کاهش وابستگی به درآمدهای غیر پایدار در بودجه ۱۴۰۱ /افزایش اتکا به درآمدهای مالیاتی و گمرکی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت:در سند دخل و خرجی که دولت برای سال آینده به مجلس ارائه کرده مشخص است که وابستگی به درآمدهای غیر پایدار کمتر شده است.

به گزارش مشرق، محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به مجلس، گفت: با توجه به اینکه این لایحه روز گذشته از سوی رئیسی به مجلس ارائه شد روند بررسی آن در مجلس آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

سهم نهاد ریاست جمهوری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

وی با بیان اینکه نمایندگان ۱۰ روز و کمیسیون‌های تخصصی ۱۵ روز فرصت دارند تا این لایحه را بررسی و پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه کنند، افزود: پس از این فرصت کمیسیون تلفیق ۱۵ روز فرصت دارد تا این لایحه را بررسی و گزارش خود را برای بررسی به صحن علنی پارلمان ارائه کند که البته این زمان می‌تواند با مجوز هیئت‌رئیسه مجلس ۱۵ روز تمدید شود.

نماینده الیگودرز در مجلس با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، افزود: در سند دخل و خرجی که دولت برای سال آینده به مجلس ارائه کرده مشخص است که وابستگی به درآمدهای غیر پایدار مانند فروش اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه کمتر شده است اتکای بیشتر روی درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در بودجه سال آینده  اعتبارات عمرانی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ رشد اعتبارات هزینه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ درصد است و افزایش حقوق ها به طور متوسط ۱۰ درصد است که افزایش به صورت پلکانی معکوس صورت می‌گیرد.

خدابخشی با تاکید براینکه  برآورد دولت در بودجه سال آینده از فروش نفت خام و میعانات گازی نسبتا واقعی است، عنوان کرد: با توجه به گزارش وزارت نفت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می‌فروشیم و در لایحه پیشنهادی دولت رقم نفت خام و میعانات گازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده و هر بشکه ۶۰ دلار و هر دلار ۲۳ هزار تومان است.

وی ادامه داد: ترکیب منابع پیشنهاد شده در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بودجه عمومی کشور، ۵۲۶ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی است که از این رقم ۷۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان آن حقوق ورودی و مابقی آن درآمدهای حاصل از طریق مالیات است. همچنین برای نفت خام و میعانات گازی مجموعا ۳۸۲ هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: درآمد پیش بینی شده دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی ۸۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان آن انتشار اوراق مالی و اسلامی است و ۳۶ هزار میلیارد تومان آن فروش اسناد خزانه است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس