد و تخلیه و خارج کردن افرادی را که در معرض تهدید طالبان هستند، به ویژه زنان و دختران را افزایش دهد.

وزیر خارجه آلمان در ادامه گفت که تخمین زده می شود حدود ۲۴ میلیون نفر از افغان ها برای زنده ماندن در زمستان امسال به کمک نیاز داشته باشند.

وی در این باره گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم صدها هزار کودک بمیرند فقط به این دلیل که نمی خواهیم اقدامی انجام دهیم.

بائربوک افزود که برلین «به دنبال راه هایی با شرکای بین المللی خود خواهد بود تا کمک های بشردوستانه به این کشور برسد و مخصوصا کسانی را که نیاز به حفاظت دارند، از کشور خارج کند».

سازمان ملل متحد نیز پیشتر و در همین رابطه با قید فوریت هشدار داده بود که چنانچه برای سرپا نگه داشتن بانک‌های افغانستان اقدامی صورت نگیرد، با توجه به ناتوانی مردم از بازپرداخت وام‌ها، کاهش سپرده گذاری و همچنین کندی چرخش نقدینگی، نظام مالی این کشور بیش از چند ماه تا فروپاشی فاصله نخواهد داشت.

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی سه صفحه‌ای با تمرکز بر نظام مالی و بانکی افغانستان، افزود: هزینه اقتصادی و نتایج منفی اجتماعی حاصل از این فروپاشی، بسیار عظیم خواهد بود.

از نیمه ماه آگوست که طالبان بر افغانستان مسلط شده است، حمایت‌های مالی خارجی از این کشور عملاً متوقف شد. در همین حال، آمریکا نیز حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را بلوکه کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    1 0
    وزیر امور خارجه آلمان که کشورش در ایجاد شرایط فعلی افغانستان قطعا مقصر است، اصلا مردم افغانستان را نمی شناسد... نمیداند این مردمان از پس چه شرایط سخت و وحشتناک تر از اینی هم برآمده اند و دماغ دشمن را به خاک مالیده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس