افشای طرح آمریکایی-ترکی با همکاری اربیل برای بلعیدن اراضی عراقی

یک وبگاه عراق با انتشار گزارشی از طرح آمریکایی-ترکی برای بلعیدن اراضی عراقی با همکاری اربیل و در سایه سکوت دولت مصطفی الکاظمی پرده برداشت.

به گزارش مشرق، تجاوزهای ترکیه در اراضی عراق همچنان در مقابل چشمان دولت کنونی این کشور به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» ادامه دارد، دولتی که به نوشته وبگاه خبری «العهد» در واکنش به نقض مستمر حاکمیت عراق با بمباران‌های مستمر، عملیات‌های هلی‌برن و احداث پایگاه‌های نظامی برای نظامیان ترکیه، حتی به خود زحمت اعلام محکومیت یا مبادرت ورزیدن به اقدامی را به خود نداده است.

این وبگاه با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت، ترکیه در خاک عراق به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی صاحب‌خانه است. به اعتقاد ناظران، این سوءاستفاده‌ها با حمایت شدید «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق همراه است. این حمایت نیز با سکوت و اکتفا کردن به اعلام محکومیت این اقدامات صورت می‌گیرد. ناظران می‌گویند که این سکوت با راهنمایی و هدایت آمریکا و توافق ترکیه برای اجرای طرحی برای بلعیدن اراضی عراق است.

این تجاوزها از قبل برنامه‌ریزی شده است

«محمود الهاشمی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق در این خصوص می‌گوید: حملات ترکیه به خاک عراق از قبل با توافق سنجار طراحی شده بود که طرف‌های آن ترکیه، بارزانی، آمریکا و دولت عراق بودند.

وی تصریح کرد: «هدف از این طرح، بستن مرزهای عراق و سوریه بود تا ارتباط و تماسی با عمق مقاومت گسترش یافته میان عراق، ایران و سوریه و حتی لبنان و فلسطین وجود نداشته باشد».

این تحلیلگر عراقی توضیح داد: «اجرای کامل توافق سنجار، به دلیل فشار الحشد الشعبی و مقاومت به تعویق افتاد، اما از شرایط موجود برای ایجاد این بحران با ادعای حملات تروریستی به پیشمرگه ها سوء استفاده شد و «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به عراق وارد خط  توافق سنجار شد».

گروه رسانه‌ای «الاعلام الامنی» عراق وابسته به ارتش این کشور، اخیرا، هدف قرار دادن یک خودروی متعلق به الحشد الشعبی از سوی  هواپیمای ترکیه‌ای که منجر به کشته شدن یک ایزدی در منطقه سنجار شد را محکوم کرد.

الاعلام الامنی، طی بیانیه‌ای، هدف قرار دادن یک خودروی غیرنظامی در منطقه سنجار که یکی از نیروهای الحشد الشعبی با آن در حال رانندگی بود،   از سوی هواپیمای ترکیه را محکوم و اعلام کرد که این امر به شهادت یک شهروند بی گناه ایزدی، ساکن مجتمع خان صور در منطقه منجر شد.

در ادامه این بیانیه، هرگونه تجاوز به خاک عراق محکوم و تاکید شد که تنها راه حل مشکلات از مسیرهای مسالمت آمیز و دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو و مطابق با قوانین و مصوبات بین المللی میسر می‌شود.

نقش دولت منطقه کردستان عراق

«حسین عمر» نویسنده و تحلیلگر سیاسی ساکن بلژیک، دولت منطقه کردستان را به نادیده گرفتن تخلفات ترکیه در شمال عراق متهم کرد.

وی در گفت‌وگو با العهد گفت: «دولت منطقه کردستان در نقض حاکمیت عراق با طرف ترکیه‌ای همدست است. سکوت مشکوک دولت‌های بغداد و اربیل در مورد بمباران مستمر ترکیه، اشغالگران ترکیه را به تکرار جنایات خود در شمال عراق تشویق خواهد کرد. ارتش ترکیه به بهانه تعقیب جنگجویان پ. ک.ک در این منطقه، به بمباران مناطق مختلف منطقه کردستان و شمال عراق ادامه می‌دهد».

«محمود عدنان» روزنامه نگار نیز به العهد نیوز گفت: «تجاوزاتی که نیروهای ترکیه در داخل خاک عراق مرتکب شده‌اند، به دلایل بسیاری در چارچوب مداخلات بین المللی متعددی بوده است».

وی افزود: «آن‌چه که با مداخلات خارجی برای جلوگیری از ورود گروه‌های سیاسی که همواره خواستار پایان حضور خارجی در داخل کشور هستند، به  صحنه سیاسی از طریق تقلب در انتخابات صورت گرفت، یکی از دلایل تداوم سوء استفاده‌های ترکیه است».

این در حالی است که عشائر سنجار و سازمان‌های مدنی ایزدی یکشنبه پیش، در سنجار واقع در استان نینوی به دلیل ناتوانی دولت موقت در توقف حملات هوایی ترکیه علیه این شهر، نافرمانی مدنی اعلام کردند.

در پایان این گزارش آمده است: در فاصله بین حضور آمریکا و ترکیه در داخل عراق، شهروندان عراقی همچنان این سوال را طرح می‌کنند که که آیا دولت که در هر مناسبت خشم خود را بر سر شهروندان می‌ریزد،   می‌تواند به این اشغال مستمر تا به امروز، پایان دهد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 5
    الکاظمی در راستای اهداف آمريکا وترکیه عمل می‌کند
    • رامین IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 2
      طبق همون توافق نامه ای که خاک عثمانی رو تجزیه کرده دقیقا طبق همون توافقنامه شمال عراق و سوریه تحت قیمومیت ترکیه هستند حالا اگر کسی توافق نامه رو قبول نکند در این صورت در حقیقت تجزیه عثمانی رو قبول نداره پس حتی عربستان هم خاک ترکیه محسوب میشه ولی در صورت قبول توافق نامه شمال عراق و سوریه تحت قیومیت
  • یک ترک IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    ایرن در عراق اشتباهات بی شماری انجام داد 1-خوب ایران از عادل المهدی حمایت نکرد 2- باید عادل المهدی خود انتخابات را برگزار می نمود که این کار ار نیز ننمود حالا با تمامی اشتباهات بی شمار جبهه مقاومت امریکا توانسته در هرم سیاسی عراق نفوذ نماید امریکا و گروههای حامی آن بدون ایجاد جنگ داخلی از این کشور خارج نخواهند شد افغانستان نمونه بارز آن است اما احمدشاه مسعود در آن شکست خورد
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    16 2
    موصل که به ترکیه ضمیمه بشه مشکلات تروریستی ترکیه ایران عراق سوریه حل خواهد شد
  • US ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 13
    با تجزیه کشور جعلی و 100 ساله ترکیه میان ایران و یونان، همه مسائل حل خواهد شد.
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      10 2
      تنها ششصد و بیست سه سال حکومت امپراطوری عثمانی بوده هندو زاده جعلی مهاجر که ۱۰۰ سال تاریخ نداری
  • ث IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 7
    سرنوشت امثال بارزانی و اردوغان تفاوتی با مردم موصل که از داعش استقبال کردند نخواهد داشت
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 6
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 8
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده .
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 0
      پس چرات دولت عراق از ایران بابت عدم رعایت حق آبه عراق شکایت کرده ؟؟
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 18
    ترکیه باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی امپراطوری ماد را ترک نامید. ___ این مردم اراده کرده اند زبان ترکها را بگیرند همین وبس-- و شاید روزی اراده کنند سرزمین های ترک ها را هم بگیرند‌.
    • ناشناس IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 2
      بعنوان یک هندوتبار دری زبان از شما متشکرم
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 3
      والله آذری را احمد کسروی از خودش در آورد و در کتاب خودش نوشته آذری ها به تدریج به دلیل ضعیف بودن در جنگها و قحطی ها پایمال شده و از بین رفتند و ترکها جای اونها را گرفتند . شما چه جوری حالا آذری هستی ؟؟
  • قادر IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 1
    من هنود تبار دری زبان ایرانی هستم و از برادران فارس زبان دفاع مسکنم
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    هندی ها ملتی 12هزار ساله با 500هزار قومیت و. ملیت و هزاران قوم خرافی و ابراهیمی ترکان که خلفای خودشون به خودشون فحش دادند ـ چشم دیدن دیگری رو در هیچ جا ندارند در همون ترکیه دو تا ترک و کرد هست وجدانا ترک فرهنگ داره؟ شعور داره هر هندی کفشش ارزش داره له صد هزار آذربایجانی که با تجاوز به مادرش ترک شده ارزش داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس