الزام آمریکا برای عبور از سناریوی مذاکره در سایه تهدید

ادامه تهدیدات آمریکا و اسرائیل می‌تواند فضای روبه جلوی مذاکرات را با چالش مواجه کند و به همین دلیل است که تیم مذاکره کننده ایران در این زمینه هشدار داده تا سناریو مذاکره در سایه تهدید را یادآور شود.

به گزارش مشرق، دومین دور از مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای حاضر در توافق هسته ای در دولت جدید از روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۸ آذر در وین اتریش آغاز شده است. آمریکا با وجود ادعای مذاکره خواهی تحت تاثیر فشارهای لابی های صهیونیستی تلاش می کند با سناریو شکست خورده مذاکره در سایه تهدید در صحنه حاضر شود. با این حال این روند به دلیل قاطعیت تیم ایرانی تداومی نخواهد داشت و کاخ سفید باید رویکرد عقلانی در پیش گیرد،   این قاطعیت ضمن التزام کاخ سفید، موجب ارسال سیگنال‌های قوی از سوی کشورهای منطقه برای بازگشت به ریل صحیح رابطه با ایران هم شده است.

در پی تداوم تهدیدهای آمریکا و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی و همزمانی آن با مذاکرات روبه جلو ایران با ۱+۴ ، تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف‌های مقابل هشدار داده شده است که ادامه رویکرد ارعاب و تهدید می‌تواند بر فضای مذاکرات تاثیر مخرب بگذارد و طرف‌های مقابل باید آمریکا را از ادامه این رویکرد بر حذر دارند.

طی یک هفته گذشته و با جدی‌تر شدن مذاکرات و افزایش احتمال نتیجه‌گیری از این دور از گفت و گوها مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی بارها از احتمال توسل به گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته‌اند. این تهدیدات دامنه وسیعی از تحریم‌ها تا خبرهای ضدونقیض از تدارک برگزاری تمرین حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی واشنگتن و تل‌آویو داشته است.

گرچه گزافه گویی رژیم صهیونیستی علیه ایران؛ موضوع تازه‌ای نیست اما ایران به ویژه در این دوره از مذاکرات نشان داده است که بر جزئیات بازی تکراری آمریکا در رابطه با ایران آگاه است و واشنگتن نمی‌تواند از یک سو برای حراست از منافع رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید کننده ایران، در رایزنی باشد و از سوی دیگر برای احیای برجام خود را در تکاپو نشان داده و جدیت ایران را زیرسوال برد. چنین رویکردی صرفا موجب افزایش بی‌اعتمادی شده و ایران را برای دریافت تضمین‌های محکم‌تر مصمم‌تر خواهد نمود.

از این جهت آمریکا در ادامه گفت و گوها با ایران اگر در پی رسیدن به توافقی واقعی و دور از سیاست ارعاب و تهدید است باید به نوعی سیاست خود را در قبال رفتارهای مخرب تل آویو مشخص کند. در روزهای گذشته برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند که تل‌آویو نگران است که دولت بایدن بخواهد از کانال‌های غیررسمی و بدون اطلاع رژیم صهیونیستی با ایران پیام رد و بدل کند. این تاکتیک از سوی دولت آمریکا موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم کاخ سفید تجربه اقدام معقول بدون حضور و هیاهوی تل آویو را تجربه کرده است. هرچند در دوره رییس جمهوری پیشین آمریکا رژیم صهیونیستی تاثیرات غیر قابل انکاری  بر سیاست های آمریکا بویژه درباره خاورمیانه و ایران داشته است و بخش عمده ا از مشکلات و گرفتاریهای امروز مذاکره کنندگان ناشی از تاثیرپذیری دولت پیشین‌آمریکا از رژیم صهیونیستی است. با این حال انتظار میرود دولت فعلی آمریکا بتواند به دور از فشار لابی‌های صهیونیستی،   بازگشت به توافق هسته ای را دنبال کند.

موضع صریحی که فضای مثبت به وجود آورده است

تاکید وزارت خارجه در آغاز به کار دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان از یک سو و تداوم گفت و گوهایی برای رهایی از تحریم سبب شده است.   موضوعی که روز گذشته در نشست سفرا و روسای نمایندگیهای ایران در کشورهای همسایه هم بر آن تاکید شد. طی هفته های گذشته تلاشهای مهمی در راستای پیگیری سیاست همسایگی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن میتوان به عضویت دائم ایران در شانگهای، حضور جدی و موثر در نشست اکو، امضای توافق سواپ گازی، گفت و گوها با عربستان  و رفت و آمدها به امارات و در نهایت رایزنی و گفت وگو برای حل بحران افغانستان اشاره کرد.

در همین راستا در هفته‌های گذشته برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ارسال پیام‌هایی برای کاهش تنش، گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران، فارغ از نتیجه گفت‌وگوها در وین اعلام آمادگی کنند. ظاهرا نشانه‌هایی نیز در این زمینه بروز پیدا کرده و موضع‌گیری‌هایی در این راستا انجام شده است.

به نظر می‌رسد با اثبات جدیت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط با کشورهای همسایه و همچنین روشن شدن بی‌فایده بودن سیاست تنش‌آمیز در قبال ایران، برخی همسایگان به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است در برخی سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست به دنبال جلب نظر ایران باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    عجب متن متينى ! انصافاً دست مريزاد ! اين اولين تحليل مستدل و محكمى بود كه در ارتباط با مذاكرات هسته اى خوندم ، آفرين و مرحبا به نويسنده ، با يانكى ها و فرنگى ها بايد همينطور قاطع برخورد كرد.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس