پزشک زنان  پزشک نمایه

در راستای رفع مشکل کمبود پزشک در شهرهای کوچک ممنوعیت فعالیت در ۲ شهر برداشته شد و مجوز طبابت در ۲ شهر به پزشکان داده می‌شود.

به گزارش مشرق، کمبود پزشک یا توزیع عادلانه پزشک در کشور پند هفته ای است خبر داغ رسانه ها شده است، خبری که از دولت تا مجلس همه به آن ورود کردند و مسئله در نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث و بررسی پرداخته شد چرا که دسترسی عادلانه حق عمومی مردم است، از طرفی سلامت با بسیاری از مسائل تفاوت دارد چرا که با جان افراد گره خورده است.

رهبر انقلاب هم در دیدار خود با پرستاران توزیع پزشک در مناطق مختلف را ناعادلانه دانستند و افزودند: درباره مسئله کمبود یا کافی بودن پزشک اظهارنظر نمی‌کنم اما توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور عادلانه نیست که این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

باید توجه داشت به دلیل شرایط نامناسب دربسیاری از مناطق محروم و شهرهای کوچیک یا حتی حاشیه شهرها بامشکل کمبود پزشک مواجه هستیم این در حالی است که این کمبود ناشی از توزیع عادلانه پزشکان است و بیشتر پزشکان فعالیت در کلانشهرهایی مانند تهران را انتخاب می‌کنند و شهرهای کمتر برخوردار با مشکل دسترسی به پزشک مواجه می شوند. 

*آمار پزشکان در کشور و توزیع نامناسب پزشک

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به آمار پزشکان در کشور اظهار کرد: ایران در زمینه پزشکی در طول ۲۰ و ۳۰ سال اخیر بسیار رشد کرده است به گونه‌ای که از نظری آماری از ۳.۲ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر به آمار ۱۶ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر رسیده ایم یعنی از ۱۳ هزار پزشک به تربیت ۱۵۰ هزار رسیده ایم و هیچ حوزه‌ای در این مدت چنین رشدی نداشته است بنابراین کمبودی که در حوزه پزشکی وجود دارد به دلیل توزیع نامناسب در به کارگیری پزشکان است.

رئیس زاده بیان کرد: آموزش دانش پزشکی نیاز به الزامات متعددی از جمله وجود هیئت علمی، بیمار، تخت، آزمایشگاه و موارد بسیار دیگری دارد و نمی‌توان این تعداد دانشجو بر بالین بیمار فرستاد، بنابراین باید برای ظرفیت‌های پزشکی تصمیم مناسب‌تری گرفته شود.

*صدور مجوز طبابت در ۲ شهر برای پزشکان

با مصوبه جدید شورای عالی نظام پزشکی گامی در جهت افزایش دسترسی مردم به ویژه در شهرهای کوچک به پزشک عمومی و متخصص برداشته شده است.

منصور جعفری نمین رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد: در چهارمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی مصوب شد تا در شهرهای تابع یک نظام پزشکی این امکان فراهم شود، که دو پروانه مطب برای یک پزشک صادر شود، این مصوبه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که نظام توزیع پزشک در کشور عادلانه شود و در زمینه توزیع بهینه پزشکان موثر خواهد بود و گامی در جهت تشویق و فعالیت همکاران در مناطق محروم و برخی از شهرستان هایی که پزشک وجود ندارد، خواهد بود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: پیش از این یک پروانه مطب برای پزشکان صادر می‌شد و پزشکان اغلب طبابت در شهر بزرگتر را انتخاب می کردند و شهرهای کوچیکتر با مشکل دسترسی به پزشک مواجه می‌شدیم اما اکنون امکان صدور پروانه طبابت در دو شهر فراهم شده است و پزشک می‌تواند در شهر بزرگ و کوچکتر طبابت کند.

جعفری نمین اظهار کرد: مصوبه شورای عالی نظام پزشکی به افزایش دسترسی مردم به ویژه مناطق کمتر برخوردار به پزشک و متخصص کمک خواهد کرد و این مصوبه برای تعیین جزئیات به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است و پس از تعیین جزئیات برای اجرا به روسای نظام پزشکی‌ در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد  البته اختیار صدور پروانه به روسای نظام پزشکی و هیات مدیره شهرستان ها تفویض می‌شود تا بتوانند بنابر صلاحدید پروانه دوم مطب را برای متقاضیان صادر کنند.

طبابت

*ممنوعیتی که برای پزشکان برداشته شد

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به نگرانی های بزرگان کشور در خصوص توزیع مناسب پزشک و همچنین پیشنهاد و مطالبه پزشکان جهت توزیع عادلانه تر منابع انسانی جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور بیان کرد : معاونت فنی و نظارت سازمان پیشنهادی را به شورای عالی نظام پزشکی ارائه داد مبنی بر این که صدور دو پروانه مطب در دو نوبت مختلف کاری در حوزه یک نظام پزشکی، بلامانع باشد .

 معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نظام پزشکی های سراسر کشور معمولا دو یا سه شهرستان را تحت پوشش دارند و تا کنون پزشکان در یک منطقه از نظام پزشکی شهرستان محل فعالیت خود یک پروانه مطب دریافت نموده و حق کار در دیگر نقاط منطقه تحت پوشش نظام پزشکی مورد نظر را نداشتند؛

وی افزود: با صدور این اجازه در حوزه یک نظام پزشکی؛ همکاران می توانند با موافقت رئیس نظام پزشکی مربوطه در دو نقطه مطب تاسیس کنند ؛ بطور مثال نظام پزشکی سمنان شامل سه شهرستان سمنان، مهدی شهر و سرخه است و با تصویب قانون جدید یک پزشک می تواند نوبت صبح در سمنان مطب تاسیس کند و برای بعدازظهر پروانه مطب برای شهر سرخه یا مهدی شهر دریافت کند در حالی که قبلا چنین امکانی میسر نبود.

وی ادامه داد: تصویب و ابلاغ این مهم منجر می شود تا منابع پزشکی ما توزیع عادلانه تری پیدا کرده است و پزشکان برای کار در مناطق محروم تر آن شهرستان نیاز به گرفتن مجوز موقت کار در موسسات و درمانگاهها را نداشته و مستقل مطب تاسیس کنند .

پزشک عمومی

*مصوبه ای برای فعالیت بیشتر پزشکان جوان

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اذعان کرد : با اجرایی شدن این امر، مردم حاشیه شهرهای بزرگ از امکانات پزشکی بیشتر و بهتری برخوردار می شوند و برای پزشکان جوان تر نیز این فرصت بوجود می آید که با تاسیس مطب در حاشیه شهرهای مرکزی بخت خود را برای ادامه کار مطب داری در این قسمت ها آزمایش کنند.

سالاریان در پایان یاد آور شد: صدور دو پروانه مطب در حوزه یک نظام پزشکی گامی سریع و موثر در پاسخگویی به مطالبه توزیع عادلانه و مناسب پزشک در کشور بوده و امیدواریم گام های بیشتری با همفکری جامعه پزشکی و فعالین صنفی در این جهت برداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    6 0
    مسئولان کشور اوستای ایجاد رانت هستند. اصلا به فکرشون نمی‌رسه که بدون ایجاد رانت چگونه مدیریت کرد. ایجاد رانت را از قرعه کشی حج و ماشین و کالا بگیرید تا مجوز های کسب که برخی چند صد میلیاری شده‌اند و ثبت نام بچه‌ها در مدرسه و ....
  • کامران IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 0
    این دیگه چه طرحی هست ؟به روشهای مختلف میخواهند جلوی افزایش دانشجوی پزشکی را بگیرند باید پزشک به اندازه نیاز هر شهر از ساکنان همان شهر تامین شود
  • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 0
    همه کارهای مسئولین ما برعکسه وقتی میگن در شهرهای کوچک پزشک نیست و باید تربیت بشه به جای افزایش جذب پزشک میان مجوز مطب را بیشتر میکنند با این حرص و ولعی که این آقایان برای کسب ثروت دارند مشکلات حل نمیشوند
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    این برنامه طرحی است برای افزایش درامد پزشکان متخصص و...
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    پزشكان متخصص و مشهور هرگز سعادت اباد و ونك را رها نميكنند حتي اگر در شهر ديگر امتيازات ويژه اي بگيرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس