کد خبر 1312603
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
احتمال حضور اُمیکرون در ایران

رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت گفت: باید تلاش کنیم هرچه سریع‌تر پوشش واکسیناسیون را تکمیل کنیم. امروز افرادی را می‌بینیم که دز اول را تزریق کرده اند اما در دز دوم تأخیر وجود دارد.

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان، رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری فارس، درخصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: درباره روند ابتلا به کرونا، ما از حدود ۲۵ مردادماه که قله پنجم را پشت سر گذاشتیم کماکان ازنظر تعداد ابتلا و تعداد مرگ و میر روند روبه کاهشی را شاهد هستیم و با توجه به این‌که عمده واکسیناسیون بعد از این تاریخ بوده به نظر شرایط نسبتاً خوبی داریم برای اینکه بتوانیم با پیک بعدی کرونا مقابله کنیم، چرا که اغلب واکسن‌هایی که تجویز شده اخیراً تزریق شده و هنوز افت قابل ملاحظه‌ای در سطح پادتن‌ها را انتظار نداریم شاهد باشیم.

وی نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا را مثبت دانست و افزود: مسأله مهم این است که حتی کشورهای مختلفی که واکسیناسیون بالایی داشته اند مانند کشور آلمان یا  کشور آمریکا نیز شاهد افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها هستند، یعنی نباید خوشبین باشیم که واکسن تمامی کارها را کرده و با انتقال بیماری مقابله خواهد کرد. با عنایت به اینکه سرعت واکسیناسیون پس از فروکش کردن موج پنچم افزایش پیدا کرده (یعنی از ابتدای شهریور)، منطقاً نقش اصلی در فروکش کردن موج پنجم را  سیر طبیعی اپیدمی و افزایش رعایت نکات بهداشتی برعهده داشته، هرچند واکسنی که بعداً زده شده نقش مهمی در کاهش تعداد مرگ و میر بخصوص در سالمندان و کادر درمان، افزایش سرعت افت موارد جدید و نیز تثبیت وضعیت بیماری داشته و این نقش بر اساس شواهد ملی و نیز بین‌المللی غیر قابل انکار است.

 مدیریت هوشمند کرونا یعنی محدودیت برای متخلفان کرونایی

یونسیان خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر دارای اهمیت است باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر پوشش واکسیناسیون را تکمیل کنیم. امروز افرادی را می‌بینیم که دز اول را تزریق کرده اند اما در دریافت دز دوم تأخیر وجود دارد، این موضوع نگران کننده است چرا که تک دز نمی‌تواند ایمنی مطلوبی را ایجاد کند به ویژه درباره واریانت جدید که دانسته‌هایمان در برابر نانادانسته‌هایمان کمتر است.

رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت درباره مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونایی توضیح داد: به نظر بحث مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد. این بدان معناست که افرادی که اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اجازه  فعالیت بیشتری دارند به  این سبب که جامعه را به مخاطره نمی‌اندازند. اما بالعکس افرادی که رعایت نمی‌کنند طبیعتاً باید رفتارها و فعالیت‌های آن‌ها محدود شود.

لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون در میان تک دزها

وی با اشاره به راهکار مقابله با واریانت‌های جدید کرونا،  تصریح کرد: درباره اومیکرون باید بگوییم مهمترین کاری که در این باره می‌توان انجام داد، واکسن است، آمار کشورهایی که گزارش هایی از روند ابتلا به امیکرون در آن‌ها اعلام شده نشان می‌دهد که نه تنها نسبت افراد غیر واکسینه در مبتلایان بالاتر بوده، بلکه درصد نیاز به بستری و اکسیژن درمانی و نیاز به ونتیلاتور در افراد غیرواکسینه به مراتب بالاتر بوده است. این برای ما مهم است،  مهمترین کاری که باید انجام دهیم افزایش سرعت واکسیناسیون و پوشش دادن به افرادی است که تاکنون واکسن نزده اند، چرا که تا ماه‌ها تأثیر این واکسن خواهد ماند و جمعیت واکسینه از کرونا در امان خواهند ماند. در عین حال نباید فراموش شود که چنانچه نکات بهداشتی رعایت نشود، واکسن به تنهایی نمی تواند جامعه را حفاظت کند. باز در آمارهای سایر کشور مشاهده می کنیم که کشورهایی که پوشش واکسیناسیون مشابه دارند، نسبت ابتلا و مرگ و میرشان متفاوت است که این حاکی از نقش رعایت اصول بهداشتی درکنار واکسیناسیون و اثر توام این دو استراتژی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • RO ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    مراقب خودت باشید
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    29 0
    با هر موج صعودی به دنبالش یک نزول هست ..!! هفتاد درصد اگه رد شده ، مگر کفایت نمی کرد ؟!!
  • مهدی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    31 1
    فعلا که واکسن زده های اروپایی دارن امیکرون میگیرند. این قد مردم رو نترسونید..‌
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    30 0
    بعد. از اومیکرون قراره کدوم سویه جدید بیاد !؟ ها !؟ هر سویه ای که میاد میگن یه دز جدید واکسن (دز سوم و چهارم و...) بزنید / خوب اینطور که معلومه ما مردم شدیم موش ازمایشگاهی در برابر دانسته ها یا ندانسته های اقایون پزشک و متخصص / کم کم داریم میشیم معتاد تزریقی واکسن ؛)) / اون واکسنی که ایمنی ایجاد نکنه و شما نتونید تضمین کنید که ما به همان سویه اول هم مبتلا نمیشیم اسمش واکسن نیست مسکن کروناست / مثل اینه که شما بیماری قلبی داشته باشی و سکته کنی بیان یه امپول ضد انعقاد خون بهتون بزنند که خون لخته نشه تو رگهاتون ، ولی اون امپول دوای بیماری قلبیتون میست اون بیماری قلبی باید از راه حرذحی و.. درمان بشه / شما متخصصین و پزشکان باید مراقب باشید که به هر تحقیقاتی که تو جهان انجام میشه و منتشر میشه اعتماد نکنید و الا نتیجه میشه همون اشتباه شما در توصیه و تزریق رمدسیویری که بی خاصیت بودنش در درمان کرونا ثابت شد / حالا دلارهایی که از بیت المال مردم خرج واردات همون رمدسیویر بی خاصیت شد رو‌چطوری میخواین جبران کنید و به بیت المال برگردونید هم جای سوال داره / ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس