کد خبر 1315696
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کرونا نمایه

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با هشدار نسبت به خطر شیوع سویه اومیکرون، گفت: در حال حاضر شرایط ما شبیه بهمن ۹۸ و ورود کرونا به کشور شده است.

به گزارش مشرق، پیام طبرسی اظهار داشت: تقریباً ۲۰ روز از ورود سویه اومیکرون به آفریقای جنوبی می‌گذرد و در همین مدت این سویه به سرعت تبدیل به سویه غالب در آفریقای جنوبی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سویه دلتا در آفریقای جنوبی وجود ندارد، افزود: تمامی موارد ابتلاء مربوط به امیکرون است و این سویه با سرعت بالا در تمام کشورهای اروپایی در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید:

مخمصه «اُمیکرون»

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با اشاره به لاک داون در کشور هلند با وجود بالای ۸۰ درصد واکسیناسیون و احتمال لاک داون در انگلیس، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، نسبت به شدت سرایت پذیری این سویه هشدار جدی داد.

طبرسی تنها راه مطمئن برای مقابله با این سویه را در شرایط فعلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی هنوز می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی در آستانه سال جدید هستند و اعلام لاک داون از نظر اقتصادی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: اما با این وجود به خاطر اهمیت جلوگیری از انتقال بیماری و حفظ سلامت مردم این تصمیم سخت را گرفته اند.

طبرسی تصریح کرد: تا کنون در بیشتر کشورهایی که این ویروس شایع شده، بیشتر افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال به این سویه مبتلا شده اند، بنابر این علائم خفیف‌تر و بستری‌ها و مرگ و میرها کمتر بوده است.

وی ادامه داد: اما اگر موج بیماری از این گروه سنی خارج شود و به گروه‌های پرخطرتر مانند افراد مسن که بیماری‌های زمینه‌ای دارند برسد، قطعاً موجب افزایش مرگ و میر خواهد شد.

طبرسی افزود: این الگو در انگلیس تجربه شد، در ابتدا موارد بستری در آن خیلی کمتر بود بعد به طور ناگهانی در دو سه روز اخیر افزایش یافت که نشان می‌دهد با تغییر الگوی بیماری خطر این سویه می‌تواند بیشتر شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه افراد واکسینه نشده میزبان مناسبی برای ویروس امیکرون هستند، تاکید کرد: تعداد زیادی از این افراد قبلاً کرونا هم نگرفته اند بنابر این بدنشان در برابر این ویروس بسیار آسیب پذیر و مستعد است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه محدود با جلوگیری از تجمعات در مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها و غیره گفت: باید از هرگونه تجمع غیر ضروری خودداری شود و افرادی که واکسن نزده اند هرچه سریع‌تر باید واکسینه شوند.

طبرسی یادآور شد: خیلی از افراد چون در آستانه سال جدید میلادی هستیم، ممکن است قصد خروج از کشور را داشته باشند و از طرفی هم ممکن است بسیاری از افراد خارج از کشور، برای دیدن خانواده شأن به ایران سفر کنند که ما از هر دو گروه خواهش می‌کنیم که مسافرت‌های خود را کنسل کنند چون هرگونه جا به جایی باعث افزایش انتقال ویروس خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این موارد را رعایت کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که ما دچار وضعیت کشورهای دیگر نشویم.

طبرسی در پایان افزود: با کوچک‌ترین سهل انگاری یک ماه دیگر وضعیتی را خواهیم داشت که کشورهای گرفتار این سویه دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس