دیوان عالی کشور سیف و عراقچی را مجرم ندانست/متهمان مجریان سیاست های کلان ارزی بوده اند - کراپ‌شده

رأی دیوان عالی کشور در با نقض رای دادگاه متهمان ارزی اعلام کرد متهمان، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند با این وصف مجرمانه تلقی نمودن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور توجیه قانونی نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، شعبه اول دیوان عالی کشور رای خود را درباره به پرونده متهمان ارزی که شامل  نفر از جمله ولی الله سیف رئیس کل اسبق بانک مرکزی، سید احمد عراقچی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی و فرشاد حیدری معاون سابق نظارتی بانک مرکزی و  نفر دیگر را صادر کرد.

طبق رای دیوان عالی کشور همه متهمان این پرونده، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند و با این وصف مجرمانه تلقی نمودن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور توجیه قانونی نخواهد داشت.

همچنین طبق این رای پرونده برای بررسی مجدد به شعبه دیگری ارجاع می شود. بنابراین رای دادگاه قبلی مبنی بر مجرم بودن این متهمان توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده مجددا رسیدگی می شود.

متن رای دیوان عالی کشور به شرح زیر است:

مستدعیان اعاده دادرسی عبارتند از آقایان: ۱- ولی‌الله سیف، ۲- سیداحمد عراقچی، ۳- سالار آقاخانی، ۴- میلاد گودرزی، ۵- سیدرسول سجاد، ۶- احسان معافی، ۷- علی اروند، ۸- فرشاد حیدری، ۹- میثم خدایی هر کدام از نامبردگان به شرح لایحه جداگانه‌ای با ادعای اینکه اقدامات صورت گرفته در توزیع ارز در اجرای سیاست بانک مرکزی و با هماهنگی مقامات نظارتی بوده است و هدف از این کار تسلط بر بازار ارز و کنترل آن می‌باشد استدعای تجویز اعاده دادرسی نموده‌اند.

وکلای آقایان ولی‌الله سیف و سیداحمد عراقچی در توجیه عملکرد موکلین خود به مدارک و مستنداتی اشاره کرده‌اند از جمله نامه‌هایی به شماره ۱- نامه شماره ۲۲۷۹۲۸-۹۶.۷.۱۹ دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به رئیس جمهور که به موجب آن پیشنهاد شده مداخله در بازار به صورت مداخله فردایی به نحو پوششی صورت گیرد، ۲- نامه شماره م ۹۶/۱۲۶۷ - ۹۶/۷/۲۲ دفتر رئیس جمهور موضوع ابلاغ دستور آقای رئیس جمهور مبنی بر اقدام لازم برای کنترل قیمت ارز، ۳- نامه شماره م /۹۷۲۲۱۲۸۲ - ۱۳۹۷/۶/۲۷ آقای عبدالناصر همتی رئیس وقت کل بانک مرکزی که مفاداً‌ در تأیید اقدامات صورت گرفته می‌باشد، ۴- نامه شماره ۳۶۰۱/۷۷/۹۷- ۹۷/۶/۲۰ وزیر وقت محترم اطلاعات که صراحتاً مداخله در بازار فردایی ارز را با اطلاع و هماهنگی، توصیه و دستور سلسله مراتب مقامات ذی‌ربط گزارش نموده در این نامه خصوصاً در مورد آقای سیداحمد عراقچی آمده است: نامبرده به عنوان مسئول ارزی دولت و کشور مداخله در بازار فردایی با اطلاع، هماهنگی، توصیه و دستورات مقامات ذی‌ربط انجام داده است.

همچنین در مورد آقای سالار آقاخانی معاون محترم وزیر اطلاعات طی نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و ا نقلاب تهران اعلام داشته آقای سالار آقاخانی با دستور بانک مرکزی و هماهنگی با این مرکز اقدام به فروش ارز فردایی طی چند ماه گذشته در بازار نموده است. مشارالیه مدارکی ارائه می‌دهد که بدواً‌ از وی تضمین کافی اخذ شده و تمام وجوه ریالی حاصل از فروش ارز را به حساب بانک مرکزی واریز کرده است. 

آقایان میلاد گودرزی و علی آروند نیز مدعی هستند صرفاً کارگر شرکت خدماتی آقای سالار آقاخانی بوده‌اند و هیچ تصوری را  اینکه اقدام خلافی صورت بگیرد نداشته‌اند. وکیل آقای فرشاد حیدری مدعی است تهیه پاسخ‌نامه برای بازپرسی و امضای آن براساس روال اداری است به خصوص اینکه مسئولیت مفاد و محتوای نامه‌ایی که وی امضا کرده را آقای عراقچی برعهده گرفته است.

ادعای آقای احسان معافی این است که جایگاه حراست بنابر تقسیم‌بندی‌های اجرایی به موجب آیین‌نامه‌های اجرایی با ممنوعیت اقدامات اطلاعاتی مواجه است و فعالیت‌های اطلاعاتی توسط معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات را ارائه می‌دهد که به موجب آن اعلام شده تمامی اقدامات صورت گرفته با اطلاع و هماهنگی وزارت انجام شده است.

آقای سیدرسول سجاد مدیرکل وقت امور بین‌الملل معاونت ارزی مدعی است عملیات ارزی هیچ ارتباطی با شرح وظایف شغلی و سازمانی وی ندارد و اشتباهاً مرتبط شده است و از طرف آقای سیداحمد عراقچی هیچ دستوری اعم از کتبی و شفاهی در فروش ارز به آقای سالار آقاخانی به اینجانب داده نشده است و هیچ دخالتی نداشته‌ام و فقط با  توجه به وظیفه اینجانب بر کنترل حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور پس از سپرده‌گذاری آقای سالار آقاخانی در پاسخ استعلام آن را تأیید کرده‌ام.

وکیل میثم خدایی کلاکی نیز در لایحه خود ضمن انتفای ارکان مادی و معنوی جرم ارتشاء مدعی شده بخش عمده وجوه دریافتی از آقای سالار آقاخانی حق‌المشاوره و همکاری و اجرای طرح‌های اقتصادی شرکت‌ تجاری مشارالیه بوده است و مبلغی نیز به صورت قرض‌الحسنه بود و موکل هیچ دخالتی در فعالیت ارزی نداشته است. 

مطالب مذکور و نامه‌ها و مستندات فوق‌الذکر جملگی حکایت دارد که مستدعیان اعاده دادرسی، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌اند با این وصف مجرمانه تلقی نمودن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی کشور توجیه قانونی نخواهد داشت. علیهذا با اعلام اینکه در خواست‌های متقاضیان با بند «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین‌ دادرسی کیفری منطبق است ضمن تجویز اعاده دادرسی پرونده جهت رسیدگی به شعبه دیگر (هم عرض دادگاه صادرکننده رأی) ارجاع می‌گردد. مضافاً آنچه در محکومیت آقای سالار آقاخانی در پرداخت رشوه و آقای میثم خدایی در اخذ رشوه مطرح شده با مخدوش شدن اصل موضوع فاقد مبنای قانونی خواهد بود.

شعبه اول دیوان عالی کشور 

رئیس: سیداحمد مرتضوی مقدم 

عضو معاون: سیدابوالحسن هاشمی امامزاده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    پول و. سکه هم بابت. رنج و تحمل زحمت .
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 1
    مجرم اصلی سزدمداران غرب گدایان هستند که با دیکته سیاست های فاجعه بار بانک جهانی اقتصاد ایران را ویران کردند
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    یعنی از خودمون بودن...
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    سریال گاندو ۲ که ادعا دارد براساس اسناد واقعی ساخته شده، صراحتا گفت که احمد عراقچی جاسوس انگلیس بوده. حالا یا درسته و باید محاکمه باشه یا سازندگان سریال به جرم افترا محاکمه بشن.
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 1
    زکککککککککککککی!
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    هردم از این باغ بری می رسد
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    علی برکت‌الله
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 0
    ما از این دولت و قوه قضائیه عدالت میخواهیم , دیگه گندشو در آووردین
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    مجرم ارزی روحانی و جهانگیری هستند
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    رو سیاهی موند به زغال
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    خاک بر سرتان شریکان دزد
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 1
    جهت نشر نیست. چنانچه آقای مهدی نصیری مدیر مسوول سابق روزنامه کیهان گفتند نظام اراده جدی برای مبارزه با فساد ندارد. دیوان خود می‌داند این دو و مافوق این دو مجرم هستند و جرم خیلی بزرگی هم دارند. اما نظام به دیوان فشار آورد. نظام باید بداند این کارها حتی اگر به نام حفظ مصالح عمومی و انقلاب هم انجام شود نتیجه اش چراغ سبز دادن به مفسدان اقتصادی هست. اینکه مجلس یک مجرم دانه درشت را میخواد محاکمه کنه ولی نظام نامه مینویسه و میگه باید نام نبرید و اسم این ابر مجرمان را نیاورید از بزرگترین اشتباهات نظام هست. نظام عزیز ما تو را دوست داریم و حفظ نظام را از اوجب واجبات می‌دانیم ولی راهی که در پیش گرفتی خیلی راه اشتباهی هست که پایانش مسلط شدن باند ثروت و قدرت بر انقلاب خواهد. آن روز نظام خواهد دانست حرف ما درست بود ولی دیگر کار از کار گذشته و پشیمانی نظام سودی نخواهد داشت
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    متهم اصلی آن دزد سه بسته بادام هندی است ومردم
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    سلام بالخره مجرمان واقعی چه کسانی هستند ما ندانستیم ؟رای از نظر حقوقی قابل نقد بوده و بزه انجام شده را حیران و به وکیل های محکومان فرصت زمان بیشتر از محکومان را می دهد حکم کاش می توانست در ارجاع به شعبه دیگر شامل اصول راهنمای کشف مجرمان واقعی می شد رای دیوان درست است ناقض رای بوده ولی کشف واقعیت ها را بدون راهنمایی حقوقی به اختیار شعبه دیگر داده است و این رویه می تواند در آینده بزرگترین فرصتها را به و کیل های خبره خاطیان عدالت برای فرار از قانون بدهد و کاش شعبه دیوان با راهنمایی بیشتر به همان شعبه صادر کننده رای ارسال می شد خداوند قوه قضاییه را به عدالت بیشتر و بیشتر نزدیک کند انالله و توکل الله .
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 1
    خخخخخخخ خیلی باحالن بابا
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    حالا ببینید مردم عادی بیچاره در این دادگستری چی‌میکشن دیگه
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    چه خوب اینها فقط مجری بودن یعنی مأمور و معذور! پس وقتش شده برین سر بخت اصل کاری‌ها
  • هاشم IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    حالا بگید فساد سیستمی نیست!!!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    عدالتم آرزوست
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 0
    اینها همه بی گناه هستن مجرم ما مردم هستیم که هنوز زنده ایم
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    پس نتیجه میگیریم عمه من مقصر وضع موجوده
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    چقدر خوب که آقا ورود کردند
  • محمدجواد IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    انتظار دیگه ای نداشتیم
  • سجاد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    مسخره اس به قران این همه ضرر زدن به ملت بعد به جای محکومیت و محاکمه شدن تبرئه شدن بعد می گن چرا مردم ناراضی ان چرا اعتراض می کنن چرا مهاجرت می کنن وقتی این کار ها رو می کنید ملت نا امید تر می شن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    لطفا سانسور نکنید: خدا لعنتتان کند که مملکت را مسخره خاص و عام کرده اید! یعنی چه که فقط مجری بودند؟ خب مخالف بودند با این کار باید استعفا می دادند نه اینکه تا قرون اخر بخورند!! از فردا بسیاری از خائنان و مجرمان با استناد به همین ، توقع تبرئه خواهند یافت! مشخصه که مجرم اصلی (سردمدار غرب گداها)اهرگز محاکمه نخواهند شد چون حتی این خرده ها را هم عرضه مجازاتشان را ندارید چه برسد به بزرگترشون!
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    وای به روزی که بگندد نمک
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    پس همه چیز به خوبی و خوشی تمام شد، نه خانی اومده و نه خانی رفته فقط مردم بدبخت شدند که اونم حتما تقصیر خودشون هست
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 1
    تشکر از دیوان عالی !؟
  • محسن IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 0
    آقا اصلا تقصیر مردمه سیف و عراقچی اشتباهی محاکمه شدند
  • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    یادش بخیر! ازشون چه آبرویی بردین!! هنوز مطالبش در اخبار مرتبط موجوده!
  • علیرضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    بنام خدایا پس مسولیت با کیست.اگر اینها بی گناه هستند چرا کسی سراغ دستور دهنده نیست.ظاهرا قدیمی ها درست گفتند که ننگ پولدار و مرگ فقیر را کسی خبر دارد نمی شود
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 1
    نظام نمی‌خواهد با فساد مبارزه جدی شود. مشرق بیچاره هم جرات نداره کامنت ها رو نشر دهد چون مغضوب نظام خواهد شد. اینکه اول امام جمعه فسادستیز رو عزل می‌کنند بعد مفسدان دانه درشت را تبرئه می‌کنند معنیش اینه خط قرمز نظام مبارزه جدی با فساد هست. نظام فقط مبارزه شعاری و تزئینی با فساد را جایز می‌داند و مبارزه جدی با فساد خط قرمز انقلاب هست. دعوت از رئیس باند ثروت و قدرت به همراه معاون اولش به حسینیه امام خمینی در روز میلاد پیامبر نشان داد نظام حامی اصلی باند ثروت و قدرت هست .بیچاره دانشجویان و طلاب عدالتخواه خیال می‌کنند نظام ما ضد فساد هست
  • هموطن IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    هرچه ازعمر حکومت اقای رئیسی میگذرد بنظرمیرسد دزدان حکومت قبلی اسودهخاطرتر میشوند بله حالا دیوان عالی کشور که برای چندتابسته قاقالی لی یک بنده خدائی را به شلاق محکوم میکند درخصوص این بزه کاران میگوید مصداق اختلال درزمینه اخلال در اقتصاد کشور نیستند خب حالا میماند ماواقای رئیسی که اخرین تیر ترکش در شرایط کنونیست ایا اقای رئیسی نمیداند که فرصتها بسرعت ازدست میرودومن میترسم از روزیکه .........
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    خوبه والا طرف جاسوس و عمله دشمن در جنگ اقتصادیه به اذعان خوشام، اونوقت مجرم بحساب نمیان این ملت دم خروس را باور کنند یا قسم تان را
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    چه قشنگ می کشن و به فنا میدن و تبرئه میشن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 3
    درواقع نظام اسلامی ثابت میکنه ضعیف کُش نیست باید دستور دهنده و آمر یعنی صاحب کلید و ... تاوان اون خیانت رو پس بدهند باآرزوی شجاعت و غیرت و همت بیشتر برای قوه قضاییه محترم یاعلی
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    آن که مقصر است ما ملت هستیم . ههههههههههههههه
  • احمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    به نظرم فقط باید تاسف خورد
  • شهاب سنگ IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    اول باید حسن و جهانگیری محاکمه و ب اشد مجازات و بعد سیف و عراقچی بابت خسارتها و خیانتها ب اشد مجازات برسن ....
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    اعلام کرده اخلال در امور اقتصادی اصلا بی معنی هست فقط نمیدونم چرا چند نفر به این جرم اعدام شدن از جمله سلطان سکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس