آغاز مذاکرات تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه/ تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی سال ۱۴۰۱ آغاز می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال آینده خبر داد و گفت: مذاکرات تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه آغاز شده است.

به گزارش مشرق، محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولین ردیف فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت شیرین سازی حدود ۱۲ میلیون متر مکعب در روز در زمستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شتاب خوبی جلو می‌رود"، گفت: سال آینده بخشی از تولید فاز ۱۱ به مدار می‌آید و از ظرفیت خالی شیرین سازی سایر فازها و سکوی فاز ۱۲ استفاده می‌کنیم تا سریعتر به تولید برسیم.

وی افزود: برنامه خوبی برای افزایش تولید گاز در سال آینده داریم؛ اولین فاز میدان گازی کیش با حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب و ظرفیت جدید تولید گاز در شرکت مناطق نفت مرکزی برنامه‌ریزی شده است.

خجسته مهر با بیان اینکه "۱۰ طرح ضربتی را آغاز کردیم و وارد مرحله مناقصات شده‌ایم که ظرفیت خوبی برای سازندگان داخلی و اشتغال در پی خواهد داشت"، گفت: برنامه ما این است تا ظرف هشت سال آینده به تولید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز برسیم.

وی درباره تمدید قرارداد گازی با ترکیه نیز گفت: مذاکرات درباره تمدید قرارداد با این کشور در حال انجام است.

خجسته ‌مهر با بیان اینکه "فروش نفت تابع قوانین و مقرراتی در بخش مالی، بازاریابی و فروش است و هر مجموعه‌ای که شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند نفت خریده و بفروشد"، گفت: فروش نفت با روش های متعددی در دست پیگیری و اقدام است.

وی ادامه داد: ما برای عمده گازهایی که سوزانده می‌شوند پروژه داریم و اکنون کار ما این است که به پروژه‌ها شتاب بدهیم و موانع را برطرف کنیم تا گازها را جمع‌آوری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه "تمام سعی و برنامه ما این است که در زمستان مشکلی برای تأمین سوخت نداشته باشیم"، گفت: تلاش مجموعه نفت، رافع مسئولیت مردم نیست، بلکه یک وظیفه ملی است که مردم نیز در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنند؛ حتی اگر گاز به میزان لازم برای تخصیص وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس