شرایط آشفته جانسون؛ افزایش تردیدها درباره آینده سیاسی نخست وزیر انگلیس

این روزها رسانه‌ها به صورت مداوم از بحران‌هایی که یکی پس از دیگری نخست وزیر انگلیس را احاطه کرده خبر می‌دهند و این زنجیره مسائل، شرایط سخت و آشفته‌ آینده سیاسی‌اش را زیر سوال برده است.

به گزارش مشرق، روزنامه "دی ولت" آلمان در مطلبی با اشاره به مسائل و مشکلات فراوانی که این روزها جانسون را احاطه کرده و روز به روز هم ابعاد آن گسترده تر می شود نوشت: اتهامات فساد و نقض قانون، شکست در انتخابات، افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا در کشور و بعد از آن کناره گیری وزیر برگزیت انگلیس عرصه را بر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور تنگ و دشوار است. به این ترتیب روز آزادی در انگلیس ممکن است به روزهای قرنطینه ای تبدیل شود.

نویسنده در ادامه نوشت: استعفای وزیر برگزیت انگلیس که شب گذشته رخ داد یک علامت سوال دیگر را درباره آینده سیاسی بوریس جانسون ایجاد کرده است؟ دیوید فراست، وزیر برگزیت انگلیس این اقدام غافلگیر کننده خود را این طور اعلام کرد که دیگر نمی توانست از رویکرد فعلی دولت حمایت کند.

به این ترتیب علاوه بر اتهامات فساد و افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا در انگلیس حالا در آستانه کریسمس بحرانی جدید برای جانسون ایجاد شده و آن مسئله پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست.

"دیوید فراست" یک تندرو بود که جدایی کامل و آشکار از اتحادیه اروپا و مدل اجتماعی و اقتصادی آن را به عنوان پیش شرطی برای سازماندهی مجدد انگلیس می دانست. اما این دیپلمات سابق و نخست وزیرش اخیرا بیشتر و بیشتر با چالش های دنیای واقعی روبرو می شدند که یکی از آن ها مسئله ایرلند شمالی بود.

بروکسل و لندن ماه ها درباره اجرای معاهده برگزیت برای منطقه ای که دهه ها درگیر مشکلاتی بوده است مذاکره کردند. دیوید فراست، وزیر برگزیت در جریان مناقشات بر سر ایرلند شمالی و مذاکرات در این باره همواره خواسته های حداکثری جدیدی را مطرح کرده و حتی تهدید می کرد که توافق برگزیتی که شخص جانسون آن را امضا کرده به حال تعلیق درخواهد آورد.

طرف اروپایی هم در این مناقشات به این گونه موضع گیری های لندن واکنش نشان داده و حتی جانسون را در شرایط جدی و اضطراری به جنگ تجاری تهدید می کرد. به همین دلیل نخست وزیر انگلیس که تحت فشار شدیدی قرار داشت اخیرا از یکی از درخواست های خود که برای بروکسل غیر قابل قبول بود یعنی لغو ایفای نقش دیوان دادگستری اروپا که در معاهده ایرلند شمالی پیش بینی شده بود فاصله گرفت.

مناقشات بین بروکسل و لندن بر سر نقش دیوان عالی اروپا در معاهده ایرلند شمالی بیشتر اهمیت سمبولیک داشت. اما کوتاه آمدن جانسون در این مسئله نه تنها توهینی به وزیر برگزیت بلکه اهانتی به شمار زیاد حامیان برگزیت در فراکسیون محافظه کاران و حزب جانسون بود.

"اندرو بریدجن"، از نمایندگان حزب محافظه کار پس از استعفای دیوید فراست در سخنانی گفت: نخست وزیر به زودی دیگر وقت و دوست و رفیقی برای پیشبرد وعده ها و ایجاد نظم در یک دولت واقعا محافظه کار را نخواهد داشت.

هفته گذشته حدود 100 نفر از اعضای فراکسیون حزب محافظه کار در پارلمان انگلیس علیه طرح جانسون برای تشدید اقدامات برای مهار کرونا رای دادند که این به نوعی شورش هم حزبی ها علیه نخست وزیر محسوب می شد.

پیش از آن انتشار چندین ویدئوی دردسرساز برای جانسون مبنی بر نقض قواعد کرونایی در دفتر نخست وزیری در دوران قرنطینه شرایط سختی را برای جانسون ایجاد کرده بود.

علاوه بر این محافظه کاران اخیرا یک حوزه انتخابیه را که به مدت 200 سال بر آن تسلط داشتند در یک انتخابات میاندوره ای در «نورث شراپشایر» از دست دادند و این به نوعی یک رای گیری علیه جانسون بود.

در این شرایط ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس هم اخیرا با توجه به وخامت اوضاع کرونایی اعمال یک قرنطینه جدید در کشور را رد نکرده است.

وی امروز (یکشنبه) در گفتگویی اعلام کرد: من فکر نمی کنم هیچ تضمینی در این همه گیری وجود داشته باشد. در حال حاضر ما باید همه چیز را تحت نظر داشته باشیم. دولت توصیه های هوشمندانه دانشمندان خود را جدی می گیرد و تقریبا به صورت ساعتی داده ها را بررسی می کند.

وزیر بهداشت انگلیس همچنین گفت: هنوز اطلاعات کافی درباره اومیکرون وجود ندارد، اما اینکه ما صبر کنیم تا داده ها شفاف تر شوند شاید دیر باشد.

شهردار لندن هم روز گذشته به دلیل افزایش چشمگیر موارد آلودگی به اومیکرون وضعیت فاجعه در این منطقه اعلام کرد.

حالا جانسون که زمانی با افتخار روز آزادی را در کشورش اعلام کرده و همه محدودیت ها را لغو کرده بود، احتمالا به زودی باید با شرمندگی دستور اعمال قرنطینه دیگری را صادر کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس