چین

کارشناسان اقتصادی چالش های ارتباط با چین با محور تفاهمنامه بلند مدت ۲۵ ساله را بررسی کردند.

به گزارش مشرق، سید نعیم اورازانی در نشست خیزش ارام اژدهای شرق که در خانه اندیشه ورزان برگزار شد گفت: ما در قبال چین خیلی بیش از اینکه کنش گرا باشیم واکنش گرا هستیم. یک خوانش درباره تفاهم و برنامه جامع با چین واکنشی به مذاکرات با غرب بود. ما باید یک تصویر بزرگ از اینده ایران و مدل مشخصی از اینکه چه میخواهیم بکنیم و چگونه می خواهیم به ان هدف برسیم طراحی کنیم. تا زمانی که این فرایند طی نشود نمی توانیم با یک قدرت بزرگ بیرونی تعامل کنیم.

وی افزود، موقعیت ژیواستراتژیک ایران یک‌موقعیت ویژه است اما این طور نیست که بگوییم ظرفیت و اندازه ایران و چین یکی است. به عنوان مثال اندازه حرکت چین با طرح کمربنده جاده غیر قابل اغماض است. از سوی دیگر چاره ای جز پیدا کردن مناسبات مشترک فرهنگی با کشور چین نداریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: چینی ها ربع قرن قبل اساتید چینی وارد دانشگاههای ما شدند اما در نهایت در سیستم دانشگاهی ایران یک مرکز مطالعات شرق آسیا لحاظ شده است. بر این اساس ما نگریز از چین دانی و چین خوانی هستیم. چینی ها برنامه بلند مدت و پیوسته دارند و ولی ما برنامه مشخصی در این حوزه نداریم.

در ادامه این نشست محسن ابراهیمی کارشناس حوزه مسائل اقتصادی چین، گفت: اخیرا نگرانی‌هایی در خصوص قرار داد ۲۵ ساله ایران و چین مطرح شد و باید این نگرانی ها را حدی گرفت اما باید در قدم اول باید یک ایده همه جانبه برای توسعه رابطه با چین طراحی کرد اماداین اتفاق نیوفتاده است. هنوز در بحث تفاهم ۲۵ ساله هیچ عدد و رقمی لحاظ نشده است و باید در یک مسیر مشخصی این چالش‌ها احصا شود. در این رابطه باید فرهنگ چینی برای ایرانی ها شفاف شود.

وی افزود، به عنوان یک مثال چینیعا نه مستقیم به کسی نمی‌گویند و مذاکره کننده باید مسایلی از این دست یعنی نقاط مشترک فرهنگی را نیز باید روشن کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کل تعامل تجارت ایران با چین کمتر از دو درصد تعاملات چین با جهان است، گفت: برنامه سال ۲۰۵۰ چین دسترسی به منابع پایدار انرژی است در این فضا نوع تفکر ایران نسبت به چین نیز باید تغییر کند و به سمت استفاده از این فضا برای توسعه کشور باید حرکت کرد. لازمه تعامل جدی با چین، بررسی برنامه های بلند مدت اقتصادی این کشور است. در ادامه اقتصاد ایران نیز باید سوار قطار توسعه چین شود.

وی با بیان اینکه چین در ۲۰۳۵ خود را رهبر تکنولوژی جهان معرفی کرده است، گفت: امنیت عمومی و ملی، رشد کشاورزی، گسترش بیمه سلامت در کنار توسعه با نگاه به محیط زیست از جنله اولویت‌ها میان مدت چینی ها میباشد که تاجر ایرانی باید با این سیاست ها هماهنگ شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    دِین خود را به سرورمان مهدی ع ادا کنید عهد خود را وفا کنید با ساخت اکانت های تویتر اینستاگرام و فعالیت در اینترنت، بالاببرید نام زهرا س را در جهان؛ که کربلای زمانه ما دنیای اینترنت است پس وقت بگذارید
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    چقدر این متن غلط و اشتباه داشت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس