وزیر کشور

وزیر کشور با اشاره به ضرورت وجود تصویری از شهر با الگوی اسلامی ایرانی گفت:وقتی به سند بالادستی گام دوم انقلاب توجه می کنیم می بینیم که نمی توانیم تعریف درستی از شهری که به سمت آن می‌رویم نداشته باشیم.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی- چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰- گفت: در این جشنواره دو موضوع پژوهش و مدیریت شهری و روستایی با یکدیگر ترکیب شده است.   حول واقعی بدون یک پژوهش واقعی صورت نخواهد گرفت و این مساله در جمهوری اسلامی نیز جز با دستاوردهای علمی و پژوهشی مقتضی با محیط خود نمی تواند دستاوردهایی داشته باشد.

وزیر کشور افزود:در حوزه های مختلف مرتبط با انسانها، چاره ای جز توجه به پژوهش های بومی وجود ندارد و با توجه صرف به دستاوردهای دیگران بدون توجه به محیط دچار مشکل خواهیم شد. آنچه مهم است این است که راهکارهای نهایی برآمده از پژوهش بر بستر مسائل اجتماعی فرهنگی و جغرافیایی خودمان شکل بگیرد.

وحیدی ادامه داد: مفهوم شهر مرتبا در حال تکامل است و عنوان های مختلفی درباره شهرها به کار می رود و ما نیز باید تعریفی از شهر داشته باشیم و رویکرد خودمان را نسبت به مفهوم شهر بازشناسی کنیم و با استفاره از گفتمان، یک شهر الگو را بسازیم، نکته ای که در شعار این دوره از مدیریت شهری نیز مشخص است.  

او اضافه کرد: نمی توانیم از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صحبت کنیم اما تصویری از شهری که با این الگو ساخته می شود نداشته باشیم. وقتی به سند بالادستی گام دوم انقلاب توجه می کنیم می بینیم که نمی توانیم تعریف درست و دقیق از شهری که به سمت آن می‌رویم نداشته باشیم.

وزیر کشور بیان کرد: تعیین حرکت در این مسیر نیاز به پژوهش های چندبعدی و عمیق دارد. پژوهش درباره  بهبود کیفیت در شهرها،   سلامت محوری در شهرها و  نشاط محوری و سایر موضوعات که می تواند نیازهای مختلف مردم را جواب دهد بسیار مهم است.

وحیدی عنوان کرد: وقتی شهری فاقد هویت باشد انسانها در آن دچار مشکل می شوند و از این جهت هویت اسلامی ایرانی شهرها حائز اهمیت است. باید شهری متناسب با هویت ایرانی اسلامی بسازیم که مردم مسلمان و ایرانیان در آن احساس آرامش کنند.

او یادآور شد: وقتی درباره حوزه های مختلف کاری مردم صحبتی می کنیم باید حوزه اقتصادی شهر پاسخگوی مسائل مردمی باشد که در آن ساکن هستند. در حوزه اجتماعی وقتی برای ارتباطات اجتماعی الگوهای مناسبی نداشته باشیم مرم احساس گسستگی می کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: باید الگوهای مناسب را برای رفع نواقص داشته باشیم و اگر این مشکل را حل نکنیم درگیر فرهنگ حاکمی خواهیم شد که از ما نیست و در این فرهنگ حاکم نمی توان به دنبال معنویت، آرامش و توسعه اجتماعی به مفهوم واقعی آن گشت.

وحیدی گفت: بایستی با پژوهش های عمیق و همه جانبه پاسخ های لازم را داشته باشیم. آنچه در شهر آینده صورت می گیرد حاصل تصمیمی است که امروز می گیریم و اگر این کار  مبتنی بر پژوهش درست باشد مملو از نکات مثبتی خواهد بود که برای مردم  امنیت و دوستی در شهر برقرار می کند.

او افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۷۴ درصد مردم در شهرها ساکن هستند و الان این عدد بیشتر شده و لذا پرداختن به این موضوع از اهم مسائل پژوهشی است. بخش دیگر ظرفیت های پژوهشی است که در داخل شهر خلق می شود و این مسیر با حمایت های شهرداری های سراسر کشور باید ادامه پیدا کند.

وزیر کشور عنوان کرد: شهرداری‌های و شوراها متولی این توسعه همه جانبه در شهر هستند نه فقط از حیث وظیفه ذاتی خود، بلکه سرآمدی پژوهش در کشور با حمایت شهرداری ها قابل انجام است.   شرکت‌های دانش بنیان ما به مقدار حمایت رشد پیدا می کنند و جوانان نخبه ما نیز با حمایت رشد پیدا می کنند و از مسیر توسعه علمی می توانند ظرفیت های خود را رشد دهند و این بر بستری فراهم می شود که شهرها فراهم می کنند.

وحیدی بیان کرد: مسائل زیادی در حوزه شهرها و  ظرفیت ها و نقص هایی در این حوزه داریم. مثلا آلودگی هوای تهران ارثی است که از گذشته به ما رسیده است، ساده ترین راه محدودیت های تردد است اما اینکه چگونه باید بر آن فائق بیاییم را باید در این پژوهش های کاربردی پیدا کنیم. البته  پژوهش های نظری نیز درباره شهرها بسیار مهم است و باید از خودمان ایده داشته باشیم و درگیر ایده های وارداتی نشویم.

او گفت: بحث فضای سبز در حوزه  شهرها مهم است و این موضوع با کمبود آب به مشکل خورده و حوزه تحقیقاتی بخش مهمی است که می توانیم با کمک آن در این رابطه پاسخگو باشیم. امیدواریم پژوهشگران با انجام پژوهش‌های مناسب در  حوزه های مختلف  به یاری شورای شهر و شهرداری ها برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    لطفا تا زایش ایده داخلی از واردات ایده های مدیریتی دریغ نکنید. نموده شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس